Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lade jag på överdraget på mitt enkla plastväxthus och flyttade ut växterna dit. Jag har placerat en värmekälla där, för att det inte ska bli alltför kallt på nätterna, eftersom de inte är vana vid kylan.
Och några av tomaterna och paprikorna planterades om till sina stora krukor där de ska frodas hela sommaren. (krukor och krukor - tomaterna planteras 2 och 2 i 25-liters tubtrugs, som kasserats från stallet och fått borrade hål i botten, paprikorna får nöja sig med lite mindre kärl)
 
Jag vet inte om jag bara tittar efter dem mer men jag har sett så otroligt mycket violer i år. Svärmorsvioler och skogsviol överallt, i stora mängder på varje plats. :)
Jag tror det är torkan som gjorde att andra växter dog av och lämnade utrymme för violerna att gro. De är ju väldigt duktiga på att föröka sig när de får chansen. Sk entreprenörsväxter, bland de första att etablera sig på en plats :).
 
30037

Ett gäng brokiga självsådda violer.
 
Idag sådde jag klart den del av landet som är grävt och färdigt. :) I de två sista bäddarna blev det persiljerot, pionvallmo, majrova och pak choi, samt plantor av sommarmalva ihop med sådd av solros, luktärt och mangold. :) Älskar sommarblommor! Längtar tills de blommar! :love: Är så glad att jag förodlade malva och rosenskära i varmbänken så ett gäng är redan på gång och kommer blomma tidigt. Sådde ett minidrivhus med gamla fröer av luktärter, endast en kom upp. Samt två basilika. :confused::cautious: Nästa år ska jag förodla mer blommor!
 
Rensat upp i jordgubbslandet idag och hade bästa lilla hjälpredan :love: .

Ska sätta lite sockerärt imorgon, annars tror jag det mesta är satt nu. Fast kommer nog så en omgång till av fler saker senare, i växttunneln.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190520_142041.jpg
    IMG_20190520_142041.jpg
    465,3 KB · Visningar: 16
De dyker upp där ändå bara du har krukan tillräckligt nära eller vevar runt lite med det överblommade sedan ;). Annars älskar de grusgångar, tydligen optimalt att gro på om man är en viol eller pensé.
Penséer tål det mesta och klarar sig fint med bara lite vatten, så fort de fått ordning på rötterna. Därför de är så populära som vårblommor. I år planterade vi ut penséer i ishård jord, med frost och isdroppar på bladen och så att vi fick banka ut dem ur brättena...och de blommar så fint ännu.
DSC_4643.JPG
 
Månskensbonden i mig njuter! Först en massa regn förra veckan och den här veckan en massa sol och värme (vi ska få 26 grader i morgon...) Det borde växa så att man hör att det knakar, helt enkelt!

(och lite OT - nu lär väl årets förstaskörd av hösilage vara räddad mängdmässigt, så nu återstår bara att se att det blir tillräckligt bra väder för att det ska kunna skördas också, så att inte skörden regnar bort...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 579
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 372
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 139
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp