Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska köpa lite krukor idag, hur stora krukor vill paprikor ha för att må som bäst?
Snåltarmen i mig vill köpa små krukor även om jag egentligen helst vill ha jättestora...

Står de varmt och torrt? Både paprika och chili kan få "brännskador" om de står i ett fönster med för het sol. De vill inte bli övervattnade men är luften mycket torr i samband med brännande sol kan bladen ta stryk snabbt.
Varmt och fuktigt med ganska mycket sol. Läge att skugga lite kanske?
Då är det i alla fall ingen smittsam sjukdom som kommer ta död på varenda paprika...
 
Gårdagens fynd i häcken:
IMG_20190521_223044_296.jpg


Slutade räkna antalet kvistar med klumpar när fingrarna tog slut...
 
Jag orkade inte märka tomaterna när jag planterade om dem och nu har det straffat sig. Jag har tre mindre lite tomater (Red profusion) som ska sättas i pallkrage och de övriga på friland och tänkte att det räcker om jag kommer ihåg vilka tre det är som ska vara i pallkragen. Men nu har jag glömt! :banghead: Varför lär man sig aldrig?
 
Kul att läsa om era trädgårdsprojekt. Själv händer det en hel del här :bump:

Några tomat- och gurkplantor flyttade ut i pallkrage med fiberduk över för några dagar sen. De ser fina ut även om vissa gurkplantor ser vissna ut, men vet att de kan vara lite känsliga vid omflytt så jag tror de repar sig. Har en 20 -tal plantor kvar inne eftersom det visade sig att alla frön överlevde :o

De asiatiska liljorna växer så det knakar i deras zinkbalja så i år har jag fått flytta ut flera knölar till en stor kruka vid trappan. Vår björnbärsplanta växer på fint trots att det såg dystert ut för den för ett tag sen (planterades i höstas). Vildhallonbuskarna sprider sig som förväntat men åt fel håll, dvs ut i gräsmattan och inte längs med rabatten.

Däremot blommar vårt plommonträd, äppleträd och surkörsbärsträd riktigt dåligt i jämförelse med förra året.Har ni det likadant?
 
Jag ska köpa lite krukor idag, hur stora krukor vill paprikor ha för att må som bäst?
Snåltarmen i mig vill köpa små krukor även om jag egentligen helst vill ha jättestora...


Varmt och fuktigt med ganska mycket sol. Läge att skugga lite kanske?
Då är det i alla fall ingen smittsam sjukdom som kommer ta död på varenda paprika...

Testa med skugga. Jag kan givetvis inte garantera att det är solen men min spontana reaktion var solen. Paprika är som chili, de behöver inte vansinnigt med plats. Särbons övervintrade snackpaprika har en kruka på 7,5l (tror jag, den ser ut att vara i den storleken).
 
Ska ta en trip till köpcentret på fredag eller lördag och skaffa hinkar att plantera paprikor, gurka och det andra i. Har bara tre stora hinkar från ifjol och behöver fem till :angel: Ska köpa en till pallkrage och ett växthus att montera på som gurkan får bo i och även så mycket som möjligt av det andra. Gurkan behöver något att klättra på, men det kan jag nog fixa fram själv ur uthuset.

Min sådd börjar ta sig! Både sallad, spenat och morötter är på G :) Pumpan jag planterade ut tror jag frös ihjäl när det tvärvände i vädret, men har en till som ska ut + vattenmelonen. Även potatisarna börjar komma. Har en planta luktärt kvar inne som jag funderar på ska få bo i en ampel ute på trappan. Ska bli skönt att få bort allt från köksbänken. Det växer långt upp i fönstret :p
 
Någon som vet vilken grönsak som har hjärtblad som liknar rädisor? :D Har glömt att fota en av bäddarna så jag vet inte vad som gror, mer än att det inte är rädisa. :p

Edit: det är tur man skriver här! Det var rättika. :D
 
Senast ändrad:
Någon som vet vilken grönsak som har hjärtblad som liknar rädisor? :D Har glömt att fota en av bäddarna så jag vet inte vad som gror, mer än att det inte är rädisa. :p

Edit: det är tur man skriver här! Det var rättika. :D
Annars är alla i kålsläktet väldigt lika i hjärtbladstadiet :).
 
Någon som vet vilken grönsak som har hjärtblad som liknar rädisor? :D Har glömt att fota en av bäddarna så jag vet inte vad som gror, mer än att det inte är rädisa. :p

Edit: det är tur man skriver här! Det var rättika. :D

Lite OT men...
Jag sår rädisa i de rader som kommer upp långsamt. Då ser jag raderna och kan hacka ogräset. De stör inte för jag äter upp dem snabbt, innan de hinner vara till bekymmer för den egentliga sådden.
Tips från min mor
 
Nu hoppas jag att jag kan sälja av de sista plantorna som jag själv inte ska ha. Det blev en liten skylt utanför tomten och annons på fb. Sen litar jag på folks ärlighet med ett swishnummer bredvid de uppställda plantorna (och en glasslåda för kontanter).
 
Jag hittade en jättefin grönbladig funkia strax utanför vår tomtgräns i det höga gräset idag. Den bara skrek efter hjälp :p så jag var så barmhärtig att jag flyttade in den i rabatten jag just höll på att ogräsrensa. Den gick dessutom finfint att dela så den täckte några luckor i planteringen.
 
Kul att läsa om era trädgårdsprojekt. Själv händer det en hel del här :bump:

Några tomat- och gurkplantor flyttade ut i pallkrage med fiberduk över för några dagar sen. De ser fina ut även om vissa gurkplantor ser vissna ut, men vet att de kan vara lite känsliga vid omflytt så jag tror de repar sig. Har en 20 -tal plantor kvar inne eftersom det visade sig att alla frön överlevde :o

De asiatiska liljorna växer så det knakar i deras zinkbalja så i år har jag fått flytta ut flera knölar till en stor kruka vid trappan. Vår björnbärsplanta växer på fint trots att det såg dystert ut för den för ett tag sen (planterades i höstas). Vildhallonbuskarna sprider sig som förväntat men åt fel håll, dvs ut i gräsmattan och inte längs med rabatten.

Däremot blommar vårt plommonträd, äppleträd och surkörsbärsträd riktigt dåligt i jämförelse med förra året.Har ni det likadant?
Äpple- och päronträd blommar ordentligt. Det är värre med plommon och körsbär
 
Nu vill jag ha mitt växthus! Och jord! Och grus!
Hilfe vad skönt det ska bli att bli av med allt som tar över cirka alla våra fönster just nu.
Vet inte riktigt vad jag tänkte med att förodla ärtor?! Jösses så dumt. :cautious: Vitkålen som kommit upp är nog bara att slänga och så direkt på friland istället.

Idag har vi beställt en trädgårdstraktor, från Cub Cadet. Svinigt dyrt, men förstod efter första gräsklippningen efter flytt att det var fullständigt ohållbart utan. Den kommer om en vecka!

Idag blev det återigen gräsklippning, på baksidan av huset blev det nog den sista klippningen någonsin. När jorden behagar dyka upp kommer gräsmattan försvinna. Hann även med att rensa jordgubbslandet igen!
 
Nu har vi blivit med laddningsbar el-gräsklippare och skulle inviga den, kör längs stängslet och trampar på ett jävla jordankare som stack upp ur marken och skar upp foten.. Är färdig med trädgårdsarbete för idag.. :meh: Nya stängslet blir spett och stolp rakt ner i backen.
 
Här är det full fart på äppelträden. Det ena har börjat blomma över till och med (bor i södra Dalarna). Få se om det blir frukt i år eller inte, förra året var det ohyggliga mängder och ofta verkar äpplena ge vartannat år skörd.
Börjar bli dags att lägga nät på jordgubbslandet, dom har börjat blomma. Förra året åt fåglarna upp alla bären 😒
IMG_20190521_152421.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 713
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
38 429
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp