Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina nyinköpta pioner har börjat slå ut. Men ska Festiva Maxima verkligen vara så här ljusrosa?

31513
 
Igår kväll när sambon somnat passade jag på att handla lite hos Impecta. 650 kr fattigare och ett par blåmärken rikare efter att ha tappat telefon i fejset pga somnade visst till lite under shoppandet. :D

På tal om pioner. Jag köpte ju min Buckeye Belle för några veckor sedan, fanns då två knoppar på den. Det har tyvärr inte hänt något alls med dessa sen planteringen, det verkar som att de har skrumpnat ihop inifrån. :down: Riktigt surt. Vad kan ha gått tokigt? Brydde mig inte riktigt om jord och dylikt, blandade gammal och ny jord och satte bara ner.
 
217 jordgubbsplantor sålda hittills och nu börjar jag se en ände på "ogräset" :D Äntligen kan jag lägga lite tid på att rensa vanligt ogräs lite effektivare och se vilka av mina egna plantor som avlidit och behöver bytas ut osv, men det blommar fint i landet så i år får jag nog skapligt med jordgubbar :up: Hoppas bara det inte blir en getingsommar igen.. I fjol var drällde det formligen av getingar på jordgubbarna och det var inte så många bär som klarade sig från deras glupska trutar :meh:
 
Hoppas att någon i denna tråden kan förstå graden av ledsenhet jag kände häromdagen.

Förra året sådde jag riddarsporre från frö och dom kan ju vara lite besvärliga att få att gro. Tror det va ca 20 frö och jag fick till slut upp 4 plantor tror jag, bara 3 plantor klarade vintern och 1 blev väl antastad av mördarsniglar så den har inte riktigt tagit sig i år, således hade jag 2 kvar som nu nästan börjat blomma,

för ett par dagar sedan kom jag ut och den största plantans stam va knäckt på marknivå :cry::cry: jag hade stöttat upp dom men det hade varit väldigt tungt regn och blåst flera nätter så det räckte inte. Jag tror att plantan kan komma igen, men just att det var dessa som jag själv dragit upp och längtat så efter gjorde mig verkligen mer ledsen än vad som kändes rimligt.
 
Det nya - betydligt högre - staketet mot grannen började ta form i helgen. Jag gjöt en plint för ny stolpsko i fredags kväll och vi satte igång igår eftermiddag med bygger. Vi hoppas bli klara den här veckan. På staketet ska vi sätta spaljéer så som kaprifol och klematis Paul Farges ska få klättra på för att vi ska få helt insynsfritt.

31529
 
De inre kronbladen är vitare?

När jag bildgooglar vilt så hittar jag fullt utslagna vita och halvt utslagna som är rosa i yttre bladen.

Jag kanske, jag får se när den slår ut helt. Jag som har sett framför mig att den ska vara helt kritvit undantaget de karminröda strimmorna i mitten.
 
Jag kanske, jag får se när den slår ut helt. Jag som har sett framför mig att den ska vara helt kritvit undantaget de karminröda strimmorna i mitten.
Nu har jag inte exakt vetskap om vilka pioner som finns hemma hos mig.... Men, den vita jag köpte när jag flyttade hit - innan jag visste att det formligen kryllade av pioner runt tomten - skulle vara vit. Men den var istället ljust rosa.

Däremot har jag en helt vit som faktiskt är just det, med röda strimmor. Den är aningens rosa innan den slår ut helt.

Du får göra som jag. Tigg till dig rotbitar från nån fin pion hos någon bekant :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 760
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 272
· Visningar
42 118
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp