Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var sugen på att ha egen sparris i trädgården efter några veckor med sparrisfrossa...men sen läste jag på om hur man ska odla sparris och ångrade mig.

Nån som odlat egen sparris?
Jag har dragit upp från frö och plantorna blir tre år i år om jag räknar det år jag satte fröna också. Jag räknar med att kunna smaka på någon i sommar :d
Jag tyckte det var lätta växter att dra från frö, alla grodde och det har fallit bort 3 st av dom 15 jag satte. (Det var i somras pga torkan, jag var inte hemma hela sommaren och vattnade utan dom fick klara sig ändå...) Dom växer som ogräs :up:
 
Alltså, borde inte fröna vi satte i förrgår titta upp snart?? :cautious:

/Fröken lika otålig varje år
Känner ingen mig, satte några frön som bara har 5-10 dagar grotid i lördags kväll och på måndagsmorgon undrade jag varför inget händer:rage:

Bild på en chili som en vän ska få.
20190121_141406.jpg
 
Någon som kan tipsa om någonting växtkraftigt som gillar uhm skugga? De som hade huset innan har satt ett rejält pallkrageschabrak på en plats som har tidig morgonsol och sol på eftermiddagen.

Det växer typ ingenting där utom rabarber, hallon och mynta just nu. Har misslyckats lagom med squash, pumpor, mangold (iofs uppäten av rådjur så det är möjligt att det hade kunnat gå) kailan, rädisor. (och jag är ganska dålig på att odla från början men motsvarande växtlighet har jag lyckats med bättre på andra ställen).

Jag tänkte precis på att, sparris kanske är min räddning, men den vill tydligen ha massor av sol.

Bakom härket lyckas jag märkligt nog med Björnbär, de tycker nog bara att väggen är varm och go.
 
Jag har inventerat fröpåsar och hittat mängder med utgångsdatum 2014-2016. Får hoppas att en del av det vaknar till i jorden ändå. :D

Saknade lite gurkor, kål, chili och paprika så det har jag precis beställt hem från Impecta och Wexthuset. Har ingen aning om hur detta odlingsår blir eftersom vi flyttar 1 april, lagom "dumt" datum. Vi kommer väl få hasta fram ett trädgårdsland men det bör väl inte bli något bekymmer med 10 hektar. :love:
 
@Positron: Basilika är så vansinnigt tacksam att odla, den kommer upp snabbt och är, enligt min mening, mycket god :up:

Jag var tvungen att åka hem en snabbstuds pga oglad läkare (dvs jag var tvungen att ta flera prover...) så nu fick jag med mig resten av fröna (chilin är ju redan här). Så nu är det bara att sitta på händerna, det är ju för tidigt för det mesta ännu :rofl:

Har råkat shoppa också... :angel: orkade inte montera ner den jag har hemma :rofl: :rofl: :rofl:
 
@Positron: Basilika är så vansinnigt tacksam att odla, den kommer upp snabbt och är, enligt min mening, mycket god :up:

Jag var tvungen att åka hem en snabbstuds pga oglad läkare (dvs jag var tvungen att ta flera prover...) så nu fick jag med mig resten av fröna (chilin är ju redan här). Så nu är det bara att sitta på händerna, det är ju för tidigt för det mesta ännu :rofl:

Har råkat shoppa också... :angel: orkade inte montera ner den jag har hemma :rofl: :rofl: :rofl:
Jag har aldrig odlat basilika innan men hittills verkar den nöjd med livet:D min förälder däremot lyckas aldrig trots väldigt gröna fingrar! Den kvalificerade gissningen är att basilikan inte trivs i det huset:p

Det är lite svårt med tålamodet här också och därför har kanske lite fler fröer kommit ner i jord än vad det borde ha gjort:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp