Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som är intresserade av gamla sorter av ätbart - tipsar om fb-sidan Agneta Magnusson Kultur

Och föreningen Sesam, där hon varit ordförande! Med vidhängande FB-sida för medlemmar. Nya medlemmar betalar 200 kr och får då en bok om egen fröodling, sedan 150 per år. Inte farligt om man ser till Impectas priser för speciella gamla sorter, om man kan få dem mot enbart porto i stället.

Jag hann inte riktigt med i det stora fröracet via Sesam detta år men ska läsa in mig bättre på sorter och sånt till nästa år. Men två sorters spännande potatis har jag fått sättor till - för enbart porto - på detta vis!

Sedan är det för mig också en principsak att rent allmänt bidra till möjligheten att kunna byteshandla med utsäde/fröer av många olika gamla sorter, även om mitt bidrag förstås inte är så stort. Men att ändå göra vad jag kan, för att protestera mot en storskalighet som närmast riskerar att bli ett monopol för de allra största företagen med ett fåtal sorter av varje gröda.
 
Och föreningen Sesam, där hon varit ordförande! Med vidhängande FB-sida för medlemmar. Nya medlemmar betalar 200 kr och får då en bok om egen fröodling, sedan 150 per år. Inte farligt om man ser till Impectas priser för speciella gamla sorter, om man kan få dem mot enbart porto i stället.

Jag hann inte riktigt med i det stora fröracet via Sesam detta år men ska läsa in mig bättre på sorter och sånt till nästa år. Men två sorters spännande potatis har jag fått sättor till - för enbart porto - på detta vis!

Sedan är det för mig också en principsak att rent allmänt bidra till möjligheten att kunna byteshandla med utsäde/fröer av många olika gamla sorter, även om mitt bidrag förstås inte är så stort. Men att ändå göra vad jag kan, för att protestera mot en storskalighet som närmast riskerar att bli ett monopol för de allra största företagen med ett fåtal sorter av varje gröda.

Jag är också medlem och älskar det. Underbar grej!
 
Jag upplever pioner svåra att flytta. Eller de tar sig men blir inga blommor.
Ja det ska ta ett par år innan de får blommor om man flyttar enligt boken. Men du menar kanske att dina aldrig mer blommar?

Jag har ju aldrig "flyttat" pioner bara köpt dem och planterat, vilket ju i essens är sak samma för pionen gissar jag (bortsett från att de kanske växte upp i kruka). Men det tar ju ett par år innan de blommar även så :).

Är supernöjd, köpte världens minipion på två blad på en växtmarknad förra året och trodde den var helt körd efter vintern, men är det inte ett litet blad som sticker upp :D
 
De behöver flyttas på hösten och du får inte plantera dom för djupt för då blommar de inte heller för ytligt då.
Hellre för ytligt ska det stå... De är väldigt tåliga iom att de har stora rizomer (de tjocka rötterna) där de samlar vatten och näring. Men om man flyttar dom på våren så förlorar de stora delar av de små närings och vattensamlande rötterna, vilket gör att de måste använda näringen i klumproten för att både skjuta skott och växa nya finrötter att samla vatten och näring med. Då backar pionen i utveckling och kan ta ett tag på sig innan den byggt upp sig så den kan blomma igen. På hösten så ägnar sig alla växter åt rottillväxt så därför är det oftast en bra ide att plantera om dem då. På våren satsar de allt för att få ut löv att fånga sol med.
Sätter man dom för djupt vill de inte blomma alls, de vill ligga precis under ytan och som sagt hellre för ytligt än för djupt.
 
Behöver hjälp!
Ska beställa hem jord men vet inte hur mycket och min hjärna har tagit paus.
Ska ha till pallkragar. Tänkte mig 3 kragar staplade ovanpå varandra, gånger 6.

Så hur mycket ska jag beställa? Vill ha i storsäck och har hittat ett företag som har säckar om 250 kg, 500 kg och 800 kg.

Finns det nån odlingskunnig vars hjärna inte går under av sömnbrist?
:arghh:
 
Behöver hjälp!
Ska beställa hem jord men vet inte hur mycket och min hjärna har tagit paus.
Ska ha till pallkragar. Tänkte mig 3 kragar staplade ovanpå varandra, gånger 6.

Så hur mycket ska jag beställa? Vill ha i storsäck och har hittat ett företag som har säckar om 250 kg, 500 kg och 800 kg.

Finns det nån odlingskunnig vars hjärna inte går under av sömnbrist?
:arghh:
Med viss reservation för att det är sent på kvällen...
En pallkrage är ca 120x80x20 cm = ca 190 liter. Sen packas ju jorden ihop så man får kanske räkna med att det är minimimått. (Plantagen skriver på sin hemsida att det går åt 6 säckar a' 40 liter och det är ju 240 liter)

Om jag förstår dig rätt ska du alltså ha totalt 18 pallkragar vilket innebär minst 18x180 liter= ca 3,4 kubik. Och med plantagenmått mätt 18x240 liter= ca 4,3 kubik.
Så nånstans däremellan.

Ser nu att du frågar om kg och där kanske någon annan måste vara behjälplig. Rimligen beror det ju på jordens struktur och innehåll, mullhalt mm vad den väger/kubik.
 
Jag tror du räknat fel någonstans.
Hmm. Kanske. Men jag har kontrollräknat fram och tillbaka ett par vändor så isåfall är det tankefel och inte räknefel. Vad är det du tänker inte stämmer?

Tillägg: volymen känns ändå hyfsat tillförlitlig och stämmer med exempel när jag googlar. Vikten kan jag inte riktigt relatera till så det får man kanske ta med en nypa salt. 18 kragar är dock rätt mycket. (Försökte hitta fakturan för att ev se vad det vägde när vi tog hem ett lastbilslass förra året till 12 extralånga kragar, men den måste gått till sambon...)
 
Senast ändrad:
Hmm. Kanske. Men jag har kontrollräknat fram och tillbaka ett par vändor så isåfall är det tankefel och inte räknefel. Vad är det du tänker inte stämmer?

Tillägg: volymen känns ändå hyfsat tillförlitlig och stämmer med exempel när jag googlar. Vikten kan jag inte riktigt relatera till så det får man kanske ta med en nypa salt. 18 kragar är dock rätt mycket. (Försökte hitta fakturan för att ev se vad det vägde när vi tog hem ett lastbilslass förra året till 12 extralånga kragar, men den måste gått till sambon...)
Det låter väldigt mycket. Jag får det dels till 2,9 kubik för man behöver lämna utrymmer överst så jorden inte rinner över kanten. Sen tror jag att 1,2 ton per kubik kanske är lite mycket om man tänker sig plantjord och inte matjord.
 
Det låter väldigt mycket. Jag får det dels till 2,9 kubik för man behöver lämna utrymmer överst så jorden inte rinner över kanten. Sen tror jag att 1,2 ton per kubik kanske är lite mycket om man tänker sig plantjord och inte matjord.
Ja, vikten är jag som sagt väldigt tveksam till.
Volymmässigt,ja... med 2,9 kubik lämnar man väl 10 cm när det är 3 pallar högt och det är kanske något i överkant. Jag fyller iaf mer än så. Sen är det såklart olika hur mycket jorden packar sig beroende på innehållet, varför det är rimligt att plantagen vill använda mer (pås)jord än det egentligen ryms.

Jag tänker att @Loppanhellqvist helt enkelt får göra en kvalificerad bedömning utifrån de tre scanariona.
 
Ja, vikten är jag som sagt väldigt tveksam till.
Volymmässigt,ja... med 2,9 kubik lämnar man väl 10 cm när det är 3 pallar högt och det är kanske något i överkant. Jag fyller iaf mer än så. Sen är det såklart olika hur mycket jorden packar sig beroende på innehållet, varför det är rimligt att plantagen vill använda mer (pås)jord än det egentligen ryms.

Jag tänker att @Loppanhellqvist helt enkelt får göra en kvalificerad bedömning utifrån de tre scanariona.
Ja deras beräkning på sex säckar jord till en pallkrage känns verkligen i överkant för mig. Nu har jag alltid blandad med vanlig jord från platsen jag är på och hästgödsel så svårt att veta exakt. 3-4 säckar känns rimligt till en pallkrage
 
Ja deras beräkning på sex säckar jord till en pallkrage känns verkligen i överkant för mig. Nu har jag alltid blandad med vanlig jord från platsen jag är på och hästgödsel så svårt att veta exakt. 3-4 säckar känns rimligt till en pallkrage
Men NEJ be mig inte göra en kvalificerad bedömning :arghh:. Jag har sovit fyra timmar i natt och ingen av dom var sammanhängande. Lägg därtill OcyContin och Gabapentin så förstår ni varför jag inte ska göra kvalificerad nånting alls. :crazy:

Ska jag beställa två 800 kg och hoppas på det bästa? :angel:
 
F26D431A-AA61-4C48-B0D6-F615E9FCA690.jpeg


Vad kan detta vara för ogräs?
 
Blev ju svinkallt här igen så pumpan jag planterade ut pga att den blev så stor på köksbänken mår inte bra :cautious: Tveksamt om den kommer pigga på sig. Men spenaten jag sådde har börjat komma upp otroligt nog.

De två tomatplantorna jag fick av mamma har börjar blomma. Chilin och en paprikan blommar snart. Har allt jag fick av mamma på bänken än för jag har inte vågat ta ut något av det pga temperaturen. Hoppas det blir varmare igen snart för det börjar bli trångt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp