Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det ser ut som vallmo, men jag är långt från bombsäker. Sitter de som i tuvor?
9FA9F349-51C8-4210-AB02-43FFC2534A0F.jpeg
 
Jag vill inte vara trädgårdfascist som hatar ogräs, men.

Svalört. Vilken relation till svalört har ni andra?

Jag har alltid odlat i kompakt lera, och jag har alltid haft enorma mängder svalört så fort jag vänder ryggen till ett ögonblick.
 
Det ena utesluter inte det andra, eller tredje, fjärde, femte... gamla fina bekanta, allesammans.
Den vistas mest på platser där jag inte odlar. Jag för en strid med revsmörblomma och röllika jag...Jäklar vad snabba de är på att vandra in. Det är så man tror att de smyger in foten bara man vänder sig om.
 
Jag vill inte vara trädgårdfascist som hatar ogräs, men.

Svalört. Vilken relation till svalört har ni andra?

Jag har alltid odlat i kompakt lera, och jag har alltid haft enorma mängder svalört så fort jag vänder ryggen till ett ögonblick.

Ingen alls tror jag. Jag var nämligen tvungen att googla för att kolla hur den ser ut och sådana har jag inte här :D

Sedan anser jag att inget egentligen är ogräs... förutom lupinjävlarna och kirskålen. Jag orkar liksom inte hålla en sådan standard på trädgården att fel växt på fel ställe gör någon större skillnad.
 
Ingen alls tror jag. Jag var nämligen tvungen att googla för att kolla hur den ser ut och sådana har jag inte här :D

Sedan anser jag att inget egentligen är ogräs... förutom lupinjävlarna och kirskålen. Jag orkar liksom inte hålla en sådan standard på trädgården att fel växt på fel ställe gör någon större skillnad.
Grejen är att mitt grönsaksland varje vår är en tjock matta av svalört. Den försvinner för säsongen rätt tidigt, men dessvärre efter lämplig tid för sådd.
 
Grejen är att mitt grönsaksland varje vår är en tjock matta av svalört. Den försvinner för säsongen rätt tidigt, men dessvärre efter lämplig tid för sådd.

Jag har ju inget större grönsaksland ännu (det mesta är rabatter som är tämligen vilda av sig) så jag kommer säkert att se fler växter som problem när jag väl fått det. Tyvärr är det väl bara att riva bort dem som gäller, ska man odla grönsaker känns det ju lite fel att dra på Roundup...
 
Jag skulle satsa på täckning i så fall. Pressening eller organiskt material på hösten.
Allra minst presenning i så fall. Tyvärr är jag väldigt lat när det kommer till höstbruket efter skörd.

I slutet av hösten förra året satte jag ut en pallkrage som jag fyllde med köpejord, i syfte att så en del perenner som med fördel sås på hösten. Även den var en vacker dag ett enda gulgrönt täcke av svalört, nu tidigare i vår.
 
Jag har ju inget större grönsaksland ännu (det mesta är rabatter som är tämligen vilda av sig) så jag kommer säkert att se fler växter som problem när jag väl fått det. Tyvärr är det väl bara att riva bort dem som gäller, ska man odla grönsaker känns det ju lite fel att dra på Roundup...
Roundup är lite kontraproduktivt, ja. Sen är inte den typen av produkter riktigt min grej. Jag kan liksom inte tycka att mina små odlingar är så viktiga att de motiverar att jag använder GIFT. (Jag vet att detta är irrationellt.)
 
Men NEJ be mig inte göra en kvalificerad bedömning :arghh:. Jag har sovit fyra timmar i natt och ingen av dom var sammanhängande. Lägg därtill OcyContin och Gabapentin så förstår ni varför jag inte ska göra kvalificerad nånting alls. :crazy:

Ska jag beställa två 800 kg och hoppas på det bästa? :angel:
Jag tror inte du kommer stå där med för mycket jord iallafall :) be annars leverantören tala om volymen på en storsäck!
 
Jag vill inte vara trädgårdfascist som hatar ogräs, men.

Svalört. Vilken relation till svalört har ni andra?

Jag har alltid odlat i kompakt lera, och jag har alltid haft enorma mängder svalört så fort jag vänder ryggen till ett ögonblick.
Svalört har jag en enda planta jag river bort i min rabatt varje år. Men kirskål, knölklocka, kvickrot, vintergröna, penningblad, praktlysing, I have them all....

Men nu har jag en ny variant. Förra sensommaren åt en grävling upp pingborrar i min gräsmatta. Det såg ut som om jag kört över gräset med jordfräs. Den här våren är det inget gräs kvar, bara en TÄT MATTA rölleka. :eek:

Hur kan röllekan bli så massivt dominerande när gräsmattat torkat/ätits upp? Hur länge överlever fröna i jorden?
 
Svalört har jag en enda planta jag river bort i min rabatt varje år. Men kirskål, knölklocka, kvickrot, vintergröna, penningblad, praktlysing, I have them all....

Men nu har jag en ny variant. Förra sensommaren åt en grävling upp pingborrar i min gräsmatta. Det såg ut som om jag kört över gräset med jordfräs. Den här våren är det inget gräs kvar, bara en TÄT MATTA rölleka. :eek:

Hur kan röllekan bli så massivt dominerande när gräsmattat torkat/ätits upp? Hur länge överlever fröna i jorden?
Den revar och varje bit blir en ny röllika verkar det som.
 
Jag har varit på växtloppis och sålt småplantor. Efter att ha räknat intäkterna lite snabbt så blev det cirka en tusenlapp. Nu ska jag inventera vad jag har kvar och eventuellt åka till ytterligare en växtloppis om typ tio dagar. Jag har i alla fall för många tomater kvar. Alla små plantor av blomstertobak gick åt. De var bara 6 stycken som jag skolade om i all hast idag, men jag har många kvar.
IMG_20190509_162531_196.jpg

Alla petunior såldes. De sista 5 försvann när jag höll på att packa ihop.
 
Gillar rölleka, den har en kritvit blomfärg som är sällsynt på andra växter vid tiden när den blommar. Den är ok som gräsmattesubstitut också.
 
Jag har varit på växtloppis och sålt småplantor. Efter att ha räknat intäkterna lite snabbt så blev det cirka en tusenlapp. Nu ska jag inventera vad jag har kvar och eventuellt åka till ytterligare en växtloppis om typ tio dagar. Jag har i alla fall för många tomater kvar. Alla små plantor av blomstertobak gick åt. De var bara 6 stycken som jag skolade om i all hast idag, men jag har många kvar.Visa bifogad fil 29437
Alla petunior såldes. De sista 5 försvann när jag höll på att packa ihop.
Bra jobbat! Jag brukar göra av med mer pengar än jag får in...
 
Bra jobbat! Jag brukar göra av med mer pengar än jag får in...
Jag hade inte tid att shoppa. Det var kunder i ett kör, men sen när stället blev folktomt och det bara var jag och två andra säljare kvar och bara någon enstaka strökund, så bestämde jag mig för att packa ihop och åka hem. Jag var både hungrig, frusen och kissnödig. Och den eventuella förtjänst jag kunnat göra på att sitta kvar kändes inte värt besväret.

Men det var kul att kunna sälja en planta honungssalvia som frösått sig i rabatten helt själv och som jag bara grävde upp och satte i kruka för några dagar sedan. Det var den dyraste plantan som kostade hela 40 kronor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp