Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det pågår en rivning av en fastighet en bit ifrån mitt jobb. Nu finns det för mig okända rosor i en rabatt framför huset som kommer att grävas bort, jag är väldigt sugen på att fråga om jag kan få ta rosorna. Nog måste det väl gå att gräva upp några rosor nu i Sthlmsområdet, stadsbebyggt område? Är det dumt att ta dem, jag vet ju inte sort men antar att det är nån vanligt buskros eller klasblommande ros?

Om du ändå får dem, varför inte gambla?
 
Det pågår en rivning av en fastighet en bit ifrån mitt jobb. Nu finns det för mig okända rosor i en rabatt framför huset som kommer att grävas bort, jag är väldigt sugen på att fråga om jag kan få ta rosorna. Nog måste det väl gå att gräva upp några rosor nu i Sthlmsområdet, stadsbebyggt område? Är det dumt att ta dem, jag vet ju inte sort men antar att det är nån vanligt buskros eller klasblommande ros?
Gräv du. De är ju gratis..... :angel:
 
Finns det något smidigt sätt att räkna ut hur mycket man behöver plantera av t ex potatis och liknande för att försörja en människa? Eller får man prova sig fram?

Åkte till nya gården idag och lämnade av lite grejer och passade än en gång på att gå runt och planera lite, denna gången för bärbuskar. Hallon och vinbär, kanske någon krusbär. Men samma där, hur mycket behöver jag plantera? I det här huset går det åt mycket gelé, framför allt svart vinbärsgelé. Av hallon tänkte jag sätta både vanliga hallon och hösthallon.

Och hur tusan väljer jag vilka sorter?! :arghh:
 
Finns det något smidigt sätt att räkna ut hur mycket man behöver plantera av t ex potatis och liknande för att försörja en människa? Eller får man prova sig fram?

Åkte till nya gården idag och lämnade av lite grejer och passade än en gång på att gå runt och planera lite, denna gången för bärbuskar. Hallon och vinbär, kanske någon krusbär. Men samma där, hur mycket behöver jag plantera? I det här huset går det åt mycket gelé, framför allt svart vinbärsgelé. Av hallon tänkte jag sätta både vanliga hallon och hösthallon.

Och hur tusan väljer jag vilka sorter?! :arghh:
Lugn och fin!

Gör inte så förtvivlat mycket direkt. Mycket måste få värka fram. En del kanske redan finns?

Sätt en buske av var sort. Sedan provar du dig fram hos grannar och vänner ifall du hittar nån sort som är bättre. Den tar du avläggare ifrån eller köper en likadan om sorten är känd.

En rejäl vinbärsbuske ger många många liter bär. Hur mycket gelé gör ni av med. Tio burkar? Tjugo burkar? Mer?

Få buskar ger några bär alls första åren. Men sedan kommer det. Ett par av varje sort brukar ge mer än man behöver. Både för att äta direkt (största njutningen!) och för att förädla.

Några meter hallonhäck. Är det för lite så förlänger man ut den bara. Eller planterar en rad till bredvid. Rotskott kommer så det räcker och blir över för förökning.

I övrigt får du räkna.
Hur många kilo potatis behöver familjen?
https://ivartland.com/tag/hur-mycket-skord-far-man-av-1-kg-sattpotatis/
 
Lugn och fin!

Gör inte så förtvivlat mycket direkt. Mycket måste få värka fram. En del kanske redan finns?

Sätt en buske av var sort. Sedan provar du dig fram hos grannar och vänner ifall du hittar nån sort som är bättre. Den tar du avläggare ifrån eller köper en likadan om sorten är känd.

En rejäl vinbärsbuske ger många många liter bär. Hur mycket gelé gör ni av med. Tio burkar? Tjugo burkar? Mer?

Få buskar ger några bär alls första åren. Men sedan kommer det. Ett par av varje sort brukar ge mer än man behöver. Både för att äta direkt (största njutningen!) och för att förädla.

Några meter hallonhäck. Är det för lite så förlänger man ut den bara. Eller planterar en rad till bredvid. Rotskott kommer så det räcker och blir över för förökning.

I övrigt får du räkna.
Hur många kilo potatis behöver familjen?
https://ivartland.com/tag/hur-mycket-skord-far-man-av-1-kg-sattpotatis/

Nej, det finns inget sedan tidigare, endast ett par äppelträd. Detta är inget nypåkommet utan har "värkt" fram i oss under längre tid, det är också en anledning till att vi flyttar, för att möjliggöra mer självförsörjning och göra egna produkter. Vi kommer t ex redan i höst att sätta ca 10-12 nya äppelträd, där har vi sorterna någorlunda klara för oss. Men när det gäller bär och dylikt råder desto större förvirring för min del och eftersom buskarna bli permanenta uppskattar jag tips!

Under "högsäsong" = sommar och höst, så kan vi göra av med åtminstone en burk i veckan. Jag använder ofta gelén när jag gör glaze om vi har griskött som ska in i röken, sen är den förstås obligatorisk som tillbehör till en mängd olika grytor och liknande. :p
 
Nej, det finns inget sedan tidigare, endast ett par äppelträd. Detta är inget nypåkommet utan har "värkt" fram i oss under längre tid, det är också en anledning till att vi flyttar, för att möjliggöra mer självförsörjning och göra egna produkter. Vi kommer t ex redan i höst att sätta ca 10-12 nya äppelträd, där har vi sorterna någorlunda klara för oss. Men när det gäller bär och dylikt råder desto större förvirring för min del och eftersom buskarna bli permanenta uppskattar jag tips!

Under "högsäsong" = sommar och höst, så kan vi göra av med åtminstone en burk i veckan. Jag använder ofta gelén när jag gör glaze om vi har griskött som ska in i röken, sen är den förstås obligatorisk som tillbehör till en mängd olika grytor och liknande. :p
:D

Jag tänkte mest att en hel del ger sig när man väl är på plats. Men hade nog inte förstått ert upplägg.

Ska ni göra egna produkter så blir ju odlingen förstås mer omfattande än om man bara odlar för egna behov.

Kanske är det bra att ta några sorter som är resistenta mot sjukdomar och ger bra avkastning och kanske komplettera med sån som bara är roligt. Sorter kan säkert en bra handelsträdgård råda om.

Själv har jag t.ex en minst hundraårig svartvinbärssort från en god vän. Bären är de absolut godaste, men rasar fort så det finns bär bara en kort säsong. En annan vän har en krusbärsbuske som är mer syrlig än min sort, den vill jag ha avläggare från.

Jag gissar att ett par vinbärsbuskar av resp färg räcker till minst 20-30 burkar gelé plus de andra man vill göra av bären?
 
Nu har jag bestämt att det är dags för vår och har satt majoriteten av årets fröer i jord. Kommit på mig själv att stirra otåligt ömsom i krukorna, ömsom på (den för dagen mestadels gråa) himlen. :angel:

Det gick för övrigt oväntat bra att så fagertraven, även utan sand. Jag får återkomma om det gror eller om det ändå sket sig.

Har också satt fingerborgsblomma (i persikofärg som verkar fin, tänkt till stor kruka på altanen), flitiga lisa (med risk att den känns lite för tantig och slängs när den sen börjar blomma), antilopöga (till rabatt på framsidan), och tre olika sorters körsbärstomater (supersweet, sungold och artisan golden bumblebee). Det är premiär för dessa tomatsorterna i år, är mycket spänd på att se resultatet.
 
Försvenskat "gamble".
Jag vet vad gambla är, det jag inte får ihop det med är just @Lovisaleonoras inlägg
Om du ändå får dem, varför inte gambla?
.Jag vet ju inte om jag får ta dem och jag har inte lust att stå på en större affärsgata med rivningsarbetare, kontor, butiker, trafik och folk som passerar samtidigt som jag gräva upp rosor utan lov. :crazy:

Däremot så funderar jag på att ringa fastighetsägaren och fråga. Då kan jag även passa på att fråga om stenplattorna jag skulle behöva till min stenläggning nedanför altanen, ca 30 kvm eller så mycket jag orkar köra bort. :angel:
 
:D

Jag tänkte mest att en hel del ger sig när man väl är på plats. Men hade nog inte förstått ert upplägg.

Ska ni göra egna produkter så blir ju odlingen förstås mer omfattande än om man bara odlar för egna behov.

Kanske är det bra att ta några sorter som är resistenta mot sjukdomar och ger bra avkastning och kanske komplettera med sån som bara är roligt. Sorter kan säkert en bra handelsträdgård råda om.

Själv har jag t.ex en minst hundraårig svartvinbärssort från en god vän. Bären är de absolut godaste, men rasar fort så det finns bär bara en kort säsong. En annan vän har en krusbärsbuske som är mer syrlig än min sort, den vill jag ha avläggare från.

Jag gissar att ett par vinbärsbuskar av resp färg räcker till minst 20-30 burkar gelé plus de andra man vill göra av bären?

Alltså, egna produkter för eget behov. Ursäkta otydligheten. Vi producerar för eget bruk. :)
 
Det pågår en rivning av en fastighet en bit ifrån mitt jobb. Nu finns det för mig okända rosor i en rabatt framför huset som kommer att grävas bort, jag är väldigt sugen på att fråga om jag kan få ta rosorna. Nog måste det väl gå att gräva upp några rosor nu i Sthlmsområdet, stadsbebyggt område? Är det dumt att ta dem, jag vet ju inte sort men antar att det är nån vanligt buskros eller klasblommande ros?
Vad förlorar du på det om de inte överlever?
 
Jag har fått lära mig att röda vinbär får bär på tredjeårsgrenar och svarta vinbär redan året efter. (hoppas det stämmer...)

Mao klippte jag ur en tredjedel av min mångårigt försummade röda vinbär och fortsatte så ett par år. i kombomed gödsling. Nu är den på väg att bli både frodig och stark. Och större!
I tidigare trädgård bara klippte jag lite hej vilt bland de svarta. :D Det funkade bra det också Men så hade jag fyra stycken så det var ingen risk för bärbrist.

Krusbäret har jag aräddat från bäckravien där en buske spridit sig med långa grenas somlagt sig och rotat sig. Den buske jag tog reda på är än så länge (på tredje året) kompakt och frisk. Få se om den gör länge grenar eller om det var en följd av näringsbrist och noll skötsel. Goda bär är det dock!
Jag vill gallra ur gammalt och slitet, gödsla på hösten och sen låta busken sköta resten. Pappa lät gräset mellan buskarna växa sig högt, för då tog inte fåglarna bären. Han tömde grillens aska vid buskarna på hösten. De växte sig starka och frodiga och levde länge. Nu har jag inte sett dem på några år och jag misstänker att ingen annan i släkten sköter dem, så det är nog lika bra att jag är ovetandes.

Vi har (i nya hemmet) en röd och en svart buske. De växer alldeles för nära varandra och in i varandra. :meh:O_o Jag har inga planer på att flytta isär dem. Däremot skulle jag vilja dubblera dem och då få mer utrymme mellan de nya buskarna.
 
Nu har jag planterat fröerna jag beställde. Skeptisk till att det kommer bli något. Petuniafröerna var så himla små att det känns osannorlikt att det ska kunna växa något ur dem :laugh: En sort hade så små att jag inte kunde ta dem en och en så jag fick fösa ner i krukan så det blev fler i varje.
Dottern öppnade påsen med frön från chokladskära och den var tom. Hon lovade dyrt och heligt att hon inte råkat vippa ner den över golvet. Petuniafröerna låg i kapslar och det fanns ingen sånn i chokladskärans påse så de kan inte varit helt mikroskopiska.
Satte ett par gurk och chilifrön också.
 
Alltså, egna produkter för eget behov. Ursäkta otydligheten. Vi producerar för eget bruk. :)
Ojdå. Då fattade jag helt fel :o

Du anar inte hur många trädgårdar jag vet med fler än två bärbuskar som i huvudsak förser fåglarna med bär :D eftersm ägarna inte förmår ta tillvara på all skörd.

Försökte googla lite och flera anger att röda buskar ger mycket mer än svarta. Typ en 10-litershink från en normal svart och 3-4 dito från en rejäl röd. Jag misstänker att det beror lite på hur de står och hur man sköter dem också?
 
Dottern öppnade påsen med frön från chokladskära och den var tom. Hon lovade dyrt och heligt att hon inte råkat vippa ner den över golvet. Petuniafröerna låg i kapslar och det fanns ingen sånn i chokladskärans påse så de kan inte varit helt mikroskopiska.
Satte ett par gurk och chilifrön också.

Nu blev jag ju "tvungen" att inspektera min väntande fröpåse med chokladskära, den måste också ha inköpts i någon halvapriset-yra förra året. Påsen lovade den fantastiska mängden av fem (5!) fröer och även om ett var lite mindre än de andra, så var där faktiskt fem fullt synliga. I storlek ungefär som rosenskärafröer så inte alls mikroskopiska. Du får klaga, det verkar ha blivit något galet med din påse! Har för mig att de fröerna var ganska dyra också?

Jag blev för övrigt "tvungen" att så de där fem fröerna när jag ändå inspekterade dem, så att de inte skulle råka rymma. Och av bara farten fem sorters tomater, från vinbärstomat till bifftomat. Antagligen liiite för många fröer av var sort också... och då finns det ändå väldigt många sorter kvar som jag också vill odla. :crazy:

Men det gror så härligt inspirerande på hyllorna nu! :love: Kronärtskockor, rotselleri, flera sorters chili, aubergine, purjolök, blomstertobak - även den rosa som jag knappt såg några fröer alls ifrån! - och lejongapsranka har alla stuckit upp små gröna glädjespridare till spröt. Måtte det inte bli ett bakslag med vargavinter i mars-april utan att jag kan börja asa ut småplantor i växthuset på dagarna någorlunda tidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 530
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp