Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ojdå. Då fattade jag helt fel :o

Du anar inte hur många trädgårdar jag vet med fler än två bärbuskar som i huvudsak förser fåglarna med bär :D eftersm ägarna inte förmår ta tillvara på all skörd.

Försökte googla lite och flera anger att röda buskar ger mycket mer än svarta. Typ en 10-litershink från en normal svart och 3-4 dito från en rejäl röd. Jag misstänker att det beror lite på hur de står och hur man sköter dem också?

Nä, hinner vi inte ta tillvara på allt så är det ju ingen panik, det kommer finnas glada djur på gården som nog mer än gärna hugger in också!
 
Ojdå. Då fattade jag helt fel :o

Du anar inte hur många trädgårdar jag vet med fler än två bärbuskar som i huvudsak förser fåglarna med bär :D eftersm ägarna inte förmår ta tillvara på all skörd.

Försökte googla lite och flera anger att röda buskar ger mycket mer än svarta. Typ en 10-litershink från en normal svart och 3-4 dito från en rejäl röd. Jag misstänker att det beror lite på hur de står och hur man sköter dem också?
Själv har jag två röda och 8(?) svarta, funderar på avläggare för det räcker inte mer än några månader. :d I år ska jag se till att ordna med ett hallonland, björnbär finns redan och ett par stackars små inflyttade krusbärsbuskar. Jag vill ha massor med bärbuskar, blåbärstry och aronia finns på önskelistan. Mer fläder, jag hinner aldrig få några bär på den jag har, fåglarna hinner alltid före. :o Lite hassel och en valnöt skulle vara roligt, iofs får jag valnötter från grannen men jag har aldrig lyckats dra upp någon från nötterna. :meh:
 
Själv har jag två röda och 8(?) svarta, funderar på avläggare för det räcker inte mer än några månader. :d I år ska jag se till att ordna med ett hallonland, björnbär finns redan och ett par stackars små inflyttade krusbärsbuskar. Jag vill ha massor med bärbuskar, blåbärstry och aronia finns på önskelistan. Mer fläder, jag hinner aldrig få några bär på den jag har, fåglarna hinner alltid före. :o Lite hassel och en valnöt skulle vara roligt, iofs får jag valnötter från grannen men jag har aldrig lyckats dra upp någon från nötterna. :meh:
Har du provat att ställa in krukan med valnötterna i kylen? Min ena förälder gjorde det i höstas med valnötter som jag fått från en granne och det är långa groddar på dem nu!
 
När kan man flytta Pioner....? En del säger att de inte ska flyttas alls, men dessa måste omplaceras, så att säga. Ska jag vänta till hösten eller kan jag ta upp dem nu?
 
Igår var det världens vårdag och jag grävde rent i landet från fjolårets grödor. Riktigt fin jord där nu. :) På med ett nytt lass välbrunnen hästskit bara!

Idag... har det kommit fem centimeter snö. :D

Nu börjar det snart bli dags att så kål mm och ställa i växthuset. Vi tänkte så lite nu och lite sen på friland så kanske inte all skörd kommer på en gång.
 
Någon som vet bästa sättet att stadga upp en murgröna?

Har en flerårig som tidigare hade ett skjul att växa på men skjulet är raserat sen många år tillbaks och kvar står detta fina träd/buske. Nu har den tack vare alla små stormar llagt sig ner och skulle behöva stadga upp den men vet inte riktigt hur.

Funderade helt enkelt på ett vanligt staketstolp med 2 brädor på som den kan nyttja sm stöd klättra på
 
Någon som vet bästa sättet att stadga upp en murgröna?

Har en flerårig som tidigare hade ett skjul att växa på men skjulet är raserat sen många år tillbaks och kvar står detta fina träd/buske. Nu har den tack vare alla små stormar llagt sig ner och skulle behöva stadga upp den men vet inte riktigt hur.

Funderade helt enkelt på ett vanligt staketstolp med 2 brädor på som den kan nyttja sm stöd klättra på

Armeringsjärn.
 
Har du provat att ställa in krukan med valnötterna i kylen? Min ena förälder gjorde det i höstas med valnötter som jag fått från en granne och det är långa groddar på dem nu!
Jag har provat att sätta dem i krukor utomhus över vintern men aldrig i kylen. Undrar om det är för sent att testa nu?
När kan man flytta Pioner....? En del säger att de inte ska flyttas alls, men dessa måste omplaceras, så att säga. Ska jag vänta till hösten eller kan jag ta upp dem nu?
Min erfarenhet är att de tål väldigt mycket, se bara till att få med så mycket rötter som möjligt.

Frågade en väldigt ung kille som var arbetsledare om han kunde svara på om jag fick gräva upp rosorna. Han tog mitt telnr och skulle fråga platschefen. Nu fick jag ett sms med "Nej". :mad:
 
I går fick jag äntligen tummen ur och beställde lite fröer från Runåbergs. Detta år ska jag odla:
Gurka - Sonja
Sommarsquash - Dark fog
Aubergine - Diamond
Paprika - Ferenc Tender
Chillipeppar - Jamacian Bell, Hot Lemon, Trinidad Purple Coffee
Körsbärstomat - Chilega
Busktomat - Taxi

Sen blir det säkert lite fler fröer från gamla påsar jag har :)

Jag väntar med spänning på våren också, så jag får se mitt magnoliaträd blomma! Nyköpt hus och en något eftersatt trädgård har jag :)
 
Jag har provat att sätta dem i krukor utomhus över vintern men aldrig i kylen. Undrar om det är för sent att testa nu?
Min erfarenhet är att de tål väldigt mycket, se bara till att få med så mycket rötter som möjligt.

Frågade en väldigt ung kille som var arbetsledare om han kunde svara på om jag fick gräva upp rosorna. Han tog mitt telnr och skulle fråga platschefen. Nu fick jag ett sms med "Nej". :mad:
:mad:
 
Jag har provat att sätta dem i krukor utomhus över vintern men aldrig i kylen. Undrar om det är för sent att testa nu?
Min erfarenhet är att de tål väldigt mycket, se bara till att få med så mycket rötter som möjligt.

Frågade en väldigt ung kille som var arbetsledare om han kunde svara på om jag fick gräva upp rosorna. Han tog mitt telnr och skulle fråga platschefen. Nu fick jag ett sms med "Nej". :mad:
Jag har ingen aning! De vill kanske inte bli nerfrysta(om du bor så att ni haft riktig vinter dvs)?
Jag har inte läst på så mycket om det men jag har för mig att träden som små i alla fall vill stå frostfritt sina första vintrar.
Annars får du göra ett nytt försök nästa höst:)
 
Jag har ingen aning! De vill kanske inte bli nerfrysta(om du bor så att ni haft riktig vinter dvs)?
Jag har inte läst på så mycket om det men jag har för mig att träden som små i alla fall vill stå frostfritt sina första vintrar.
Annars får du göra ett nytt försök nästa höst:)
Nötterna kommer från grannes träd och har överlevt temperaturer på -28 iaf, nu blev det ju aldrig så kallt i vinter men jag vet ju inte vad nötterna gillar. :)
 
I går fick jag äntligen tummen ur och beställde lite fröer från Runåbergs. Detta år ska jag odla:
Gurka - Sonja
Sommarsquash - Dark fog
Aubergine - Diamond
Paprika - Ferenc Tender
Chillipeppar - Jamacian Bell, Hot Lemon, Trinidad Purple Coffee
Körsbärstomat - Chilega
Busktomat - Taxi

Sen blir det säkert lite fler fröer från gamla påsar jag har :)

Jag väntar med spänning på våren också, så jag får se mitt magnoliaträd blomma! Nyköpt hus och en något eftersatt trädgård har jag :)
Chilega är min FAVORIT-TOMAT!!!
 
Någon erfaren aubergine-odlare som kan ge tips?

Har aldrig vågat försöka och har inte haft växthus. Nu har jag ju tunneln, så jag funderar på att försöka.
 
Långt ifrån erfaren, men jag köpte en liten aubergineplanta av nyfikenhet som nybliven växthusägare i fjol - kommer inte på namnet nu men lite mindre rundare frukter, vita med lila strimmor. Gulliga! Och fullt ätliga.

Den krukan stod bland mina växthustomater och fick samma nivå på vattning och gödsling, dvs ganska mycket. Men den var frisk och fin, inga konstigheter även om det dröjde lite innan där blev skördeklara frukter. Och som sagt lite små.

I år vill jag testa också det mer traditionella aubergineutseendet, så nu har jag sått "de Barbentane"-fröer från Impecta. De har tagit sig jättebra - och som vanligt lite för många där också... kanske blir läge att öppna en liten plantförsäljning utmed vägen längre fram i vår, eller hitta en växtbytardag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp