Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har provat att sätta dem i krukor utomhus över vintern men aldrig i kylen. Undrar om det är för sent att testa nu?
Min erfarenhet är att de tål väldigt mycket, se bara till att få med så mycket rötter som möjligt.

Frågade en väldigt ung kille som var arbetsledare om han kunde svara på om jag fick gräva upp rosorna. Han tog mitt telnr och skulle fråga platschefen. Nu fick jag ett sms med "Nej". :mad:

:mad: :rage:
 
Nötterna kommer från grannes träd och har överlevt temperaturer på -28 iaf, nu blev det ju aldrig så kallt i vinter men jag vet ju inte vad nötterna gillar. :)
Träd blir mer tåliga med åren, därför kan det vara nödvändigt att driva upp dom inne och sedan vänta några år med att plantera dom ute.
 
Träd blir mer tåliga med åren, därför kan det vara nödvändigt att driva upp dom inne och sedan vänta några år med att plantera dom ute.
Moderträdet kommer som liten planta från Tyskland, jag vet med säkerhet att det inte stått inomhus och inte heller de självsådda plantorna som vuxit upp men som jag tyvärr inte får någon av. :(
Jag har en väldigt god lust att gå loss med en spade tidigt söndag morgon eller sent söndag kväll, om jag kunde lita på att polisen inte skulle stanna och undra vad jag höll på med. :cautious: Alternativt så lossar jag på något till larvfötterna på en av grävarna. :devil:
 
Moderträdet kommer som liten planta från Tyskland, jag vet med säkerhet att det inte stått inomhus och inte heller de självsådda plantorna som vuxit upp men som jag tyvärr inte får någon av. :(

Jag har en väldigt god lust att gå loss med en spade tidigt söndag morgon eller sent söndag kväll, om jag kunde lita på att polisen inte skulle stanna och undra vad jag höll på med. :cautious: Alternativt så lossar jag på något till larvfötterna på en av grävarna. :devil:
Haha snälla, gör det!!
 
Jag har en väldigt god lust att gå loss med en spade tidigt söndag morgon eller sent söndag kväll, om jag kunde lita på att polisen inte skulle stanna och undra vad jag höll på med. :cautious: Alternativt så lossar jag på något till larvfötterna på en av grävarna. :devil:

Jag uppmuntrar inte så ofta till civil olydnad, men när det gäller att rädda rosor kan man väl snickra ihop någon form av nödinvändning? :angel: 24:4 brottsbalken "Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Såsom rosenbuskar och trädgårdsväxter."
 
Moderträdet kommer som liten planta från Tyskland, jag vet med säkerhet att det inte stått inomhus och inte heller de självsådda plantorna som vuxit upp men som jag tyvärr inte får någon av. :(

Jag har en väldigt god lust att gå loss med en spade tidigt söndag morgon eller sent söndag kväll, om jag kunde lita på att polisen inte skulle stanna och undra vad jag höll på med. :cautious: Alternativt så lossar jag på något till larvfötterna på en av grävarna. :devil:
Tydligen viktigt att nöten är väldigt färsk. https://www.odla.nu/fragor-svar/nar-plantera-valnot
 
Jag tror att Granngårdens fröpåsar är döda... :cautious: eller så hade dom somnat när jag gick förbi dom idag. Inte EN ENDASTE liten påse anföll eller hoppade ner obemärkt i varukorgen - när hände det sist liksom O_o :angel:

Håll dig undan Impecta, deras grejer är desto mer aggressiva - anfaller både genom katalogen och hemsidan. Nu ska jag snart så kaprisplantor också. Det hade jag inte en aning om att jag skulle för en stund sedan! O_o
 
När jag kom hem igår kväll var det bara en av två gurkor som levde. :down: Den ena hade vikt sig och var "platt" några millimeter i stjälken längst ned. Tog bort och satte ner ett nytt frö. De flesta tomaterna har tittat upp, och provisorisk växtbelysning finns numera på plats. Sambon avslöjade att han hade beställt rejäla grejer som sätts upp efter flytt. Märkligt att jag inte engagerat min elektriker till sambo i detta tidigare. Kronärtskocka har börjat titta upp lite smått. Chilin och paprikan lyser med sin frånvaro fortfarande.

Jag trodde att ramslök började ta sig men nu undrar jag om det inte är någon form av utomstående frö som hamnat i jordpåsen. Det är bara en liten, liten grön planta som syns, satte flera frön.
 
När jag kom hem igår kväll var det bara en av två gurkor som levde. :down: Den ena hade vikt sig och var "platt" några millimeter i stjälken längst ned. Tog bort och satte ner ett nytt frö. De flesta tomaterna har tittat upp, och provisorisk växtbelysning finns numera på plats. Sambon avslöjade att han hade beställt rejäla grejer som sätts upp efter flytt. Märkligt att jag inte engagerat min elektriker till sambo i detta tidigare. Kronärtskocka har börjat titta upp lite smått. Chilin och paprikan lyser med sin frånvaro fortfarande.

Jag trodde att ramslök började ta sig men nu undrar jag om det inte är någon form av utomstående frö som hamnat i jordpåsen. Det är bara en liten, liten grön planta som syns, satte flera frön.

Ramslök är notoriskt svår. Den vill gärna ha stratifiering men kan ändå ge fan i att gro. Jag fuskar, jag har köpt plantor till min ramslöksodling :D
 
Ett litet hjärtblad har tittat upp!! :love::love::love:
Vad det är vet jag inte, jag märker aldrig upp så det är en överraskning varje gång :laugh::nailbiting:

Sammetsbananfröna har kommit och ligger i blöt. Det kan ta väääääldigt långt tid innan de gris tydligen, så jag kommer nog köra dem hydroponiskt tills de har börjat gro. Lättare att inte glömma bort dem då!
 
Ett litet hjärtblad har tittat upp!! :love::love::love:
Vad det är vet jag inte, jag märker aldrig upp så det är en överraskning varje gång :laugh::nailbiting:

Sammetsbananfröna har kommit och ligger i blöt. Det kan ta väääääldigt långt tid innan de gris tydligen, så jag kommer nog köra dem hydroponiskt tills de har börjat gro. Lättare att inte glömma bort dem då!
Mina bananer grodde typ på två veckor!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp