Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ner ett gäng kryddor i krukor idag! Apelsintimjan, kryddtimjan, citronbasilika, kanelbasilika, rödbladig basilika, temynta, gräslök och salvia samt bolltistel. Har kvar persilja och dragon som jag väntar lite med.

Tog tempen på varmbädden som visade runt 18 grader inuti men den kanske är varmare, fick gå pga barnet. Blir intressant att kolla i morgon. :) Den smälte nästan snön på glasen så lite värme är det allt i luften också. Tänker mig att en till kasse gödsel åker ner i helgen och sen blir det jord och sådd! Vet bara inte vad jag ska lägga på som skydd mot frostnätter. Använder ju alla trasmattor inne. :p Och så måste jag bestämma mig för vad som ska åka ner i jorden, beslutsångest!
 
Jag har faktiskt skippat varmbänken i år, kanske nyttjar platsen som kallbänk senare. Men visst är det roligt att följa värmeutvecklingen! De år jag har haft odlingar i varmbänk så har jag använt kasserade hästtäcken som nattisolering över glaset - det funkade jättebra, och jag har inte haft större odlingar än att det klarat sig gott och väl med två täcken.
 
26358


Eftersom jag fick ohyra i sådden övergav jag odlingsbrättet och passade på att skola om i helt ny jord och diskade krukor. Tog bort all jord runt rötterna. Nu är frågan om jag ska så mer innan eller efter flytt... :cautious:
 
Visa bifogad fil 26358

Eftersom jag fick ohyra i sådden övergav jag odlingsbrättet och passade på att skola om i helt ny jord och diskade krukor. Tog bort all jord runt rötterna. Nu är frågan om jag ska så mer innan eller efter flytt... :cautious:

Ett tips till nästa år är att sterilisera jorden innan sådd. In i ugnen i 100 grader i typ en halvtimme eller så. Det luktar apa men är effektivt :D
 
En liten vintergäck har stuckit upp nosen! jag är jätteglad och ska köpa mängder till nästa år! :D (var osäker på om jag skulle gilla gula färgen)

Fått tulpantoppar också, men det var -16 för ett par dagar sedan, en natt, så vi får se om de klarade sig.
 
Jag tänkte så lök i år för första gången. Men på påsen jag köpt står det bara att dom ska sås i Augusti för övervintring, har jag köpt fel sorts lök eller är det bara det vanligaste sättet?

Tänkte följa Charles Dowdings råd annars då vi har ganska liknande väder (bor i Zon 1)
 
Jag tänkte så lök i år för första gången. Men på påsen jag köpt står det bara att dom ska sås i Augusti för övervintring, har jag köpt fel sorts lök eller är det bara det vanligaste sättet?

Tänkte följa Charles Dowdings råd annars då vi har ganska liknande väder (bor i Zon 1)
Vad är det för lök?
 
Jag har även i år skjutit på det här med växtbelysning så mina tomater har i vanlig ordning blivit lite höga. Har tänkt plantera om dem de senaste 2 veckorna men inte fått tummarna ur. 🙄

Då är det toppen att man har en snart 2- åring som det är ordning och reda med och som tvunget skulle sätta på locket på drivhusen HUR MYCKET TOMATERNA ÄN TAR EMOT, DET SKA BARA GÅ...

Så nu har jag planterat om mina tidigare så ståtliga, numera rätt hängiga tomater 🙈

Alla 38 stycken puh 🤪
 
Första växthusskörden av spenat, asiatisk kål och plocksallat är under utveckling. Känns spännande, och de blir nog klara ungefär vid samma tid som tidigare års varmbänksodlingar. Till ett annat år får jag gå in för att snickra/fixa större odlingslådor men i år är mycket ännu på experimenterandestadiet.

26451
 
ja!
Första tomatsådden är uppe. Plus kryddtagetesen. Purjolöken ser lite tveksam ut. Det var gamla frön och jag sådde från två påsar. Få se hur mycket jag måste så om.

Sådde Moneymaker idag. Blev lite förvånad när jag öppnade påsen för det var verkligen massor av frön.
 
Jag sådde lite av varje inne för några dagar sedan. En del har grott. Idag har jag gjort i ordning en liten hydropon odling med grodda tobaksplantor (virginiatobak och bondtobak) och en med cikoria. Får se om det funkar. Det är mest experiment och lek.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp