Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sååå sugen på att beställa lite mer fröer av sorter jag verkligen vill ha. Vi köpte det mesta på rean tidigt på säsongen till halva priset. Det blev standardsorter såväl som nya roliga färger och grönsaker ingen av oss odlat, knappt ens ätit.

Men nu har jag läst på lite mer och hittat roligare saker. Två sorters tomater, svedjerova och Visingsö spritärt. Suck.
Jag funderar på hur jag ens ska kunna plantera dem utan att groddarna skadas. De är nästan 10 cm långa.
Mina har också groddat sig men räknar kallt med att det går utmärkt. 😄 De har legat i skafferiet som saknar ljus och är rätt kallt så är förvånad att de vuxit. Men typ jordkällare kanske hade varit kallt nog.
 
Apropå roliga sorter. Nu har jag klivit ner en krets till, i odlarnördarnas eget inferno.

Lyssna till exempel på de här beskrivningarna av frösorter: "Rödhakeägg" (kokböna) Engelsk störböna som ger blå-vitspräckliga ovalrunda bönor mot beige botten. "Mormor Giselas blomsterböna". "Dino Eggs" (tomat) Äggformade frukter, randiga i gult, grönt och orange. "Gulböna från Östergarn" (kokböna) Har odlats i 150 år av en familj i några socknar kring Östergarn, Gotland. :heart

Och inte minst: Saxbo märgärt! "Fröuppropet, Dalarna".
IMG_2600.JPG
 
Hjälp! Här växer allt så det knakar,vad har jag nu gjort för fel? Tomatplantor i massor 6 olika sorter, när var det man skulle flytta dom till större boende?

Luktärtor kommer oxå,känner att jag kanske sådde dom för tidigt och sen var det en vovve i pallkragen med sådd persilja så nu får jag se hur den kommer eller inte kommer upp (vovven grävde ett hål)
 
Jag har nog gjort något dumt. Jag beställde hem en massa lavendel, kolibrimynta i tvåfärger, Ansisop, och backnejlikefrön för att själv dra upp. Hurfasen ska jag klara av det?? Nu måste jag ju se till att ha någonstans att plantera ut dem sen också när jag har lyckats dra upp dem.
 
Jag trodde att jag hade förvarat sättpotatisen tillräckligt svalt och mörkt, men den har groddat sig. Är det kört att sätta den?

Potatis förgroddar man ju som standard, men när de är nätade sådär får man klippa upp nätet och försöka trassla ut groddarna så gott det går, men går de sönder så är det ingen katastrof. Potatis får man ändå.

Mina är förövrigt helt ogroddade än så länge så det är nog dags att ta fram dem om nån vecka eller tre, så att de är redo för att petas ner i backen bara landet töat fram och fått upp lite trevlig temperatur.
 
Jag funderar på hur jag ens ska kunna plantera dem utan att groddarna skadas. De är nästan 10 cm långa.

Härom dagen såg jag på Facebook att man kan ta loss groddarna från potatisarna och sätta enbart groddarna... har aldrig hört talas om det men googlade lite på det och det funkar tydligen hur bra som helst. Kanske kan vara ett alternativ om groddarna blivit långa, lättare att pilla loss och sätta dem än att försöka sätta dem när de sitter kvar på potatisarna? :)
 
Bakdörr (och hängrännor) beställt! :up: De skulle höra av sig angående bakdörren, men det skulle förmodligen inte vara något bekymmer eftersom jag beställde växthuset för bara någon vecka sedan.
 
Bakdörr (och hängrännor) beställt! :up: De skulle höra av sig angående bakdörren, men det skulle förmodligen inte vara något bekymmer eftersom jag beställde växthuset för bara någon vecka sedan.

Ett tips är att att samla vatten från närmsta tak till lämplig tunna, så löser du bevattningen bra:)
 
Några av dem är "sista fröna av den sorten" från förra året (kommer inte köpa nya såna i år). Så jag väntar ut dem ett tag till innan jag sår nytt i de krukorna.
Ibland är det bra att vara envis.
Det är fortfarande många av fröna som det inte hänt något med, men senaste dagarna är det några stycken som grott, så jag fortsätter vänta ut dem lite till...
 
Hoppar in i tråden. Tänkte börja med att presentera mina senaste projekt, har alltid tusen och en planer på gång för trädgården :)

Ska gräva nya rabatter vid verandan i stället för mina sneda, fula hörnrabatter jag gjorde för några år sedan. Trixigt att välja växter då ena sidan är norr och andra söder. Så det blir inte samma växter på båda sidor tyvärr men tror det blir bra ändå, då det går i lite samma färger 👍 Lummigt och grönt på skuggsidan med lungört, hostor och krolliljor bland annat, och södersidan ska få små marktäckande, rosor, aklejor med mera. Har gjort moodboards på båda. Färgerna går i vitt, blått, lila och rosa samt mycket grönt.
Jämte trappen till höger står nu en gammal röd ros som inte trivs, henne ska jag flytta till ett nytt hål mitt i gräsmattan mellan det konstiga taggiga trädet och min lilla magnolia jag fått av mamma.
56806575_10157062937689648_2302015742381391872_o.jpg


Vaknade i natt av ichias-värk så inget grävande i dag.. Får be mannen om assistans.
Började i stället med att beställa krolliljelökar från Zetas för att få något gjort ;) Både vita och rosa blev det :)
Antar det bara är att stoppa ner dem i jorden nu i vår.

I går flyttade jag i alla fall på gräsklipparens kabel så nu är det bara att sätta spaden i jorden. Måste till en hel del planteringsjord och kogödsel för att något ska kunna växa okej här. Har typ grusväg under gräsmattan så rätt svårgrävt..

Har även sått svartöga, fyra små har kommit upp efter tre veckor. De ska bo i en kruka på öst-sidan vid trappan där är min tanke, om det inte är för blåsigt för dem. Dags också att montera miniväxthuset och köpa tomatplantor snart.

Ett annat projekt är att sätta upp armeringsnät på verandan och plantera en vildkaprifol i en enorm kruka där. Lite solskydd och samtidigt dekoration.. Också drömmer jag om en rosenportal, men har ingen aning om var den ska stå.

Ett projekt i taget är inte min grej!
 
Så många fina engelska pelargoner i blomsterbutiken jag gick förbi idag :love::love::love:
(Jag köpte ingen för jag är värdelös med vattningen :o:angel:)

Så vackra! Jag tycker "engelsmännen" är svårskötta. De trivs liksom inte här i vårt gamla hus med dåligt ljus och torr luft.
 
Jag byggde ju en stor låda för ett tag sen som jag tänkte plantera i. För att lådan ska hålla bättre tänkte jag klä den invändigt med åldersbeständig plast. Men då är frågan: törs jag det? Eller innehåller det gifter som kan läcka ut i trädgården? På Byggmax hemsida står det att deras plast inte ska användas i samband med odling då den är ålders- och alkalier-stabiliserad. På Biltemas hemsida står det att deras plast är av miljövänlig polyeten, men det står inget alls om den är behandlad på något sätt. Det borde den kanske vara då den påstås vara åldersbeständig?

Om jag inte kan använda plast, vad sjutton ska jag använda då? Eller ska jag köra utan något? Lådan står ju ändå på marken, men då ruttnar den ju bara underifrån. Jag tror att planken är målade med svart slamfärg då virket är från mitt gamla staket.

Så jag kommer liksom ingenstans med projektet för jag vet inte hur jag ska göra. Det är som vanlig med andra ord. Jag funderar alltid hur länge som helst på bästa lösningen för allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 551
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp