Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stryk insidan av pallkragarna med linolja. Du behöver ingen färg där, bara lite impregnering och till det funkar oljan bra.

Jag har läst att man bör häfta fast plast på insidan för att skydda träet, kan man använda linolja istället? Mina är såna här färdigmålade (betsade?) Som man kan köpa överallt.
 
Jag sitter och funderar på hur jag ska kunna hindra folk från att låta sina hundar kissa på vår häck.

Jag har ett ca 10-15 cm brett utrymme utanför häcken där jag funderar på om jag kanske skulle plantera perenner. Jag inbillar mig att folk är mindre benägna att låta ens hund kissa på något som ser ut som en blomplantering jämfört med en häck. Men perennerna behöver vara tillräckligt höga (30-40 cm) ha grunt rotsystem, klara gassande sol och kunna växa på den smala remsan. Är det någon som har några idéer vad som skulle kunna fungera?
Tror inte det hjälper. En kompis har en vacker rabatt utanför sin affär. Där stannar hundägare och kissar sina hundar. Det är ju den enda jordplätten på många meters avstånd ju...

Samma med en annan vän som bodde i ett villaområde. Grannen intill gick ut och kissade sin hund mot deras rabatt.

Fok är inte riktigt kloka. Elstängsel med rejäl kräm i aggregatet är nog den enda som hjälper

/pessimisten
 
Jag sitter och funderar på hur jag ska kunna hindra folk från att låta sina hundar kissa på vår häck.

Jag har ett ca 10-15 cm brett utrymme utanför häcken där jag funderar på om jag kanske skulle plantera perenner. Jag inbillar mig att folk är mindre benägna att låta ens hund kissa på något som ser ut som en blomplantering jämfört med en häck. Men perennerna behöver vara tillräckligt höga (30-40 cm) ha grunt rotsystem, klara gassande sol och kunna växa på den smala remsan. Är det någon som har några idéer vad som skulle kunna fungera?
*harkel* *host*
Brännässlor kanske? :idea::angel::laugh:
 
Hallå!
Jag har en remsa utanför vår grind som just nu är full med sten men jag skulle istället vilja ha någon slags växtlighet där.
Det måste vara relativt täckande pga massor med katter som kissar och bajsar i öppna rabatter, och gärna lite höjd på ca 30 cm så inte chihuahuorna ser ut så bra.
Ska man köra en slags sort eller olika?
Läget är soligt hela dagen så relativt tåligt och lättskött.
Har även en mindre bit på andra sidan grinden där jag gärna sätter något liknande eller samma.
Någon som har tips på vad jag ska titta efter?
 

Bifogade filer

  • 8927784E-6ADB-4548-B6F3-773D13B5DE6D.jpeg
    8927784E-6ADB-4548-B6F3-773D13B5DE6D.jpeg
    624,7 KB · Visningar: 26
Tror inte det hjälper. En kompis har en vacker rabatt utanför sin affär. Där stannar hundägare och kissar sina hundar. Det är ju den enda jordplätten på många meters avstånd ju...

Samma med en annan vän som bodde i ett villaområde. Grannen intill gick ut och kissade sin hund mot deras rabatt.

Fok är inte riktigt kloka. Elstängsel med rejäl kräm i aggregatet är nog den enda som hjälper

/pessimisten

Tyvärr också min erfarenhet; vi driver ett hundcenter här på gården så det rör sig mycket folk med hundar här - varav de flesta ju är människor som är aktiva med sina hundar på ett eller annat sätt. Längs väggen på en av ekonomibyggnaderna har vi gjort rabatter, dessa passeras av folk som ska in i hallen eller ut och rasta och det är MÅNGA som låter sina hundar kissa på växterna i rabatten, till och med rakt framför ögonen på oss om vi är ute på gården.... :rage:

Även om man nu inte är trädgårdskunnig och därmed inte vet vad outspädd urin gör med växter så kanske man kunde tänka sig att de skulle fatta att det inte är så kul att rensa i rabatter där allting är nerkissat? Men icke...

Sen är det förstås en hel del som inte låter hundarna kissa där, men att det är så många som verkar strunta i det/inte fatta förvånade mig lite i början. Nu har jag väl typ resignerat. Hundarna får även kissa på väggen vid dörren till träningshallen (vilket gör att det blir massor av kiss där eftersom det ofta blir stopp där när folk ska ut och in) samt på soptunnorna, handikapprampen till gästboendet och på bordsben och bänkar utanför gästboendet... :banghead:

Själv är jag nog med att aldrig låta mina hundar kissa på häckar, grindstolpar eller liknande hos de få grannar vi har, samma sak om vi går i stadsmiljö. Dels pga att växterna inte mår bra av urinen men tänker ofta också att de stackars husägarna kan tänkas ha sin uteplats precis på andra sidan häcken, hur kul är det att sitta i urinstank hela tiden?
 
Någon som har bra tips på hur man bäst sköter en komposthög med trädgårdsavfall?

Har lyckats få bort all plast från tidigare komposthögar. Vilket resulterade i 3 blåa byggsäckar med plast :meh:

Men nu skulle jag vilja förvalta nuvarande stora komposthög så det förmultnar och jord som man kan använda :)
 

Bifogade filer

  • 060C71C6-3B8A-4455-8CF0-149C88506520.jpeg
    060C71C6-3B8A-4455-8CF0-149C88506520.jpeg
    731,5 KB · Visningar: 21
Någon som har bra tips på hur man bäst sköter en komposthög med trädgårdsavfall?

Har lyckats få bort all plast från tidigare komposthögar. Vilket resulterade i 3 blåa byggsäckar med plast :meh:

Men nu skulle jag vilja förvalta nuvarande stora komposthög så det förmultnar och jord som man kan använda :)
Trädgårdavfall multnar utan störe insats. Vill man pjåska kan man gräva om nån gång emellanåt. Den ska heller inte vara för torr. Alltså blir det mindre bra om man har för mycket grenar i tycker jag. I värsta fall får man vattna lite.
 
Idag har jag sått plocksalladsfrön och rädisfrön i odlingslådan i växthuset. Det är en test för att se om jag kan få en liten försmak på sommaren :d Jag brukar så det på friland annars, men ute är det långt kvar till att så något.
 
Kommer det bli lika torr sommar i år tro, är redan torrt ute och behöver regn men inget i sikte :arghh:.

Vill inte ha så varm och torr sommar i år oxå, vill inte:arghh::arghh:
 
Kommer det bli lika torr sommar i år tro, är redan torrt ute och behöver regn men inget i sikte :arghh:.

Vill inte ha så varm och torr sommar i år oxå, vill inte:arghh::arghh:
Vi fick 1 mm snö två ggr förra veckan. Återstår att se när nästa nederbörd kommer. Där jag bor är vi tyvärr vana vid att nederbördsområdena missar oss på vårarna, när de drar diagonalt över landet från västra Skåne upp mot Mälardalen. Men det brukar ju alltid komma några droppar när sommaren närmar sig - utom förra året.
Vi förbereder oss för en till likadan sommar (bland annat genom att ha större ytor att ta eget hö på om det kniper - och är tillräckligt bra torkväder...)

Turligt nog verkar åtminstone grundvattnet ha hunnit återhämta sig här efter förra sommarens torka. Men det finns ju ändå gränser för hur länge det räcker... De närmaste dygnen tillför ju inte särskilt mycket vätska i alla fall...
28189
 
Hallå!
Jag har en remsa utanför vår grind som just nu är full med sten men jag skulle istället vilja ha någon slags växtlighet där.
Det måste vara relativt täckande pga massor med katter som kissar och bajsar i öppna rabatter, och gärna lite höjd på ca 30 cm så inte chihuahuorna ser ut så bra.
Ska man köra en slags sort eller olika?
Läget är soligt hela dagen så relativt tåligt och lättskött.
Har även en mindre bit på andra sidan grinden där jag gärna sätter något liknande eller samma.
Någon som har tips på vad jag ska titta efter?
Har ingen aning,ville bara säga snyggt staket,har ett likadant :D
 
Vi fick 1 mm snö två ggr förra veckan. Återstår att se när nästa nederbörd kommer. Där jag bor är vi tyvärr vana vid att nederbördsområdena missar oss på vårarna, när de drar diagonalt över landet från västra Skåne upp mot Mälardalen. Men det brukar ju alltid komma några droppar när sommaren närmar sig - utom förra året.
Vi förbereder oss för en till likadan sommar (bland annat genom att ha större ytor att ta eget hö på om det kniper - och är tillräckligt bra torkväder...)

Turligt nog verkar åtminstone grundvattnet ha hunnit återhämta sig här efter förra sommarens torka. Men det finns ju ändå gränser för hur länge det räcker... De närmaste dygnen tillför ju inte särskilt mycket vätska i alla fall...
Visa bifogad fil 28189
Ja små magasin är mycket över det normal och stora över det normala här för mars👍, tunnor redan uppsatta för att samla vatten från tak.

Blir nog att täckodla så mycket det går så det mesta av vattnet inte dunstar bort.
 
Jag är bekymrad. Vi har inte en droppe regn i sikte och mina vattentunnor är tomma. De har liksom inte fyllts på som de brukar efter vintern.
 
Projekt rensa bort krusbärsbuskar fortsätter sedan förra året. Fy säger jag bara, skott överallt, tjocka rötter som går överallt som jag inte vet hur jag ska få bort, taggiga snåriga grenar som inte går att ta i med trädgårdshandskar. Måste skaffa bättre handskar. Usch.
Har även en lång häck som är taggig, måste klippa ner den med för den är övervuxen..
Sedan har vi en annan häck som nog aldrig klippts ned men skulle behöva för att se fräsch ut. Skulle behöva en röjsåg :cautious:
 
Körsbärsträdet har förresten skjutit upp skott och det växer tätt intill trädet, är det bäst att ta bort dom så det står ensamt? För som det är nu blir det lite buske av det hela.
 
Projekt rensa bort krusbärsbuskar fortsätter sedan förra året. Fy säger jag bara, skott överallt, tjocka rötter som går överallt som jag inte vet hur jag ska få bort, taggiga snåriga grenar som inte går att ta i med trädgårdshandskar. Måste skaffa bättre handskar. Usch.
Har även en lång häck som är taggig, måste klippa ner den med för den är övervuxen..
Sedan har vi en annan häck som nog aldrig klippts ned men skulle behöva för att se fräsch ut. Skulle behöva en röjsåg :cautious:
Synd vi förmodligen inte bor i närheten av varandra, hade gärna tagit ett par tre skott krusbär!

Kl
Jag rensar bort gammalt i "rabatten". Överväger att elda lite också, jag vill få nytt och fräscht så jag kan plantera blommor. Björken ska kapas ner i påsk. Sen är detju dom där jävla hjärtbergeniorna :wtf:

IMG_20190415_154500.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp