Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre pelargoner har fått flytta in igen.
Doktorn och de som blev omplanterade i grupper trivs bra. Några får en sista chans.

DSC_4849.JPG
 
Visa bifogad fil 28709

Jag har grävt rabatt. Innan var det bara gräs, nu bor det päron, kvitten, rabarber, kryddor och upstammade krusvinbär samt stammade vinbär där.
Ska bredda lite och lägga tegel runt. Ovan är del av rabatten, den är ca 15 meter lång.
Har du hittat Åbergs Trädgård än? Annars kan jag varmt rekommendera, borde inte vara jättelångt från er. :)
Tänkt jag ska försöka hinna dit snart för lite roliga grejer...
 
Ååh jag behöver hjälp!! Jag vill ha världens finaste trädgård - tänk Trädgårdstider - men jag kan ingenting om växter! Kan lite om odling men noll om blommor. Jag bor på på 1500kvm sluttande tomt, har ca 20 kvm uterum + lika mycket altan i sydvästläge. Var börjar man? Jag vill ju ha vackert och prunkande! Men när jag åker till blomsterträdgårdarna blir jag överväldigad och så blir det inget köpt.

Finns det bra böcker om trädgård där dom skriver ”Gör såhär och köp dessa blommor så blir allt bra”? Eller kan alla ni komma hit och bestämma åt mig?!
Googla "Vegetable Garden Layout Tool" så kommer det upp sidor där du kan rita på din trädgård och göra trädgårdsland och lägga in växter. Många av sidorna är gratis första veckan.
 
Absolut, om det hade varit ekonomiskt genomförbart så hade det varit den bästa idéen :)
Om du vill ha en ritning eller förslag snarare än att höfta runt själv så kan du för en billig penning få en student (landskaps-, arkitekt eller ingenjör eller dylikt) att hälsa på och ge dig ett skissförslag. Det brukar man kunna få för under 1000-lappen. Sätt upp en lapp på slu-alnarp. Eller så kanske du kan få det gratis om de kan göra ett projektarbete av det hela.

Annars är det ju kul att frivåffla sig fram tänker jag, det är ju din trädgård där du ska trivas och ha kul om det blir perfekt och snyggt är ju en bisak ;).
 
Om du vill ha en ritning eller förslag snarare än att höfta runt själv så kan du för en billig penning få en student (landskaps-, arkitekt eller ingenjör eller dylikt) att hälsa på och ge dig ett skissförslag. Det brukar man kunna få för under 1000-lappen. Sätt upp en lapp på slu-alnarp. Eller så kanske du kan få det gratis om de kan göra ett projektarbete av det hela.

Annars är det ju kul att frivåffla sig fram tänker jag, det är ju din trädgård där du ska trivas och ha kul om det blir perfekt och snyggt är ju en bisak ;).
Jag pendlar mellan att vilja ha en färdig, perfekt trädgård till att känna mig som Lotta på Bråkmakargatan :D Kan själv!
 
Rensar och "beskär" rabattkanter,mördande tråkigt så jag nöjer mig nu o omskolar några flera tomater istället, tom det är roligare.
 
För ung? (säger jag som har ett tamt plommonträd som ger typ noll frukt och tycker att vildplommon och krikon är jättegoda. Ett plommon förra året och innan dess absolut noll och ingenting. Det är runt 6-7 år gammalt, antar jag. Jag hoppas att det är för att det inte är gammalt nog suck.)

Kanske! Den är definitivt inte så gammal som huset och stod inte här när mannen flyttade in för 15 år sedan. Kanske runt 8 år gammalt skulle jag tro? Men ingen vet vad det är 🤣

Jag gillar också krikon ;)

Edit; Kollade Google Street View och 2011 fanns busken inte alls ;) Så 2012 är den planterad då huset och trädgården "renoverades" (läs allt i trädgården bokstavligen revs bort och ersattes med moderniteter. Nu försöker jag återställa).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp