Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
det var det där med att hoppas på regn, ja... 🙄
Prognoserna lovar och lovar och sen faller det bort igen. När jag kollade igår kväll var det exakt NOLL mm i 10-dygnsprognosen. Nu ser det ut så här
Visa bifogad fil 28614
Nån som tror på det?
Man får väl i alla fall förbereda lite tunnor för att samla upp regnvattnet. Men...
Alltså nederbördsmängden på den här prognosen halverades nån dag senare, nu har den halverats en gång till. :arghh: Från början var det drygt 40 mm som väntades, nu är vi nere runt 10... :arghh::arghh::meh:
28722
 
Mina passionsfruktsfrön har grott! Båda 2 tillomed!

Jag har dem ju hydroponiskt nu men tanken är att de ska ner i jord. Men när är lämpligast? Jag gissar att det är roten som kommer ut fröna nu, ska jag låda den få hjärtblad innan jag flyttar dem till jord eller ska jag flytta dem direkt? Allvarliga funderingar detta!
 
Mitt nyinköpta Transparent Blanche blommar :cry::cry::cry:

Inget annat äppelträd blommar än så blommorna kommer bra att ramla av och inte bli till frukt. Det lär väl inte göra den minta skillnad om jag penslar blommorna eftersom de väl behöver en annan sort för att pollineras.
 
Mitt nyinköpta Transparent Blanche blommar :cry::cry::cry:

Inget annat äppelträd blommar än så blommorna kommer bra att ramla av och inte bli till frukt. Det lär väl inte göra den minta skillnad om jag penslar blommorna eftersom de väl behöver en annan sort för att pollineras.
Har du ingen granne med äppelträd som blommar?
 
Yay! :banana: Tänkte om paprika är såna som man ska plocka bort på så plantan växer till sig. Dom är inga bamsingar direkt..
jordgubbar då? Har två små plantor som redan blommar. Ska dom vara kvar?
Min erfarenhet av paprika är att dom första blommorna inte blir paprika om inte växten orkar. Och paprika tar tid på sig, så jag skulle låta den sköta sig själv :)
Jordgubbar har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle låta dom sköta sig själv också :)
 
Min erfarenhet av paprika är att dom första blommorna inte blir paprika om inte växten orkar. Och paprika tar tid på sig, så jag skulle låta den sköta sig själv :)
Jordgubbar har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle låta dom sköta sig själv också :)
Båda plantorna har plötsligt fått 4 knoppar! dom verkar leva loppan i det svinvarma uterummet :D
 
Räknade ut vad jag tjänat på att sälja plantor i vår. Cirka 2200 på swish och jag vet att jag fått några hundralappar kontant. Riktigt kul syssla som student! Och eventuellt en indikation på att jag satt onödigt många plantor när jag har sålt tre plantor för 50 kr :laugh:
Hur har du lyckats med det? Jag har bara fått in 200.
 
Är det normalt att hysa någon typ av moderskänslor för sina växter? Jag insåg precis att jag pratar med mina.
Och berättade för sambon om dom stackars zonalepelargonerna vilket lät ungefär ”men det var ju så synd om dom! De hade massa knoppar som hade skrumpnat ihop och dött!” *demonstrerar med hela kroppen hur ledsna och skrumpna de var* ”Titta på Mårbackorna, vad glada dom är!” *tittar ut på altanen med hjärtögon*
Sambon: ”hrmpf mm jättefina.”
Jag: ”Det fanns fyra pelargoner på Coop.. jag köpte två.. och dom kostade bara tjugo kronor! .. för ingen vill köpa ynkliga pelargoner.. undra hur dom två som blev kvar har det..” *ser ynklig och ledsen ut*

Ridå.
 
Hur har du lyckats med det? Jag har bara fått in 200.
Jag har publicerat i olika fb-grupper. Chili, Jalapeno, paprika, tomat och basilika har folk varit mest intresserade av. Serrano, grönkål och aubergine, petunia har lockat väldigt få personer. Så det kanske har berott på att jag har haft många sorter och "rätt" sorter? :)

Vissa inlägg har nästan ingen reagerat på, men har jag publicerat igen någon dag senare så har många svarat, så jag tror man får "tjata" lite så man syns :)
 
27, 3 mm regn i väderprognosen för lördag! :eek: :banana:

OK att jag tänkte vandra runt på trädgårdsmässa hela den dagen, men paraplyet är ju lyckligtvis uppfunnet.

Håller detta så kan det bli både majbrasa och en odlingshjälp och inte minst en efterlängtad väta till torra åkrar. Häromdagen blåste det 20 sekundmeter samtidigt som en gård brann ner mindre än två km härifrån, då är man inte så kaxig när man förstår hur det kan sprida sig i torkan.
 
Jag har publicerat i olika fb-grupper. Chili, Jalapeno, paprika, tomat och basilika har folk varit mest intresserade av. Serrano, grönkål och aubergine, petunia har lockat väldigt få personer. Så det kanske har berott på att jag har haft många sorter och "rätt" sorter? :)

Vissa inlägg har nästan ingen reagerat på, men har jag publicerat igen någon dag senare så har många svarat, så jag tror man får "tjata" lite så man syns :)
Jag har annonserat i lokala köp- och säljgrupper på FB. Det är mest tomater jag haft, men paprikan har varit med på ett hörn. Och när plantorna växt har jag tagit bort gamla annonser och lagt upp på nytt med nya bilder samtidigt som jag höjt priserna. Sen har ju inte alla som har svarat köpt något.

Jag får prova med mer udda sorter nästa år.
 
Har du ingen granne med äppelträd som blommar?
Det finns massor av äppelträd i omgivningarna men de blommar inte än på någon vecka.
Trädet jag köpte stod i en skyddad del av handelsterädgården och hade redan gått i knopp. Hade gärna tagit någon sominte kommit så långt med de var likadana allihop tyvärr.
 
Det finns massor av äppelträd i omgivningarna men de blommar inte än på någon vecka.
Trädet jag köpte stod i en skyddad del av handelsterädgården och hade redan gått i knopp. Hade gärna tagit någon sominte kommit så långt med de var likadana allihop tyvärr.
Aha! Men då hade jag sett det som någon skrev, att trädet får lite extra tid på sig att växa till sig innan det ger en första skörd:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp