Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill ha rabarber! Problemet: lägenhet..
Hur kan man övervintra rabarber i kruka? Inomhus? I ett ouppvärmt förråd?
Åh, rabarber överlever alldeles utmärkt i kruka utomhus. Se bara till att ha en rejäl kruka till dem, för de vill ha mycket näring och då är det bra med mycket jord runt rötterna...
Jag har mina "små" rabarber (dvs, de som är av "normalstorlek") i hästarnas uttjänta vattenbaljor, som det gått hål i botten på (vilket gör att det inte blir för blött för rötterna)

I år ska jag försöka dra upp egna (stora!) rabarber från frön, som jag plockade från förra årets rabarberblommor, återstår att se om det fungerar... :D
 
Åh, rabarber överlever alldeles utmärkt i kruka utomhus. Se bara till att ha en rejäl kruka till dem, för de vill ha mycket näring och då är det bra med mycket jord runt rötterna...
Jag har mina "små" rabarber (dvs, de som är av "normalstorlek") i hästarnas uttjänta vattenbaljor, som det gått hål i botten på (vilket gör att det inte blir för blött för rötterna)

I år ska jag försöka dra upp egna (stora!) rabarber från frön, som jag plockade från förra årets rabarberblommor, återstår att se om det fungerar... :D
Grannen rensade bort rabarber och la på komposten...




...som numera är ett rabarberberg.
 
Har ni planerat in några trädgårdsmässor i år?
Har skrivit upp Elmia 8-10 mars, Åbymässan 5-7 april och Liseberg 9-12 maj.
Åby och Liseberg blir det då det ligger så nära mig, Elmia hoppas jag på då jag tycker om mässor på Elmia oavsett vilken, men behöver lägga en heldag på det isåfall då det tar en stund att åka dit.
 
Tragik och panik! Margretorpsmässan har upphört. Det var ju för fasen min favoritträdgårdsmässa. :arghh: :cry: Då måste jag ersätta den med något annat. Jag har varit på Malmömässan ett par gånger, men inte varit sådär superimponerad av den. Men jag får väl överväga den igen för att fylla Margretorpsabstinensen något. Och kanske Liseberg även om det är en bit att åka och blir ett heldagsprojekt det också.
 
Nej jag vet ju inte det... kanske bäst att höra runt i lite trädgårdsgrupper på FB!

Och min depression av beskedet att Margretorpsmässan upphört har, inom mindre än en timme, ersatts av lycka och glädje att det i stället dyker upp en ny (?) mässa "Trädgård och uterum" på Valhall Park utanför Ängelholm! 27-28 april. Gissa vem som ska hänga på låset till den? :love:
 
Jag har varit på Liseberg en gång. Den var ok och hade jag haft nära hade jag kunnat återbesöka den, men jag tycker inte den är värd att åka långt för. Tyckte den var ganska liten.

Tack för svar! Har för mig att jag hört något liknande innan. :) Har en dryg timme dit så jag får väl tänka lite på saken.
 
Grannen rensade bort rabarber och la på komposten...




...som numera är ett rabarberberg.
:laugh: :laugh: :laugh:
Jag tänkte dock göra det lite mer kontrollerat, i krukor - för att eventuellt ha några plantor som gåbortpresent och liknande framöver...
(tillägger: insåg just att jag nog slängde lite rabarberblommor på komposten i somras, det kanske var ett misstag jag får äta upp... :rofl::rofl::rofl:)

Däremot har jag en misstanke om att det skulle kunna bli ett totalt pumpakaos på vår kompost till sommaren, eftersom årets alla prydnadspumpor till sist hamnade där. :angel:
 
Var sugen på att ha egen sparris i trädgården efter några veckor med sparrisfrossa...men sen läste jag på om hur man ska odla sparris och ångrade mig.

Nån som odlat egen sparris?
 
Var sugen på att ha egen sparris i trädgården efter några veckor med sparrisfrossa...men sen läste jag på om hur man ska odla sparris och ångrade mig.

Nån som odlat egen sparris?
Japp, vi köpte barrotade plantor på trädgårdsmässan det vinner man ca 2 år på. Planterades i en gammal sandlåda där jag blandat upp sanden med mängder av kogödsel. Växte på hur bra som helst :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 554
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp