Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

tanten

Trådstartare
Eftersom det väl knappt är någon växtsäsong kvar startar jag väl nästa års träd lite i förväg.

Tittar i mitt land och planerar vad jag ska odla nästa år.

Har dessutom insett att kanten mot slänten ner mot bäcken består av ren matjord. Antagligen har de använt den kanten som lövkompost i många många år. Jorden är mullrik och helt annorlunda än omgivningen. Inser att jag skulle kunna plantera pumpor där nästa år. Har haft lite bekymmer med pumpor och squash eftersom de är så utrymmeskrävande.
 
Jag borde gå ut och göra i ordning växthuset. Och plocka in de sista rödbetorna och löken. Men jag ooorkar inte! Har sagt att jag borde göra det i snart en månad, men inte kommit till skott än.. Hur hittar man motivationen att fixa i en trädgård man inte ska ha kvar?
 
Jag borde plantera alla vårlökar jag köpt, vika ihop plasten till tunnelväxthuset, öppna upp silagebalen och täcka med silaget så jag får upp andra grinden men istället ligger jag i sängen igen och skjuter allt framför mig. Har 1000 saker jag borde göra men noll motivation.

Lite lustigt, i år hade jag inte satt någon potatis eller pumpor men jag fick en jättefin skörd av potatis från sånt som inte blev upptaget förra året. Jag har visserligen vattnat blasten men trodde inte det fanns något under men mamma grävde upp en halv hink fantastiska mandelpotatisar och Asterix, mycket finare och större än det jag senare köpte av en odlare i höst.

Jag fick även till min förvåning en stor pumpaplanta som bredde ut sig 10 kvm? Jag har aldrig satt någon, däremot slängde jag ut på komposten/gödselhögen jag fick hemkörd men inte hann tömma helt förra året så de fröna har legat över vintern och självgrott! Nu fattade jag inte att det var en pumpa först och har aldrig odlat pumpor, men ska man tukta den och inte låta alla rankor dra iväg över gräsmattan hej vilt? Min squash förra året var mycket mer beskedlig än den här vilden.
 
Jag har en hel del frön som jag inte tänker plantera nästa år. Jag lyckas inte med blomkål, broccoli och äter tydligen inte salladslök och misslyckas med vattenmelon. Någon här som kan tänka sig byta ett helt gäng frön mot något kul? :D
 
Jag har en hel del frön som jag inte tänker plantera nästa år. Jag lyckas inte med blomkål, broccoli och äter tydligen inte salladslök och misslyckas med vattenmelon. Någon här som kan tänka sig byta ett helt gäng frön mot något kul? :D
Förstår att du inte lyckas med broccoli och blomkäl. Det gör inte jag heller. :cry: Det är ett himla pysslande med skyddsduk och att ständigt kolla så det inte finns larver som äter. Jag direktsår inte bönor heller. De blir också uppätna. Men det sker direkt de kommer upp.

Vet inte om det beror på att jag gödslar (frikostigt) med hästgödsel?
Det gjorde jag iofs på gården också men hade inte alls samma problem.
Fast den gödseln var mer välbrunnen. Kan det ha med det att göra?
 
Förstår att du inte lyckas med broccoli och blomkäl. Det gör inte jag heller. :cry: Det är ett himla pysslande med skyddsduk och att ständigt kolla så det inte finns larver som äter. Jag direktsår inte bönor heller. De blir också uppätna. Men det sker direkt de kommer upp.

Vet inte om det beror på att jag gödslar (frikostigt) med hästgödsel?
Det gjorde jag iofs på gården också men hade inte alls samma problem.
Fast den gödseln var mer välbrunnen. Kan det ha med det att göra?
Jag har välgödslat och ingen som äter upp dom. Jag får massor med blad men inga "huvuden".(eller Jo, men dom är pyttesmå, så det blir ingen utdelning) Jag är dålig på kål helt enkelt. Grönkål fick jag dock stor skörd av! Men det är ju bara blad. :rofl:
 
Jag borde plantera alla vårlökar jag köpt, vika ihop plasten till tunnelväxthuset, öppna upp silagebalen och täcka med silaget så jag får upp andra grinden men istället ligger jag i sängen igen och skjuter allt framför mig. Har 1000 saker jag borde göra men noll motivation.
Jag borde också plantera alla vårlökarna som jag "råkade" köpa :angel:
Särskilt som det fortfarande är grävbart i marken och lite småregnigt = perfekt förutsättning...
Ska nog ta mig i kragen typ imorgon :o:angel:
 
Vi röjer i trädgården just nu så att min bror kan komma och fixa lutningen från huset innan slutbesked. Det är så mycket trädgård det är för mig just nu 😔

Längtar tills jag kan göra bäddarna till grönsakslandet men det är lååångt bort. Nu är fokus på att få klart tillbyggnaden.
 
Jag är lite småtrött på trädgård just nu. Jag har precis flyttat tillbaka sista avenboken efter dräneringen och jag skulle väl egentligen velat hinna göra färdigt några mer saker inför vintern, t.ex. gräva färdigt en rabatt där jag sedan hade tänkt plantera en massa vårlökar som jag har köpt. Men det är så vansinnigt jobbigt av gräva när jorden är blöt, tung och otymplig.

Jag har dessutom en del saker kvar att göra på lotten inför vintern, typ bygga färdigt ställningen för vindruvorna, beskära vindruvorna, sätta ny kantmarkering till grannen, vända ner gröngödslingen, sätta vitlök och plantera tulpanlökar.

Egentligen skulle jag ha lagt ut stenplattor i gångarna på lotten också men det får bli någon annan lösning. Jag hade börjat flytta plattor som tidigare låg vid vår entré, men som byttes ut i samband med dräneringen. Men resterande råkade en av hantverkarna slänga pga usel kommunikation mellan entreprenören och hantverkarna. :banghead: Så nu står jag med en halvlagd gång som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
 
Jag är helt fokuserad på jorden. Det började med att jag fick sambon att bygga en låda åt mig så jag kunde göra en jordkompost i den, sen när den blev full fortsatte jag i växthuset genom att varva den befintliga jorden i den stora lådan med klipptgräs, löv och hästbajs. När den var full fortsatte jag med nästa låda osv. Här ska skapas jord!
 
Jag ska snart rensa balkongen och slänga alla gamla döda växter, så jag kan börja planera inför nästa år. Ska ha någon tomatplanta mindre då, pga de tar sån jävla plats. Vet ju iaf vilka jag vill odla igen.

Har ett par chili kvar ute i inglasningen som jag ska beskära och försöka övervintra. Får la se hur det går 😁
 
Jag har satt några paprika, lite sallad och inser nu att salladen växer mig ur huset! Den ena är gigantisk och jag vet inte vad jag ska göra av all sallad :rofl:

Jag råkade även köpa hem lite frön, dill, 2 olika gula lökar och butternut pumpa.

Nu hoppas jag bara att jag hittar boende med trädgård i Uppsala trakten nästa år... Vet någon något så hojta till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp