Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag vill föda upp gurkor, som är likadana som de slanggurkor man köper i affären (långa med slätt skal) - vilken sorts frön ska jag då köpa?
 
Etiopisk banan var det. Står grotid 2-12 månader så jag räknande inte med att något skulle komma upp. :D nix, dom behandlas som alla mina frön!
Spännande! Det står ju samma på sammetsbananer.

Jag tänkte faktiskt lämna fröna i det varma vattnet som de står i nu, mindre risk att jag glömmer bort dem och låter dem torka ut då tänker jag.
 
Visa buke-orakel

Solen skiner har och temperaturen har nog letat sig upp mot 15 grader, sa jag har spenderat morgonen med att varstada balkongen, men tankte hora mig med er for hjalp!

Jag har en ca 2-3 kvm stor balkong - ca 120cm djup och 210 lang dar det ocksa far plats tva vikstolar och bord av den har modellen https://www.ikea.com/gb/en/products...ldable-black-grey-brown-stained-art-90095428/

Jag planterade en del i morse redan - en blandning av angsblommor av "bi-vanlig variant" i ett par lador pa kortsidorna och i en lada som star pa golvet - effekten blir typ den av en sommarang i miniatyr, och sa har jag en jasminplanta som vaxer upp langs med en av korsidorna - men jag har en del plats kvar som jag garna behover lite inspiration med!

Tomt i nulaget ar det i tva balkonglador om ca 40cm vardera som hanger langs med utsidan, och tva mindre lador - ca 20 cm langa i halvcirkel form. Dessutom har jag garna en blomma/ort (lavendel?) pa bordet ocksa

Har ni nagon erfarenhet av att gora trevliga sma grona oaser i stadsmiljo? Balkongen ligger i vasterlage, med sol fran 11-12 pa morgonen tills det att solen gar ner mer eller mindre.

Forra sommaren, vilket var nar jag flyttade in, satt jag ofta pa balkongen efter jobbet och kakade middag/drack ett glas vin, och jag vill mer eller mindre bara trycka in sa mycket gronska som mojligt, samtidigt som jag kan rora mig omkring.
 
Finns det bara en sorts slanggurka?
Kanske vi kan testa också. Men familjen är storkonsumenter av slanggurka så jag tänkte försöka föda upp egna...
Näe. Det finns ett gäng olika. Men du frågade efter den som ser ut som i affären :D

Dt fiuns de som är mer knottiga, det finns korta och det finns vita, gula och ljusgröna. Bara att googla runt. (tips bildgogla "slanggurka frö" ) :up:
 
Följde med en kompis till en lokal plantskola häromdagen. Skulle inte ha något. Alls. Kom ut med en stor ormhassel, en klätterhortensia, en kameleontbuske och 3 jordgubbsplantor till det facila priset av ca 300 kr totalt eftersom det var 70 % rabatt. Vad hände där? :angel:
 
Visa buke-orakel

Solen skiner har och temperaturen har nog letat sig upp mot 15 grader, sa jag har spenderat morgonen med att varstada balkongen, men tankte hora mig med er for hjalp!

Jag har en ca 2-3 kvm stor balkong - ca 120cm djup och 210 lang dar det ocksa far plats tva vikstolar och bord av den har modellen https://www.ikea.com/gb/en/products/chairs-stools-benches/garden-chairs-benches-loungers/tärnö-chair-outdoor-foldable-black-grey-brown-stained-art-90095428/

Jag planterade en del i morse redan - en blandning av angsblommor av "bi-vanlig variant" i ett par lador pa kortsidorna och i en lada som star pa golvet - effekten blir typ den av en sommarang i miniatyr, och sa har jag en jasminplanta som vaxer upp langs med en av korsidorna - men jag har en del plats kvar som jag garna behover lite inspiration med!

Tomt i nulaget ar det i tva balkonglador om ca 40cm vardera som hanger langs med utsidan, och tva mindre lador - ca 20 cm langa i halvcirkel form. Dessutom har jag garna en blomma/ort (lavendel?) pa bordet ocksa

Har ni nagon erfarenhet av att gora trevliga sma grona oaser i stadsmiljo? Balkongen ligger i vasterlage, med sol fran 11-12 pa morgonen tills det att solen gar ner mer eller mindre.

Forra sommaren, vilket var nar jag flyttade in, satt jag ofta pa balkongen efter jobbet och kakade middag/drack ett glas vin, och jag vill mer eller mindre bara trycka in sa mycket gronska som mojligt, samtidigt som jag kan rora mig omkring.
Tänk odling på höjden tex en växtvägg eller klätterväxter som slingrar på en spalje :), Har du tak över så kan du ju ha amplar det är trevligt.
 
Finns det bara en sorts slanggurka?
Kanske vi kan testa också. Men familjen är storkonsumenter av slanggurka så jag tänkte försöka föda upp egna...
Impecta har massa olika namnsorter vilken man föredrar beror väl på en själv. Jag köpte den billigaste med flest frön i ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 551
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp