Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hört att man kan ha fler än ett växthus? :idea::D
Jag har ju haft ett sånt där enkelt växthus med mjukplastöverdrag över en stålrörsställning.
Fick ett "riktigt" växthus i födelsedagspresent i höstas, det ska väl monteras under våren - hoppas jag... (det är litet, även om det är ungefär dubbelt så stort som det enkla)
Jag hade inga problem med att få husbandet att förstå att jag ska köpa ett nytt plastöverdrag till det enkla (det gamla var trasigt) så att jag kan ha 2 växthus igång samtidigt... 😇😂
 

Bifogade filer

  • 15523246074496892333692176377010.jpg
    15523246074496892333692176377010.jpg
    254 KB · Visningar: 64
Idag börjar Trädgårdstider igen på SVT! :love: Jag kunde inte behärska mig till kl 20 utan kastade mig över Svtplay direkt efter jobbet, helt abstinent efter ett sorgligt tomt år utan det programmet. Och nu med ett nytt ställe som de satt igång med. Så mycket feelgood, och så många roliga saker som jag vill planka både med matlagning och trädgård.

Staket av överblivet sly till bönorna har jag varit inne på förut, men fick ny inspiration till att knåpa ihop nu innan majbrasan tar hand om slyresterna.
 
Idag börjar Trädgårdstider igen på SVT! :love: Jag kunde inte behärska mig till kl 20 utan kastade mig över Svtplay direkt efter jobbet, helt abstinent efter ett sorgligt tomt år utan det programmet. Och nu med ett nytt ställe som de satt igång med. Så mycket feelgood, och så många roliga saker som jag vill planka både med matlagning och trädgård.

Staket av överblivet sly till bönorna har jag varit inne på förut, men fick ny inspiration till att knåpa ihop nu innan majbrasan tar hand om slyresterna.
Kul, då ska jag genast ägna mig åt Trädgårdstider när jag kollat igenom buke. :up:
 
Kanske fel tråd, eftersom jag inte tänker plantera ut dem, men hoppas de är välkomna här ändå? :)

Idag har jag, som dödar allt vad blommor heter tyvärr, sått frön! Blev så sugen. Önska mig lycka till! Det är små solrosor och så är det krasse i en liten annan bytta bredvid också.
 

Bifogade filer

  • 20190313_134714.jpg
    20190313_134714.jpg
    335,8 KB · Visningar: 42
Kanske fel tråd, eftersom jag inte tänker plantera ut dem, men hoppas de är välkomna här ändå? :)

Idag har jag, som dödar allt vad blommor heter tyvärr, sått frön! Blev så sugen. Önska mig lycka till! Det är små solrosor och så är det krasse i en liten annan bytta bredvid också.

Lycka till! Allt som växer är kul, och innan blommorna dör är de också kul! :D Är det smörgåskrasse eller blomsterkrasse? Vill du ha något lättodlat grönt som piggar upp maten eller frukostmackan så är ju vanliga solrosfrön (oskalade) lätta att bredså i mängder och bara äta upp när de är små mumsiga gröna skott. (Då hinner de nog inte självdö heller) Jag satte en ny omgång sådana igår, samt gula ärtor till ärtskott. :d
 
Lycka till! Allt som växer är kul, och innan blommorna dör är de också kul! :D Är det smörgåskrasse eller blomsterkrasse? Vill du ha något lättodlat grönt som piggar upp maten eller frukostmackan så är ju vanliga solrosfrön (oskalade) lätta att bredså i mängder och bara äta upp när de är små mumsiga gröna skott. (Då hinner de nog inte självdö heller) Jag satte en ny omgång sådana igår, samt gula ärtor till ärtskott. :d

Tack!

Eh, smörgåskrasse tror jag iaf :D haha! Får kontrollera, men jag hade tänkt äta den iaf! :p

Åh, det var ett bra tips, tack!
 
Ni ska se min källare. Har nog femton bön/ärtplantor som allihopa är över 30cm höga :eek: och ute är det lika mycket snö så att plantera ut dom är typ omöjligt. Så less på vinter!

Purjon fortsätter växa i raketfart. Klippte ner dom lite häromdagen, läste någonstans att de blir kraftigare då. Var tvungen att snaka lite och jösses vad god, redan som liten bevis.

Och så börjar sammetstagetesen komma upp, och lite nya tomater som jag hoppas överlever bättre i ett ljust fönster.
 
Har varit på Elmia idag, hade stora förväntningar på denna mässa så blev lite besviken när jag väl var där men hittade 2 säljare som hade roliga att sälja (en som sålde massa chili och tomatplantor och en plantskola som ligger i Finland).

Kom hem med 3 blåbärstry, 2 hjortron, 1 am blåbär och 1 prunkhallon:D.
Mycket nöjd med att inga chili lyckades att följa med hem även om det var svår.
Håller med, vilken trist mässa det var! Kom mest hem med lite ätbart, och en sättpotatis som heter Venezia.
 
Jag har sett någon här som sått sina frön i äggkartonger.
För- respektive nackdelar med det?
Jag har läst mig till att pappret suger ut fukten ur jorden, men tänker att det borde bero på hur man tillför vatten och i vilken mängd. Eller?
Tar sig rötterna igenom pappret?
Annat att tänka på?

//hon som är 2 månader senare igång i år än förra året, men det blir säkert bra ändå :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp