Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett någon här som sått sina frön i äggkartonger.
För- respektive nackdelar med det?
Jag har läst mig till att pappret suger ut fukten ur jorden, men tänker att det borde bero på hur man tillför vatten och i vilken mängd. Eller?
Tar sig rötterna igenom pappret?
Annat att tänka på?

//hon som är 2 månader senare igång i år än förra året, men det blir säkert bra ändå :p
Jag provade "kartongkrukor" förra året. 100% värdelöst! Växterna mådde mycket bättre i vanliga plastkrukor.
 
Jag provade "kartongkrukor" förra året. 100% värdelöst! Växterna mådde mycket bättre i vanliga plastkrukor.
På vilket sätt var det värdelöst?
Visst funkar plastkrukor bra, men jag försöker verkligen plastbanta i den mån det är möjligt - det är helt otroligt vad man gjort sig beroende av den där nedrans plasten...
 
På vilket sätt var det värdelöst?
Visst funkar plastkrukor bra, men jag försöker verkligen plastbanta i den mån det är möjligt - det är helt otroligt vad man gjort sig beroende av den där nedrans plasten...
Jättesvårt att hålla jämn fuktighet. Jag körde både pappkrukor och plast förra året och inget i pappkrukorna mådde bra. Tyvärr!

Jag håller helt med dig, jag vill helst slippa plast också. Men jag tvättar upp mina krukor på sommaren och använder dom igen året efter och har inte köpt några nya krukor, så det får vara "good enough" för mig.
 
På vilket sätt var det värdelöst?
Visst funkar plastkrukor bra, men jag försöker verkligen plastbanta i den mån det är möjligt - det är helt otroligt vad man gjort sig beroende av den där nedrans plasten...
Jag använder alltid gamla mjölkpaket till mina tomater och det fungerar jättebra. Sedan gör jag tidningspapperskrukor där tycker jag kanske att det växer lite bättre i plastkrukorna. Jag kan tänka mig att pappret under nedbrytningen stjäl en del av näringen. I tidningspapperskrukorna får man vara mer noggrann med vattningen än i plasten. Men i mjölkpaketskrukorna är det ingen skillnad tycker jag.
 
Tack för svar om papplådor! Frågar man inte så får man inget veta...
Jag får väl försöka övertyga la famiglia om att skölja ur och spara lite mjölkkartonger framöver.
Men tills dess har även jag återanvänt tidigare års plastkrukor och nu är de första fröna i jorden!! :banana: Tomatfrön från förra året, paprikafrön från köpepaprikor och en laddning rabarberfrön av egen skörd (har ju såna där jätterabarber, som går att använda som paraplyer typ...)
20190315_142332.jpg


Jag tog mig i kragen och beställde lite nya fröer igår, som kommer efter helgen. Hoppas det finns lite energi till dem också då...
 
Jag använder med plastkrukorna om och om igen. Har nog 200 av de minsta och har slängt två stycken i år för att dom inte höll ihop alls så så mycket skräp blir det ju inte. Har dessutom fått en hel del av större storlekar av vänner och familj när dom köpt nån växt i kruka i butik eller plantskolor och dom kan man ju återanvända i all evinerlighet typ. Funderade på att köpa pluggbrätten i år men tyckte att eftersom jag har så många småkrukor redan så blir det ju bara onödigt.
 
Jag råkade gå in på Ö&B idag ............skit oxå 😡 så i morgon måste jag så tomater,chili, luktärtor,persiljan kan tack o lov vänta.
Jag hatar när växter/fröer bara slinker ner i korgen i ett obevakat ögonblick.
Det var nästan lika illa på Lidl där ett körsbärsträd flög på mig 😱 det var så hotfullt så jag vågade inte neka det skjuts.
 
Jag råkade gå in på Ö&B idag ............skit oxå 😡 så i morgon måste jag så tomater,chili, luktärtor,persiljan kan tack o lov vänta.
Jag hatar när växter/fröer bara slinker ner i korgen i ett obevakat ögonblick.
Det var nästan lika illa på Lidl där ett körsbärsträd flög på mig 😱 det var så hotfullt så jag vågade inte neka det skjuts.
hehe, jag var också på ÖoB idag men jag är kanske motbjudande 🤪för det var bara en ynkans enkronas påse rödbetsfrön som hoppade ner i min kundkorg...
 
Jag råkade gå in på Ö&B idag ............skit oxå 😡 så i morgon måste jag så tomater,chili, luktärtor,persiljan kan tack o lov vänta.
Jag hatar när växter/fröer bara slinker ner i korgen i ett obevakat ögonblick.
Det var nästan lika illa på Lidl där ett körsbärsträd flög på mig 😱 det var så hotfullt så jag vågade inte neka det skjuts.
hehe, jag var också på ÖoB idag men jag är kanske motbjudande 🤪för det var bara en ynkans enkronas påse rödbetsfrön som hoppade ner i min kundkorg...
Tack för varningarna :bow:
Lägger till ÖoB och Lidl på listan över livsfarliga affärer... :cautious:
 
Men det ser ju definitivt ut som smörgåskrasse. Du tror inte de överkryssade besticken innebär att du inte ska äta fröna/förpackningen? :p På vissa utländska (upplever jag i alla fall) märken/förpackningar brukar det vara det trots att det t.ex. är ett citronträd.

Hmm, ja så kan det ju vara! Hur som helst så har jag kanske redan lyckats sabba min krasse :p Det har blivit för tätt under, har gjort de luftigare nu, men visst är det där vita mögel? Vågar jag äta det andra ändå sen?
 

Bifogade filer

  • 20190316_090531.jpg
    20190316_090531.jpg
    517,2 KB · Visningar: 27
Nu väntar Stora Omplanterings- och Såhelgen! :banana:Har inlett med att så fådda aklejafrön från förra året, hoppas, hoppas att de blir bra. :love: Och plockat fram gamla plastkrukor och kapade mjölkkartonger, jordsäckar + högar med fröpåsar till mangomelon, cantaloupemelon, gurkor, zinnia, lejongap, rosenskära, minimajs, libbsticka, spetskål, backtimjan, malvor, tagetes, doftreseda, basilika etc.

Men det är nog säkrast att börja med att plantera om alla tomater och chili och kronärtskockor så inte det glöms bort. Och så att det går att arrangera någon plats till dem. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp