Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar så sakta att gro i odlingslådan! Känns fel att säga varmbänk, så himla varm blev den inte men den bidrar nog till att höja jordtempen lite i alla fall. Har inte mätt tempen sedan jag sådde. Det på bilden är blandad huvudsallat. Men även rädisor, majrova, romansallat och spenat har börjat spira. Troligtvis även Romanesco men det är svårt att veta om det är ett ogräs eller inte när bara en tittat fram. :D
26975
 
Aatte ju allt mitt i helgen. Nu har jg gröna spiror i nästan hälften av krukorna och små groddar i 1/4. Fräckt! Det får vänta en vecka till eller så och sen planteras dem i större krukor och sätts ut i foderrummet med växtbelysning och ca 15-18 grader varmt. Får hoppas att det är tillräckligt lagom för att jag inte ska få lika rangliga grejer som förra året.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Woop woop, nu är 4st uppe :banana:
noll här :(

Men, jag har varit ute och skördat frön från förra årets kvarblivna tagetesar. Tänkte sprida dem frikostigt i omgivningarna, för pollinerarnas skull...
(när man bor på landet och är omgiven av en hel del skräpmark är det bara att sprida... Borde köpa en säck solrosfrön och sprida också)
 
noll här :(

Men, jag har varit ute och skördat frön från förra årets kvarblivna tagetesar. Tänkte sprida dem frikostigt i omgivningarna, för pollinerarnas skull...
(när man bor på landet och är omgiven av en hel del skräpmark är det bara att sprida... Borde köpa en säck solrosfrön och sprida också)
Seså,ingen ide att vara avundsjuk dom dör antagligen snart :nailbiting:
 
Jag har klämt in drygt trettio plantor under min minimala akvariebänk idag! :o
54729724_2339844229568192_1618342118059671552_n.jpg
Vampyrchilisar, coleus palisandra och "black knight" paprika bland annat. (gissa temat. ;) )
De som tar längre tid att gro får vila i ormterrariet! :D
Imorgon tar vi itu med de härdigare grönsakerna!
 
Fick en sån genialisk idé igår natt när jag fick vara vaken med snuvig, tandsättande bebis. Tänka sig att det är då man är som smartast. ;)

Vi rev ju ut en sån där gammal gedigen diskbänk i metall från köket pga att den är helt enorm och helt enkelt inte passade längre. Men de är ju helt fantastiska.

Och nu vet jag. Den ska såklart sättas upp på baksidan av huset! Där finns vattnet, det är precis bredvid odlingarna, det är skugga, ytan ska grusas ändå för dränering och syns inte från de delar av trädgården där vi är mest. Tänk vilken fin arbetsyta! Hittade en fin inspirationsbild där bänken vilar på målade lastpallar med hylla under och ovanför. Fint när man är lat. Känner mig extremt nöjd med min idé. 😊 Nu måste jag bara ut och mäta, tänk om den är för lång! :nailbiting:
 
Eftersom jag inte har möjlighet att komms iväg till Älvsjömässan ska mamma spana efter pioner åt mig på Nordiska trädgårdar idag.
Jag hade verkligen velat spana själv.
 
Eftersom jag inte har möjlighet att komms iväg till Älvsjömässan ska mamma spana efter pioner åt mig på Nordiska trädgårdar idag.
Jag hade verkligen velat spana själv.
Jag har precis varit på föreläsning med svenska pionföreningen och de var mycket tydliga med att det inte är värt att plantera pioner på våren. Köp pioner på hösten istället och plantera då så får du en mycket finare tillväxt på den.
 
Jag har precis varit på föreläsning med svenska pionföreningen och de var mycket tydliga med att det inte är värt att plantera pioner på våren. Köp pioner på hösten istället och plantera då så får du en mycket finare tillväxt på den.
Mjo, har hört detta också, men tänkte göra ett försök ändå. Letade pioner augusti-oktober, men hittade inga. Men kanske ska strunta i det ändå då.
 
Mjo, har hört detta också, men tänkte göra ett försök ändå. Letade pioner augusti-oktober, men hittade inga. Men kanske ska strunta i det ändå då.
Det man kunde göra var att kruka dom under sommaren och sedan plantera dom på hösten. Man kan även beställa via svenska pionsällskapet då köper du dom som barrotade.
 
Hos mig går odlingen sådär. Det kom snabbt upp små skott ur fröna men sen har det knappt hänt något mer. Petunierna är som små knappnålshuvuden i bladkronan. Kanske har jag det för kallt? De står intill helglasad altandörr i söderfönster. Men det blir lite småkallt där när inte solen skiner.

Igår råkade sonen trampa och vippa ut en låda med...
 
Har ni några tips eller idéer på hur man kan skapa ett växtstöd till luktärt, som odlas i en avlång odlingslåda jämte ett staket?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp