Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Öh... jag trampade ner i snön till typ mitt knä idag i skogen... bara så du vet...

:arghh: Det där måste strida mot någon konvention om mänskliga rättigheter. Stäm.... någon! Det har för fasen varit vårdagjämning - och är sommartid om bara några dagar - då har man rätt att kunna ligga i gräset och kräva bin, påskliljor, krokus, koltrastsång och ett växthus som är så varmt att de automatiska fönsteröppnarna slår på!
 
Inte jag heller... mitt sabla jobb kommer i vägen för odlingarna! Väldigt hänsynslöst :mad:
Jobb :devil:

Jag har svurit i kyrkan idag, men det gamla äppelträdet måste bli av med lite vattskott trots helt fel årstid - så klipp klipp klipp :o
Tänkte att det är ändå bättre nu innan saven börjat stiga, än senare. Jag är rädd att trädet kommer att dö om jag inte lättar lite på bördan.
 
Jobb :devil:

Jag har svurit i kyrkan idag, men det gamla äppelträdet måste bli av med lite vattskott trots helt fel årstid - så klipp klipp klipp :o
Tänkte att det är ändå bättre nu innan saven börjat stiga, än senare. Jag är rädd att trädet kommer att dö om jag inte lättar lite på bördan.

Öh... du har ju sett mina katastrofer till träd... om de lever klarar sig vad som helst! :rofl:
 
:arghh: Det där måste strida mot någon konvention om mänskliga rättigheter. Stäm.... någon! Det har för fasen varit vårdagjämning - och är sommartid om bara några dagar - då har man rätt att kunna ligga i gräset och kräva bin, påskliljor, krokus, koltrastsång och ett växthus som är så varmt att de automatiska fönsteröppnarna slår på!

Jag älskar snön just nu, vi behöver den till spåren. Att få terrängkörningstillstånd numera är nämligen värre än att göra rotfyllning... utan bedövning :meh:
 
:arghh: Det där måste strida mot någon konvention om mänskliga rättigheter. Stäm.... någon! Det har för fasen varit vårdagjämning - och är sommartid om bara några dagar - då har man rätt att kunna ligga i gräset och kräva bin, påskliljor, krokus, koltrastsång och ett växthus som är så varmt att de automatiska fönsteröppnarna slår på!
Alltså jag är så lycklig över att vi har rivit fram ridbanan idag! Eventuell gräsmatta ligger under ett rejält snötäcke. Ska jag ta mig till växthuset så kommer jag ha snö över knäna 😂
 
Jag sådde mina amaranter i onsdags och har inte ens tittat till dem. Nu när jag drar ut brickan är de nästan en centimeter långa och har pigga blad! :love:
Mina scotch bonnet slutar aldrig gro heller. Tur att jag har gott om småplantor för jag räknar med visst svinn. :angel:
 
Inte för att vrida om vårkniven hårdare på alla stackare som pulsar runt i snö, men måste bara få dela med mig en närbild från idag på en av mina helt bedårande små kompisar, med sina fina scillablå pollenbyxor på benen. :love:

DSC_0047.JPG
 
Tack! Det är en Nikon 5600 som jag behöver öva väldigt mycket mer på om jag ska få koll på alla finesser. Den här är tagen med 55 mm objektiv och inzoomad/beskuren i efterhand. Men det är ju galet roligt att öva på blommor och bin i kombination!
 
Tomater i kruka eller låda? Ska ha dem utmed varmaste husväggen, och antagligen även på verandan. Utmed husväggen tänkte jag först bygga en stor låda och även sätta en krage med fiberduk som extra vindskydd. Eller är det mer platseffektivt med krukor? Fördelen med låda tänker jag är vattningen. Men med krukor kanske man kan ställa fler på samma yta?
I verandan blir det krukor, och samma där med väv som vindskydd då staketet har glipor mellan brädorna. Jag vill dock gärna vara så lat som möjligt med vattningen. :angel: Kommer nog bli någon slags självvattnare a la PET-flaska, men mer jord håller ju vatten längre.
 
Tack! Det är en Nikon 5600 som jag behöver öva väldigt mycket mer på om jag ska få koll på alla finesser. Den här är tagen med 55 mm objektiv och inzoomad/beskuren i efterhand. Men det är ju galet roligt att öva på blommor och bin i kombination!
Jättefin! Har en nästan likadan bild, på någon annans bin innan jag skaffade egna. :D Här är dock ett av mina från i förrgår. :)
27152
 
Alltså med risk att dra lite från trådämnet så inbillar jag mig att man liksom ser lyckan hos det lilla biet, där har hon suttit och bara tryckt i mörkret hela vintern i en klump med sina systrar och inte ens kunnat gå på toa - och så äntligen får hon komma ut i solen, lätta på trycket och riktigt vältra sig i de första vårblommornas godsaker och fina färger. (den här ser nästan ut att ha rullat sig i krokuspollen av ren glädje) :)
 
Du får tala om för honom att de där rosorna kostar några rara hundralappar styck och fråga honom om ni ska dra av det på fakturan (det gör jag med våra entreprenörer när de maroderar kommunala planteringar).
Ärligt talat vet jag inte om jag orkar. Är redan helt slut på ork, energi och lust på grund av husets skada.
 
Våren är i min trädgård!
Sälgen har fått videkissar, rosorna små ögon, ena doftpionen tittar upp med små röda pluppar, äppelträdet Katja och körsbärstädet som vi planterade i sommras kommer med massa små bladknopp. Vårlökarna har verkligen tagit fart. Tulpanbladen är 2 dm och krokus och pärlhyacinter blommar. Vilken dag som helst slår även påskliljorna ut :love:

I går såg jag att dvärgsyréner bortskänktes och jag hann först så idag åkte jag och grävde upp tre fina buskar :)

PeNmopm.jpg

34F4CIM.jpg
 
Mina små söta rosor på framsidan... :cry:
Visa bifogad fil 27159

Dumma snickaren slängde rivningsmaterialet på rabatten och har knäckt alla rosor i marknivå.
Äh, de tar sig! Rosor är inte så lätta att knäcka!
Om man inte gör som vi lyckats med - planterar dem i totalt utarmad, urlakad jord.
Jag ska försöka flytta dem lite senare i vår, så ska den där rabattjävlen där de bott till nu få döden dö.... Inget överlever där och den finns bara för att någon satte dit en ful sten-cementkant och fyllde upp med lite jord bakom...
 
Äh, de tar sig! Rosor är inte så lätta att knäcka!
Om man inte gör som vi lyckats med - planterar dem i totalt utarmad, urlakad jord.
Jag ska försöka flytta dem lite senare i vår, så ska den där rabattjävlen där de bott till nu få döden dö.... Inget överlever där och den finns bara för att någon satte dit en ful sten-cementkant och fyllde upp med lite jord bakom...
De är jämnade med marken.

Jag hoppas att du har rätt. De var väldigt fina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 530
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp