Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tomater i kruka eller låda? Ska ha dem utmed varmaste husväggen, och antagligen även på verandan. Utmed husväggen tänkte jag först bygga en stor låda och även sätta en krage med fiberduk som extra vindskydd. Eller är det mer platseffektivt med krukor? Fördelen med låda tänker jag är vattningen. Men med krukor kanske man kan ställa fler på samma yta?
I verandan blir det krukor, och samma där med väv som vindskydd då staketet har glipor mellan brädorna. Jag vill dock gärna vara så lat som möjligt med vattningen. :angel: Kommer nog bli någon slags självvattnare a la PET-flaska, men mer jord håller ju vatten längre.
Jag tänker tvärtom. Att du får plats med fler tomater i lådor - du kan ju ha ett gäng i samma - stora - låda?
 
Mina odlingar tycks inte må bra efter omplanteringen :(. Får nog sätta några nya. Både tomater, melon och gurka ser hängiga ut. Bara sockerärtorna (ja jag vet man kan direktså dom) tycks ok.
 
Hörde konstiga ljud från köket igår kväll och till slut var jag tvungen att gå dit för att se vad hundarna egentligen pysslade med. Visade sig vara terriern som plockat en kruka från fönstret O_o och låg på kökssoffan fullt smaskade på en spetspaprikaplanta = jord över hela soffan och en spetspaprikaplanta mindre
 
Appropå rosor så köpte jag ett gäng på höstrean. Alla utom en vit markros har satt små ögon. Den vita ser dessvärre brun och död ut i grenverket :(

I år ska jag försöka att inte klippa ner dem så hårt. Jag tar alltid för mycket så de får aldrig någon härlig storlek. Det kliar i fingrarna att börja beskära dem nu men jag ska försöka lägga band på mig till någon vecka eller två in i April. Tror jag ska köpa en ny, vass sekatör till dess.
 
Jag köpte en kalla att hs inomhus för nån månad sen. Den är full med småflugor. Jag vet inte vilken sort. Vad kan jag göra för att bli sv med flugorna?
 
Mina plantor växer och det har blivit trångt under lysrören. I fredags köpte jag ytterligare två lysrör men jag har inte fått tag i en passande armatur till dem. Jag trodde det skulle vara easy-peasy men icke.

IMG_20190325_123307_882.jpg


Purpurvindan på bilden skolades om i helgen. Kanske är de säljbara redan?
 
Tada.....planteringssäsongen är officiellt inledd :up:
Dvärgsyrénerna jag hämtade igår är på plats. De var inte så dvärgiga heller. Staketet är 120 högt. :)
Har även grävt ner julens hyasintlökar.
27177
 
Två ynka tomatplantor överlevde miss grava misskötsel. Igår gjorde jag om och nu står lite drygt 100 pluggar fyllda med diverse frön av olika slag. Hoppas, hoppas att det inte är allt för sent för chilin. Tyvärr dog min favoritchili - gusto purple och jag hade slut på frön. Men jag passade på att pröva några nya sorter, bland annat en ancho.
 
Jag tänker tvärtom. Att du får plats med fler tomater i lådor - du kan ju ha ett gäng i samma - stora - låda?
Ja det tänkte jag med först, men läste sen om vilket avstånd de ska planteras med och det kändes som att lådan måste bli helt enormt om man vill få plats med många tomater? Eller hur tätt vågar man sätta högväxande tomater? :)
En annan fråga, kan man plantera dem rätt i brunnen hästskit? Vi använder mest spån i stallet. Det är inte starkt men jag behöver man ändå blanda med jord?
 
Alltså varmbänken är så rolig! Romanesco har definitivt grott, flera plantor. :D Och igår syntes ingenting av pumpa. Idag var där två ståtliga hjärtblad!

Är också nöjd med chili och paprika inne. De har det himla gott. En del står rätt kallt och de plantorna tar god tid på sig, blir knubbiga och fina. :) En del tomater har stått lite för varmt och är jättestora. :angel: Hähä. De har både söderfönster och lampa dock så ingen brist på ljus men attans vad långa de blivit! Paprikorna i samma fönster har inte vuxit alls lika mycket på höjden men börjar få riktigt stora och fina blad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp