Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst både om markväv och blött tidningspapper eller papp som underlägg i pallkragar. Spelar det någon roll vilket man väljer?
 
Jag har läst både om markväv och blött tidningspapper eller papp som underlägg i pallkragar. Spelar det någon roll vilket man väljer?
tidningspapper är ju fullt med bläck (och häftklamrar) tänker jag och med tanke på att fulla bläckpatroner ska lämnas som farligt avfall så lägger jag inte tidningspapper i naturen. Kanske väldigt fjantigt men jag väljer alla gånger oblekt papp :) Frågar man i sin affär kan man säkert få några kartonger med tanke på hur mycket kartonger som packas upp varje dag i en butik :up:
 
@Magiana jag har ingen brist på snödroppar, är du nöjd med de enkla vanliga så kan jag gräva upp några och skicka? Dubbla har jag tyvärr bara några få av, jag kanske skulle försöka att dela och plantera om dem här i alla fall så de inte tynar bort alldeles. Både de enkla och de dubbla har växt på gården så länge jag känner till så de har någorlunda proveniens. :)
 
@Magiana jag har ingen brist på snödroppar, är du nöjd med de enkla vanliga så kan jag gräva upp några och skicka? Dubbla har jag tyvärr bara några få av, jag kanske skulle försöka att dela och plantera om dem här i alla fall så de inte tynar bort alldeles. Både de enkla och de dubbla har växt på gården så länge jag känner till så de har någorlunda proveniens. :)
Du är ju en ängel! :love: Jag är nöjd med vad som helst.
 
tidningspapper är ju fullt med bläck (och häftklamrar) tänker jag och med tanke på att fulla bläckpatroner ska lämnas som farligt avfall så lägger jag inte tidningspapper i naturen. Kanske väldigt fjantigt men jag väljer alla gånger oblekt papp :) Frågar man i sin affär kan man säkert få några kartonger med tanke på hur mycket kartonger som packas upp varje dag i en butik :up:

Verkar vanligt att rekommendera tidningspapper dock, och i en blogg jag läste så var hon noga med att påpeka att farliga ämnen inte används längre i tidningar. Rätt eller fel, vet jag inte...

Det lutar åt papp för min del, för det har jag hemma. Men funderar på om det är viktigt att köpa markväv som känns proffsigare, eller om det bara är butiker som tycker att det är bättre för att det innebär att jag måste shoppa mer...
 
Jag lägger bara ett lager smutsig halm (från höns eller vaktlar) i botten, har faktiskt inte haft några direkta problem med ogräs ändå.

Just nu är hela huset fullt med sådder :nailbiting: hade väl hoppats att jag vid det här laget hade kunnat ställe ut några av grejerna i växthuset men tyvärr har vi haft rätt kalla nätter denna veckan så det får vänta.

Förstår inte varför det känns som att man är så himla sen varje år :confused: köpte de första fröerna vid JUL och nu känns det redan som att jag är en månad efter i planterandet
 
Är det för dyrt med 15 snödroppar för en hundring plus frakt? Jag tycker det låter som på tok för mycket. Det är privatperson som säljer så tror inte moms ingår.
Ja. definitivt.

Du borde kunna få gräva upp hos nån granne? Hade jag fler hade jag skickat. Tyvärr är mina fådda inte så spridda än. Men efter några år blir de rejäla tuvor.

Edit: heja @Lillgrådis
 
Ja. definitivt.

Du borde kunna få gräva upp hos nån granne? Hade jag fler hade jag skickat. Tyvärr är mina fådda inte så spridda än. Men efter några år blir de rejäla tuvor.

Edit: heja @Lillgrådis
Hade jag sett snödroppar hos någon granne så hade jag kanske frågat, men ingen verkar ha. De står inte synligt i alla fall.
 
Blir lite förvirrad av planteringslåde-diskussionen. Är slamfärg alltid ogiftigt så att den passar att vara nära grönsaker som ska ätas? Är det inte metallpigment i?
 
Verkar vanligt att rekommendera tidningspapper dock, och i en blogg jag läste så var hon noga med att påpeka att farliga ämnen inte används längre i tidningar. Rätt eller fel, vet jag inte...

Det lutar åt papp för min del, för det har jag hemma. Men funderar på om det är viktigt att köpa markväv som känns proffsigare, eller om det bara är butiker som tycker att det är bättre för att det innebär att jag måste shoppa mer...

Är det en våning eller dubbla pallkragar du tänker dig? Har du dubbla pallkragar så behöver du inte marktäcka alls har jag märkt, så i år när jag har gjort om mina pallkragar så har jag fyllt dubbla pallkragar till hälften med grässvål inklusive ogräset - över det lägger jag jord och gödsel. Det blir nog superfin jord på sikt.

På lotten har jag fyllt hälften av två dubbla pallkragar med allt från ogräs till kvistar för att sedan fylla på med jord och gödsel. Jag tror att det blir jättebra med det i lådorna för att både ge maskarna något att jobba med och för att sedan få fin struktur på jorden. På lotten ser jag pallkragarna som ett slags jordförbättringslådor.
 
Jag sitter och funderar på hur jag ska kunna hindra folk från att låta sina hundar kissa på vår häck.

Jag har ett ca 10-15 cm brett utrymme utanför häcken där jag funderar på om jag kanske skulle plantera perenner. Jag inbillar mig att folk är mindre benägna att låta ens hund kissa på något som ser ut som en blomplantering jämfört med en häck. Men perennerna behöver vara tillräckligt höga (30-40 cm) ha grunt rotsystem, klara gassande sol och kunna växa på den smala remsan. Är det någon som har några idéer vad som skulle kunna fungera?
 
@Philosophia Jag tänker spontant iris, men de blommar ju inte länge. Möjligen sån där silverarv men trivs de så är jag skeptisk till att de skulle vilja hålla sig på 10-15 centimeters bredd, de drar nog iväg som marktäckare över större ytor då.

Det mindre estetiska alternativet är väl att sätta något lågt placerat som ser ut som en eltråd. Borde också avskräcka kissandet, i bästa fall.
 
@Philosophia Jag tänker spontant iris, men de blommar ju inte länge. Möjligen sån där silverarv men trivs de så är jag skeptisk till att de skulle vilja hålla sig på 10-15 centimeters bredd, de drar nog iväg som marktäckare över större ytor då.

Det mindre estetiska alternativet är väl att sätta något lågt placerat som ser ut som en eltråd. Borde också avskräcka kissandet, i bästa fall.

Silverarv har jag tänkt på annan plats, men jag tror att den behöver vara lite högre för att se ut som en tydlig plantering. Iris var ett bra förslag! Det kanske kan kombineras med något annat också.
 
Är det en våning eller dubbla pallkragar du tänker dig? Har du dubbla pallkragar så behöver du inte marktäcka alls har jag märkt, så i år när jag har gjort om mina pallkragar så har jag fyllt dubbla pallkragar till hälften med grässvål inklusive ogräset - över det lägger jag jord och gödsel. Det blir nog superfin jord på sikt.

På lotten har jag fyllt hälften av två dubbla pallkragar med allt från ogräs till kvistar för att sedan fylla på med jord och gödsel. Jag tror att det blir jättebra med det i lådorna för att både ge maskarna något att jobba med och för att sedan få fin struktur på jorden. På lotten ser jag pallkragarna som ett slags jordförbättringslådor.

Aha, vad bra! Det är både dubbla och enkla, men mest dubbla.

Och tack för att du gör det här med pallkrageodling lite mer avstressat. När jag läser om det så ska man ha tusen förberedelser och flera olika jordtyper i varje låda, vilket gör att jag funderar på om jag ens ska ge mig på att försöka :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp