Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon ska jag hämta ”lite” saker.

Fruktträd:
2 klarbär
1 sötkörsbär
1 kvitten
1 persika
4 röda vinbär
4 svarta vinbär
1 vita vinbär
1 fikon
1 hassel
2 sommarhallon
2 hösthallon

Häppeti häpp!
Och så har jag en hel jäkla jätterabatt att få fason på. Och måste sätta ut mer i tunneln pga akut platsbrist. Söndagens aktiviteter är klara:D
Har fyra träd till att få ner också, som står på gräsmattan och ser vilsna ut. Och nu är vi på väg för att hämta 100 lavendelbuskar. Herregud. Jag hade tråkigt i vintras tror jag.
 
Banka. Jag tar en hammare för den sista biten efter den lilla böjen. Vassa änden först. Kan vara fel, men funkar.

Tack, då tar jag i lite mer med hammare (inte ens fått dem förbi böjen med handkraft). Vågade inte köra på ifall det är fel och de fastnar i fel läge eller nåt...

Och tack för snabbt svar. Hann precis ta en kaffe och är nu redo för att fortsätta :)
 
Imorgon ska jag hämta ”lite” saker.

Fruktträd:
2 klarbär
1 sötkörsbär
1 kvitten
1 persika
4 röda vinbär
4 svarta vinbär
1 vita vinbär
1 fikon
1 hassel
2 sommarhallon
2 hösthallon

Häppeti häpp!
Och så har jag en hel jäkla jätterabatt att få fason på. Och måste sätta ut mer i tunneln pga akut platsbrist. Söndagens aktiviteter är klara:D
Har fyra träd till att få ner också, som står på gräsmattan och ser vilsna ut. Och nu är vi på väg för att hämta 100 lavendelbuskar. Herregud. Jag hade tråkigt i vintras tror jag.

Jag pendlar mellan att vara imponerad, avundsjuk samt tro att du är skvatt galen. :D
 
Imorgon ska jag hämta ”lite” saker.

Fruktträd:
2 klarbär
1 sötkörsbär
1 kvitten
1 persika
4 röda vinbär
4 svarta vinbär
1 vita vinbär
1 fikon
1 hassel
2 sommarhallon
2 hösthallon

Häppeti häpp!
Och så har jag en hel jäkla jätterabatt att få fason på. Och måste sätta ut mer i tunneln pga akut platsbrist. Söndagens aktiviteter är klara:D
Har fyra träd till att få ner också, som står på gräsmattan och ser vilsna ut. Och nu är vi på väg för att hämta 100 lavendelbuskar. Herregud. Jag hade tråkigt i vintras tror jag.
Jag har bara två träd att ta ner men vet inte hur jag ska göra. Jag har nog inte råd att anlita någon och själv äger jag ingen motorsåg (och har inte tillräckligt med kunskap och skyddskläder så jag kan hantera den). Den bågsåg jag har är inte skarp nog att såga med.
 
Jag har bara två träd att ta ner men vet inte hur jag ska göra. Jag har nog inte råd att anlita någon och själv äger jag ingen motorsåg (och har inte tillräckligt med kunskap och skyddskläder så jag kan hantera den). Den bågsåg jag har är inte skarp nog att såga med.
Du har ingen granne som kan hjälpa? Min granne tog ner mitt äppelträd utan ersättning, det var bara kul att få använda motorsågen typ 😂
 
Du har ingen granne som kan hjälpa? Min granne tog ner mitt äppelträd utan ersättning, det var bara kul att få använda motorsågen typ 😂
Jag vet inte. Det finns några jag kan fråga, men de vill nog ha betalt. En är känd för att vara jävligt snål.

Men rent allmänt tycker jag det är svårt att be om hjälp. Jag vill kunna betala för mig, inte utnyttja folk.
 
Varit på utflykt och ID-kollat. Gav en slant på kontot och karaktären stod tyvärr inte i vägen när jag passerade den välsorterade handelsträdgården...

Kom hem med ett länge efterlängtat Transparent Blanche. Grävt hål och planterat det. Har haft platsen klar i flera år och nu blev det av med trädet. :up:

Lite deppigt att knata runt därinne och se de stora och mycket frodiga gurka, tomat, squash och melonplantorna.... Hade jag haft växthus hade jag kunnat handla. Nu har jag bara en plasttunnel och små pytteplantor inne i gästhuset.
 
I går kväll bytte jag knivar på och släppte ut vår gräsklippare Jesus (ja, vi fick honom i julklapp, och ja han skulle visst återuppstå från källaren runt påsk :D).

"Han" är toppen, både jag och min man hatar klippa gräset men jag vill ha en fin gräsmatta (uppvuxen med en gräsmatte-perfektionist till far).
Så Jesus robot är toppen. Han jobbar på dagarna och sover på nätterna :up::up: Tyvärr har vi inga igelkottar här men om de skulle komma så ska de inte bli skalperade.
Mossan ogillar också Jesus. Vid nästa regn ska jag gödsla gräsmattan så blir den säkert toppen. Mossan fick övertaget när gräset dog i torkan men hoppas på att det kommer tillbaka utan att jag behöver så något.
 
Imorgon ska jag hämta ”lite” saker.

Fruktträd:
2 klarbär
1 sötkörsbär
1 kvitten
1 persika
4 röda vinbär
4 svarta vinbär
1 vita vinbär
1 fikon
1 hassel
2 sommarhallon
2 hösthallon

Häppeti häpp!
Och så har jag en hel jäkla jätterabatt att få fason på. Och måste sätta ut mer i tunneln pga akut platsbrist. Söndagens aktiviteter är klara:D
Har fyra träd till att få ner också, som står på gräsmattan och ser vilsna ut. Och nu är vi på väg för att hämta 100 lavendelbuskar. Herregud. Jag hade tråkigt i vintras tror jag.

Åh, kvitten! Jag vill också ha kvitten!
 
Nu har jag vattnat äppelträden som jag satte i höstas. Harar har hittat fram och smakat på barken under vintern så jag hoppas de har tillräckligt mycket kvar för att klara sig. I övrigt en stor gräv- och påtarhelg, vilar nu lite för att strax ge mig ut på gödselstacksexpedition, till det där riktigt välbrunna jordförbättringsmaterialet på botten.

Och sedan ut med det mesta, rotsellerin och kronärtskockorna är på tillväxt i växthuset och all purjo- och salladslök + broccoli och kål står kvar här inne. Dahlior och ettårsblommor skulle jag också vilja få ner under helgen.

Men jag önskar att jag hade kunnat glädjas och njuta lite mer oreserverat åt vårsolen och värmen. Slutet på tiodygnsprognosen lovar hela 2, 4 mm regn efter flera veckors torka. De gamla pingstliljorna är redan i full blom, flera veckor för tidigt. Och regndansen behövs redan, framför allt för bönderna men ur mer egoistisk synvinkel för alla mina sådder.
 
Anlägger trädgård, del 1.
 

Bifogade filer

  • 56307F0F-E096-4A00-BCD8-11327FE54A5C.jpeg
    56307F0F-E096-4A00-BCD8-11327FE54A5C.jpeg
    570,8 KB · Visningar: 27
Kommunen går ut och uppmanar till återhållsamhet i vattenförbrukningen. Det brukar ha motsatt effekt, folk fyller pooler och vattnar för glatta livet, så nu är bevattningsförbudet inte långt borta.

Mina försådder växer så det knakar. Det börjar bli dags att ordna några lådor ute för dem att bo i så fort det blir lite varmare nätter. Jag har nog lite väl många plantor, men kan nog skänka bort några utan problem.
 
Igår hade jag semester, så jag passade på att sätta potatis och lök i jorden...och så rädisor, ärtor, sallat, salladslök, solros och lite annat.

Idag har jag och maken planerat miniväxthus av gamla fönster och tagit fram pelargonbänken.

Ledig nästa gång på måndag och då tänkte jag kratta färdigt gräsmattorna och fixa med humlestörarna. Eventuellt ta ner lite fårnät, som fungerat som hundstängsel längs med hägghäcken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp