Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur varmt ska det vara på nätterna innan det går att ha ute chilin i växthuset?

Har börjat vänja dom vid är vara ute några timmar då det går över 20 grader i växthuset under dagen men blir att ta in på kvällen då det kryper ner under 8 på natten och då och då kallare.

Helst inte under 10 för de växer sämre då. Jag vill ha minst 12 som lägst innan de får flytta ut helt.
 
Vi har fixat uppsamling för regnvatten från garaget! Nu saknas bara regnet...
Vi fick också tre rabarberplantor som vi planterade i går, för att i dag upptäcka att det visst växer rabarber här sen innan :o (första sommaren med huset)
90238750-737A-4784-87A4-39A1352CCE90.jpeg
Edit, bilden visar en nedgrävd tunna med dagvattenrör från stuprör påväg att kopplas till den :)
 
Idag har jag planterat ett pelarpäron, tre höstanemoner, ett gäng silverarv, gula fetknoppar, lammöron, gula dagliljor, jättedaggkåpor, funkior, en klematis, tre pioner och ett tjog vit vintergröna. Under veckan anländer förhoppningsvis trettio plantor vit krypflox, mer silverarv, fler lammöron, fler funkior, ett frilandsfikon och en vintergrön azalea från Hortogreen. Jag har dessutom några barrotade plantor vit höstflox som jag inte har hittat någon bra plats till, liksom några dahlior och gladioler som ska ner i jorden också - förutom det som jag har beställt från kompis på Öland (silverpäronet, tre havtorn (Hikul), en vintergrön kaprifol och en vit akebia). Åh, så fint det kommer bli!

Jag funderar dock fortfarande på vad jag ska ha under silverpäronet. Tankarna har vandrat mellan (1) jättedaggkåpa, (2) lavendel, (3) kryddsalvia och purpursalvia eller (4) isop. Just nu lutar det åt salvia, men kanske med något mer till. Ett skäl till att det lutar åt salvia är att jag har ett stort antal frösådda plantor, vilket passar bra eftersom jag har lovat mig själv ett köpstopp nu.
 
Fick några potatisar av pappa på påskafton så vi grävde ett litet potatisland där vi satte dom. Tänkte även ha pumpan där när den ska planteras ut och så stoppade jag ner två solrosfrön som förhoppnings växer upp mot en gammal stubbe :)

Ska fixa till jorden i mina krukor, lådor och pallkragar under veckan för snart måste jag kunna plantera ut det jag har inne och så mer saker. Är plusgrader lovat nattetid hädanefter nu och har varit sen en vecka tillbaka.
 
det var det där med att hoppas på regn, ja... 🙄
Prognoserna lovar och lovar och sen faller det bort igen. När jag kollade igår kväll var det exakt NOLL mm i 10-dygnsprognosen. Nu ser det ut så här
28614

Nån som tror på det?
Man får väl i alla fall förbereda lite tunnor för att samla upp regnvattnet. Men...
 
det var det där med att hoppas på regn, ja... 🙄
Prognoserna lovar och lovar och sen faller det bort igen. När jag kollade igår kväll var det exakt NOLL mm i 10-dygnsprognosen. Nu ser det ut så här
Visa bifogad fil 28614
Nån som tror på det?
Man får väl i alla fall förbereda lite tunnor för att samla upp regnvattnet. Men...
När jag tittade för mitt område igår så skulle det regna på onsdag och tittar jag idag så kanse på torsdag :meh:
 
Jag inbillar mig att våren brukar vara torr men börjar också bli nervös. 10-dygnsprognosen siar om 0mm regn. Förvisso inte jättehöga temperaturer heller, mellan 10-14 grader.
 
Jag har tidigare provat att odla aubergine och sådde de 3 sista fröna i år. Samtliga grodde. När jag provade att odla för första gången så fick jag aldrig någon frukt. Måste man pollinera för hand? Är det bara vissa insekter som pollinerar aubergine och som saknas här? Jag skulle liksom vilja lyckas den här gången.
 
det var det där med att hoppas på regn, ja... 🙄
Prognoserna lovar och lovar och sen faller det bort igen. När jag kollade igår kväll var det exakt NOLL mm i 10-dygnsprognosen. Nu ser det ut så här
Visa bifogad fil 28614
Nån som tror på det?
Man får väl i alla fall förbereda lite tunnor för att samla upp regnvattnet. Men...

Jag tänker ta fram min regntunna i dag. Fast då blir det väl inget regn, som mormor brukar säga 🤣 Typ som när man tar på regnkläder eller tar med paraply. Då blir det uppehåll.
 
Jag har en massa små klockrankor som behöver planteras om, nån som vet om man ska plantera ner dom djupare? det gör man ju med de flesta småplantor men detta är ju klätterväxter så det kanske man inte ska? Stod inget på påsen
 
Rabattgrävandet fortskrider, långsamt. Kört 3 (!) skottkärror med stora sten och grästorvor bara på denna lilla biten :wtf: Har nu grävt mig fram till delen där det en gång varit en tjusig grusgång som sedan blev dold under jord/sten och gräs.
58440143_10157087763839648_7328362698410819584_n.jpg

58805569_10157087763899648_1788035434111041536_n.jpg


Har en bild från 1800-talet där vitklädda damer sitter framför huset och man ser grusgången. Hittar givetvis inte bilderna 😡
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp