Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte för att vara den som är den, men har ni sett att IKEAs hylla Hyllis har fått ett överdrag i år så man kan använda det som miniväxthus? Finns i två olika storlekar. :angel:

hyllis-shelving-unit-with-cover-white__0661290_PE712587_S4.JPG
Fint! mina irriterande växter tenderar bli lite högre än sådär dock.
 
Hej alla som har gröna fingrar :D

Jag har 4 potatislådor jag fått och vill plantera i. Vad ska man ha i botten tycker ni för inte jorden ska rasa igenom eller håller den sig? Klurade på sådan fiberväv?

Och vad för blommor passar i sol sol? :) Och står sig bra ute dygnet runt.
 
Finns det någonting som avskräcker kålfjärilar :crazy:
Eftersom nu vitkålen alldeles självmant bestämt sig för att växa på gödselstacken så kan den väl få en chans :up:
Läste att mynta och tagetes kan förvirra kål fjärilar men så lätt är det väl knappast att slippa dom
 
Finns det någonting som avskräcker kålfjärilar :crazy:
Eftersom nu vitkålen alldeles självmant bestämt sig för att växa på gödselstacken så kan den väl få en chans :up:
Läste att mynta och tagetes kan förvirra kål fjärilar men så lätt är det väl knappast att slippa dom
Du får odla strimmig krasse? Har hört att även den kan förvirra kålfjärilar, men bäst är ju om du kan näta kålen och kolla om det finns ägg eller larver på den.
 
Nu så! Beställt svarta vinbär från gg och ska göra ett försök att få fram lite bär. Kostade bara på mig en liten buske, jag hoppas verkligen att den överlever. Klurar på om jag ska plantera den i den pyttelilla rabatten vid min uteplats, eller om jag ska prova att ha den i kruka och övervintra på uteplatsen.
 
Hej alla som har gröna fingrar :D

Jag har 4 potatislådor jag fått och vill plantera i. Vad ska man ha i botten tycker ni för inte jorden ska rasa igenom eller håller den sig? Klurade på sådan fiberväv?

Och vad för blommor passar i sol sol? :) Och står sig bra ute dygnet runt.
Markväv eller gjuteväv fungerar bra. Blanda inte ihop det med den vita täckväven dock den har man ovanpå odlingarna för att att de inte ska brännas, torka eller bli uppätna.
 
Nu så! Beställt svarta vinbär från gg och ska göra ett försök att få fram lite bär. Kostade bara på mig en liten buske, jag hoppas verkligen att den överlever. Klurar på om jag ska plantera den i den pyttelilla rabatten vid min uteplats, eller om jag ska prova att ha den i kruka och övervintra på uteplatsen.

Var bor du? Rensade i snåret av vinbärsbuskar här igår och det finns småplantor i överflöd, bor du i närheten (mellersta Bohuslän) så får du gärna hämta om du vill ha fler att experimentera med. :)
 
Nu så! Beställt svarta vinbär från gg och ska göra ett försök att få fram lite bär. Kostade bara på mig en liten buske, jag hoppas verkligen att den överlever. Klurar på om jag ska plantera den i den pyttelilla rabatten vid min uteplats, eller om jag ska prova att ha den i kruka och övervintra på uteplatsen.
Vinbär är lätta att rota. Om du inte bor i närheten av @Martenix så kan du fråga nån bekant om du får lägga avläggare av deras plantor.

Jag har även lyckats med att sticka ner grenar i jorden i skydd av andra buskar. Är det fuktigt och lite skyddat så brukar de ta sig.
 
28670

Gårdagens skörd i varmbänken. :)

Pappa harvade upp lite nya land åt mig igår med traktorn. Ska kratta bort alla torvor och rötter, sen kör vi på mängder med stallgödsel. Sen ska det odlas. :) Igår petade vi ner lite frön på friland hos dem, tidigaste sådden någonsin. Blir bara tåliga saker nu som vi kommer skörda av kontinuerligt och så nytt med någon veckas mellanrum. Blir det kallt åker fiberduken på. Fjantigare plantor får vänta tills det verkligen inte är risk för frost längre. ;)

Även här är det fullkomligt snustorrt och utlovas regn i helgen. Hoppas!
 
Var bor du? Rensade i snåret av vinbärsbuskar här igår och det finns småplantor i överflöd, bor du i närheten (mellersta Bohuslän) så får du gärna hämta om du vill ha fler att experimentera med. :)

Tack! :heart Jag bor i Uppsala, så det blir kanske lite långt att åka. ;) Egentligen har jag lite plantor jag kan norpa från huset uppe i Ångermanland, men tänkte att jag skulle experimentera med den här i kruka först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 533
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp