Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett av mina lite halvtrånga fönster. :D
Vampyrchilis, scotch bonnets, lemon eucalyptus, black knight paprikor och velvet luktärtor. De växer så fint just nu. :heart
58616625_2360161737536441_8871482952521875456_n.jpg


57852733_2360161654203116_6477131228662202368_n.jpg
 
Till nästa år ska jag inte så: basilika, sallad(inomhus), aubergine och penseer. Samtliga verkar vara extremt känsliga och lätt drabbad av bladlöss. Avskyr bladlöss, tamefan omöjliga att bli av med!
 
Nu ikväll plantrade jag ut den persilja som jag försått inomhus. De brukar ta så förfärligt lång tid på sig att komma upp att jag brukar så lite i en kruka för att ha nåt att börja med. I år har jag varit lite mer organiserad och sådde ett litet brätte med både krusig och blad. De har fått bo på gäststugans förstubero några dagar och nu fick de slutligen komma ut i landet.

Så fort jag orkar ska jag starta jordfräsen och få till landet så det går att så. Problemet är att jag är så slut när jag kommer hem från jobbet att jag inte orkar med stordåd. :(
 
Ååh jag behöver hjälp!! Jag vill ha världens finaste trädgård - tänk Trädgårdstider - men jag kan ingenting om växter! Kan lite om odling men noll om blommor. Jag bor på på 1500kvm sluttande tomt, har ca 20 kvm uterum + lika mycket altan i sydvästläge. Var börjar man? Jag vill ju ha vackert och prunkande! Men när jag åker till blomsterträdgårdarna blir jag överväldigad och så blir det inget köpt.

Finns det bra böcker om trädgård där dom skriver ”Gör såhär och köp dessa blommor så blir allt bra”? Eller kan alla ni komma hit och bestämma åt mig?!
 
Ååh jag behöver hjälp!! Jag vill ha världens finaste trädgård - tänk Trädgårdstider - men jag kan ingenting om växter! Kan lite om odling men noll om blommor. Jag bor på på 1500kvm sluttande tomt, har ca 20 kvm uterum + lika mycket altan i sydvästläge. Var börjar man? Jag vill ju ha vackert och prunkande! Men när jag åker till blomsterträdgårdarna blir jag överväldigad och så blir det inget köpt.

Finns det bra böcker om trädgård där dom skriver ”Gör såhär och köp dessa blommor så blir allt bra”? Eller kan alla ni komma hit och bestämma åt mig?!
Åk till närmaste plantskola /leta upp en trädgårdsmästare och be dom kolla på din trädgård och göra en ritning åt dig! Kostar nog några tusen men då får du en plan att utgå ifrån!
 
Köpte stockrosplantor häromdagen men blev feg och vågade inte gräva ner dom direkt. Tidigare har vi haft neråt nån minusgrad om nätterna /tidig morgon men dom senaste nätterna har det inte varit fullt så kallt. Vågar jag ändå plantera dom till helgen eller bör jag vänta?
Nu bor dom ute i solen om dagarna men inne om nätterna.
 
Åk till närmaste plantskola /leta upp en trädgårdsmästare och be dom kolla på din trädgård och göra en ritning åt dig! Kostar nog några tusen men då får du en plan att utgå ifrån!
Så många pengar har jag inte att lägga på trädgården :o även om det hade underlättat enormt!
 
Ååh jag behöver hjälp!! Jag vill ha världens finaste trädgård - tänk Trädgårdstider - men jag kan ingenting om växter! Kan lite om odling men noll om blommor. Jag bor på på 1500kvm sluttande tomt, har ca 20 kvm uterum + lika mycket altan i sydvästläge. Var börjar man? Jag vill ju ha vackert och prunkande! Men när jag åker till blomsterträdgårdarna blir jag överväldigad och så blir det inget köpt.

Finns det bra böcker om trädgård där dom skriver ”Gör såhär och köp dessa blommor så blir allt bra”? Eller kan alla ni komma hit och bestämma åt mig?!
Jag gillar "Din trädgård" av Karin Berglund. Sen börjar du bara i ett hörn och jobbar dig framåt. Gå med i en trädgårdsförening och var med på lite träffar. Snart har du trädgårdskompisar och kommer då får överblivna växter att plantera. En del går bra andra inte, en del flyttar man runt överallt utan att hitta den perfekta platsen.
 
Jag gillar "Din trädgård" av Karin Berglund. Sen börjar du bara i ett hörn och jobbar dig framåt. Gå med i en trädgårdsförening och var med på lite träffar. Snart har du trädgårdskompisar och kommer då får överblivna växter att plantera. En del går bra andra inte, en del flyttar man runt överallt utan att hitta den perfekta platsen.
Tack! Ska kolla upp! Rimligtvis borde det finnas sådana föreningar här :D
 
Igår grävde vi upp en gammal rosenrabatt på jobbet. Den kommer att ersättas med nya, piggare rosor. Hittade 50-talet påskliljelökar på 30 centimeters djup (de flesta i full blom) som vi inte kunde sätta tillbaka, så de följde med mig hem (istället för att hamna på kompostberget).
Så igår kväll var jag ute en timme i trädgården och petade ner dem lite här och var. Spännande att se om de överlever!
Väldigt väldigt torrt i marken. Svårt att få till vettiga hål för lökarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp