Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittade på en lista över vilka äppelträd som pollinerar vilka. Jag har två olika sorter, det ena trädet pollinerar det andra men inte tvärtom. Vilka avstånd kan man känna sig trygg med att insekterna hittar andra träd på? Vi bor inte extremt enskilt men det kan säkert vara några hundra meter till närmsta träd av rätt sort. ~500 m bort ligger samhället med villaträdgårdar.
 
Jag har annonserat i lokala köp- och säljgrupper på FB. Det är mest tomater jag haft, men paprikan har varit med på ett hörn. Och när plantorna växt har jag tagit bort gamla annonser och lagt upp på nytt med nya bilder samtidigt som jag höjt priserna. Sen har ju inte alla som har svarat köpt något.

Jag får prova med mer udda sorter nästa år.
Jag har kört 3 för 50kr oavsett storlek. Även på chili som är sådd strax efter nyår fulla med knoppar :) och mer mängdrabatt om dom har köpt sex plantor :)
 
Jag tittade på en lista över vilka äppelträd som pollinerar vilka. Jag har två olika sorter, det ena trädet pollinerar det andra men inte tvärtom. Vilka avstånd kan man känna sig trygg med att insekterna hittar andra träd på? Vi bor inte extremt enskilt men det kan säkert vara några hundra meter till närmsta träd av rätt sort. ~500 m bort ligger samhället med villaträdgårdar.
Bin flyger tydligen ett par km.
 
Är det normalt att hysa någon typ av moderskänslor för sina växter? Jag insåg precis att jag pratar med mina.
Och berättade för sambon om dom stackars zonalepelargonerna vilket lät ungefär ”men det var ju så synd om dom! De hade massa knoppar som hade skrumpnat ihop och dött!” *demonstrerar med hela kroppen hur ledsna och skrumpna de var* ”Titta på Mårbackorna, vad glada dom är!” *tittar ut på altanen med hjärtögon*
Sambon: ”hrmpf mm jättefina.”
Jag: ”Det fanns fyra pelargoner på Coop.. jag köpte två.. och dom kostade bara tjugo kronor! .. för ingen vill köpa ynkliga pelargoner.. undra hur dom två som blev kvar har det..” *ser ynklig och ledsen ut*

Ridå.

Nä, helt normalt. Jag pratar alltid med mina plantor och klappar på frukterna (i allmänhet chili) när de börjar komma. Jag pratar med orkidéerna också... :D
 
Sambon påpekade att han sett nät vid mina odlingar...kollade idag på en sockerärt som torkat och visst var där när - med små ljusa prickar som kröp!
Växterna som såg påverkade ut åkte ut illa kvickt. Förhoppningsvis är det förklaringen till varför de dött för mig. Och förhoppningsvis klarar sig de nya jag satt, som är på en annan våning i huset.
 
Är det normalt att hysa någon typ av moderskänslor för sina växter? Jag insåg precis att jag pratar med mina.
Och berättade för sambon om dom stackars zonalepelargonerna vilket lät ungefär ”men det var ju så synd om dom! De hade massa knoppar som hade skrumpnat ihop och dött!” *demonstrerar med hela kroppen hur ledsna och skrumpna de var* ”Titta på Mårbackorna, vad glada dom är!” *tittar ut på altanen med hjärtögon*
Sambon: ”hrmpf mm jättefina.”
Jag: ”Det fanns fyra pelargoner på Coop.. jag köpte två.. och dom kostade bara tjugo kronor! .. för ingen vill köpa ynkliga pelargoner.. undra hur dom två som blev kvar har det..” *ser ynklig och ledsen ut*

Ridå.
Tror du får söka för det där :D Vi andra ödar bara pengar o hårt arbete.
 
Är det någon som sitter på en genialisk lösning för rabattkanter? Finns det något som är billigt/gratis och som håller år efter år?
 
Är det någon som sitter på en genialisk lösning för rabattkanter? Finns det något som är billigt/gratis och som håller år efter år?
nej. Det enda som funkat i min värld är att skära kanterna. Alla former av kanter förutsätter nog attman kör över dem med trimmer efter gräsklippningen.

Jag äger ingen trimmer så kanter går bort för mig. Jag bara avskyr allt gräs och ogräs som kommer mot kanten och som måste trimmas bort. Enklare att köra klipparen och putsa med spade eller kantskärare när det behövs.
 
nej. Det enda som funkat i min värld är att skära kanterna. Alla former av kanter förutsätter nog attman kör över dem med trimmer efter gräsklippningen.

Jag äger ingen trimmer så kanter går bort för mig. Jag bara avskyr allt gräs och ogräs som kommer mot kanten och som måste trimmas bort. Enklare att köra klipparen och putsa med spade eller kantskärare när det behövs.
Jag verkligen hatar att kantskära. Det tar sån överjävlig tid och måste göras alltför ofta.

Utanför en rabattkant har man givetvis plattor eller stenmjöl så inte gräset växer mot kanten.
 
Jag verkligen hatar att kantskära. Det tar sån överjävlig tid och måste göras alltför ofta.

Utanför en rabattkant har man givetvis plattor eller stenmjöl så inte gräset växer mot kanten.
Jag kantskär inte ens varje år :D detär acceptabelt snyggt ändå.

Jag har ett hem, inte en visningsträdgård. :up:

Jag skulle inte orka med jobbet med plattor, eller stenmjöl som kostar pengar. Lägger slantarna på växer och annat kul istället. (som vin.....)

Din toleransnivå är antagligen mycket annorlunda min.
 
Jag kantskär inte ens varje år :D detär acceptabelt snyggt ändå.

Jag har ett hem, inte en visningsträdgård. :up:

Jag skulle inte orka med jobbet med plattor, eller stenmjöl som kostar pengar. Lägger slantarna på växer och annat kul istället. (som vin.....)

Din toleransnivå är antagligen mycket annorlunda min.
Kvickrot växer in i rabatter på absolut nolltid. Det går bara någon månad, sen är det gräs långt in i odlingarna. Jag kan inte ha det så. Det blir så vansinnigt svårskött med kvickrotsrötter inne bland växterna.

Själv kan jag inte dricka vin för jag knarkar medicin som inte är kompatibelt med vin.
 
Kvickrot växer in i rabatter på absolut nolltid. Det går bara någon månad, sen är det gräs långt in i odlingarna. Jag kan inte ha det så. Det blir så vansinnigt svårskött med kvickrotsrötter inne bland växterna.

Själv kan jag inte dricka vin för jag knarkar medicin som inte är kompatibelt med vin.

Det förutsätter väl att man har problem med kvickrot? Låter lite på ditt inlägg som att alla som inte kantskär har kvickrot i rabatterna.
 
Jag har haft problem i alla trädgårdar jag haft. Det är ett antal.
Jag har också kvickrot men de är lätta att dra/lyfta bort om våren när jorden börjat reda sig.

Det är värre med de lupiner som envisas att komma upp från frö trots att jag städade bort alla plantor när jag flyttade in 2012. Har dessutom massor av knölklocka. De är inte att leka med :meh:
Samt eländet kirskål. Dem hjälper ingenting emot.

Men just nu är det mest vårstjärna, blå och vit scilla, porslinshyacint och gullviva som invaderar :love::love::love:
 
Jag har också kvickrot men de är lätta att dra/lyfta bort om våren när jorden börjat reda sig.

Det är värre med de lupiner som envisas att komma upp från frö trots att jag städade bort alla plantor när jag flyttade in 2012. Har dessutom massor av knölklocka. De är inte att leka med :meh:
Samt eländet kirskål. Dem hjälper ingenting emot.

Men just nu är det mest vårstjärna, blå och vit scilla, porslinshyacint och gullviva som invaderar :love::love::love:
Jag har kirskål i mitt jordgubbsland :mad:
Det är inte jättelätt att få bort den utan att skada jordgubbarna, så jag tar en sax och klipper av alla blad som kommer upp iaf, så lär den väl inte sprida sig alltför mkt.
 
Är det någon som sitter på en genialisk lösning för rabattkanter? Finns det något som är billigt/gratis och som håller år efter år?

Jag använder spaden och gräver ett dike, håller hyfsat. Lägger tegel på en del ställen, annars nada eller de fula gröna i plast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 530
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju
  • När ska man söka vård? Depression

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp