Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr ingen som är gratis men vi använder oss på jobbet av stålkanter som trycks ned mellan gräs och rabatt.
Jag har kikat efter stålkanter i en affär men de var alldeles för dyra för min plånbok. Om det hade räckt med några hundralappar hade det varit ok, men jag behöver tyvärr mer än bara några få meter.
 
Jag kantskär inte ens varje år :D detär acceptabelt snyggt ändå.

Jag har ett hem, inte en visningsträdgård. :up:

Jag skulle inte orka med jobbet med plattor, eller stenmjöl som kostar pengar. Lägger slantarna på växer och annat kul istället. (som vin.....)

Din toleransnivå är antagligen mycket annorlunda min.

Hehe, du har ju sett hur prydliga mina rabatter är... speciellt spännande blir det när jag gått loss på Plantagen odyl för jag hittat en massa skoj och när jag kommer hem blir det: "Men var f-n ska jag ha dem?". Det slutar alltid med att jag gräver ner dem hipp som happ i ren desperation :rofl:

Dvs kanterna är ett mindre problem :D Plus att jag har gärna ogräs som johannesört och mynta i rabatterna, de kväver det mesta inkl kvickrot :angel:

Edit: Gullvivorna jag fick av dig är på g hemma :love:
 
Sådär! Nu har jag tre lådor på plats, har sått mangold, rädisor, sallad (hur sår man salladsfrön i Skåne, de blåste nog lite överallt de där misstänker jag), gräslök och ruccola, och klämt in en påse Aubretia i stengrunderna. :up:

Vill ha persilja och basilikor också, men de måste tydligen försås? :meh:

Ska dit med lite tomater och andra grönsaker som jag kommer att köpa som plantor istället. Eländet i förgrunden är där det låg en gigantisk hög med takplåt, var inte så mysigt därunder. Tänkte prova att bara hälla ut lite gräsfrö och se vad som händer, typ. :angel:

28771
 
Förresten, är det någon som vet vad dom inringade bladen är för nått? Om det är nått jag vill spara eller inte 😅 skiten till vänster i bild är lupiner iaf 😒 det har jag tydligen gott om...
IMG_20190426_170555.jpg
 
Sådär! Nu har jag tre lådor på plats, har sått mangold, rädisor, sallad (hur sår man salladsfrön i Skåne, de blåste nog lite överallt de där misstänker jag), gräslök och ruccola, och klämt in en påse Aubretia i stengrunderna. :up:

Vill ha persilja och basilikor också, men de måste tydligen försås? :meh:

Ska dit med lite tomater och andra grönsaker som jag kommer att köpa som plantor istället. Eländet i förgrunden är där det låg en gigantisk hög med takplåt, var inte så mysigt därunder. Tänkte prova att bara hälla ut lite gräsfrö och se vad som händer, typ. :angel:

Visa bifogad fil 28771
Köp en kruka basilika och en persilja från ICA och plutta ned! Jag köpte min persilja för tre år sedan. :D
 
Köp en kruka basilika och en persilja från ICA och plutta ned! Jag köpte min persilja för tre år sedan. :D

Funkar det alltså? Hur mycket vågar man skörda av dem från början? :D


Det känns endlöst att få bort allt gammalt "skit" 😒 vill börja plantera...
Grävt fram den sneda trappan iaf :)
Visa bifogad fil 28772

Vad gör du av all jord? Jag har insett att jag har stenplattor i hela området där jag har ställt lådorna nu (har grävt fram plattorna under/runtom just dem), skulle gärna gräva fram dem. Men det kommer att bli kopiösa mängder jord! Jag har inget släp (ingen krok heller) - och snart kanske ingen bil ens. :crazy:
 
Funkar det alltså? Hur mycket vågar man skörda av dem från början? :D




Vad gör du av all jord? Jag har insett att jag har stenplattor i hela området där jag har ställt lådorna nu (har grävt fram plattorna under/runtom just dem), skulle gärna gräva fram dem. Men det kommer att bli kopiösa mängder jord! Jag har inget släp (ingen krok heller) - och snart kanske ingen bil ens. :crazy:
Eh... Den har inte kommit så långt än 😂
Det växte främst mossa på min trapp, så det är nog inte någon fara att få undan. Värre med resten, som är jord och hjärtbergenior...
Tanken är iaf att det ska köras på tippen. Antingen lägger jag det i säckar (kommer bli massor) eller på släp.
IMG_20190426_172212.jpg
 
Funkar det alltså? Hur mycket vågar man skörda av dem från början? :D




Vad gör du av all jord? Jag har insett att jag har stenplattor i hela området där jag har ställt lådorna nu (har grävt fram plattorna under/runtom just dem), skulle gärna gräva fram dem. Men det kommer att bli kopiösa mängder jord! Jag har inget släp (ingen krok heller) - och snart kanske ingen bil ens. :crazy:

Funkar hur bra som helst! Basilikan är lite känsligare men mår mest bra av att toppas på en gång tror jag - min persilja har behandlats hutlöst hänsynslöst från första början och är ändå grön hela vinten. :D Jag tog in den en enda gång (växer i hängkruka) när det smög nedåt -10 på natten.
 
Som motpol till stenpartiet så är iaf landet lätt att "öppna upp". Det har varit potatisland på ca 3x5 meter, som fått ny jord varje år när mina äldre släktingar som hade huset innan orkade hålla på. Jättefin jord och enkelt att få bort mossan/gräset! Köpt lite morötter och lök som jag ska så här :)
IMG_20190426_174320.jpg
 
Funkar det alltså? Hur mycket vågar man skörda av dem från början? :D
Vad gör du av all jord? Jag har insett att jag har stenplattor i hela området där jag har ställt lådorna nu (har grävt fram plattorna under/runtom just dem), skulle gärna gräva fram dem. Men det kommer att bli kopiösa mängder jord! Jag har inget släp (ingen krok heller) - och snart kanske ingen bil ens. :crazy:
Basilika är faktiskt betydligt tuffare än man kan tro, om det är rätt omständigheter. Du kan köpa en kruka på affären, klippa av stammarna ca 5 cm ovan jord, dra bort de nedre bladen och sätta resten i vatten. Dra isär jordklumpen och sätt i jord. Skotten i vatten får nya rötter och kan sen omplanteras och jordklumpen om den har blad skickar upp nya skott att skörda antingen för att äta upp eller ännu fler nya plantor. De gillar inte blåst men annars är de rätt tacksamma bara de får vatten och gödning. :up:

Persiljan tål även den ganska tuffa tag och jag har planterat de flesta örtkryddor från vanlig butik i såväl blomlåda på balkong som i land.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 533
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp