Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vitlök kan man gärna odla ihop med rosor tydligen det skulle gynna rosen
Annars så är det dags att sätta nu gärna i kalkrik jord :)
Har inga rosor de kan samodlas med. Hade tänkt sätta på ytan där morötterna står i år men de är ju inte skördade än så det får vänta ett litet tag till
 
Jag skulle vilja ha tips på växter till vår solrabatt. Den är solig och torr, ca 50 cm djup och kanske 5 m bred med en svart trävägg bakom. Aningens blåsigt läge. Efter att jag tagit bort stockrosorna (pga rost) och flyttat en ros som inte trivdes så finns nu flera hål att fylla. Söker växter med höjd (upp till 1,5-2 m) och massa för att balansera upp den långa väggen bakom. Ingen mer ros eller stockros. Jag vill ha en lättskött rabatt som imponerar på förbipasserande :D
 
Jag skulle vilja ha tips på växter till vår solrabatt. Den är solig och torr, ca 50 cm djup och kanske 5 m bred med en svart trävägg bakom. Aningens blåsigt läge. Efter att jag tagit bort stockrosorna (pga rost) och flyttat en ros som inte trivdes så finns nu flera hål att fylla. Söker växter med höjd (upp till 1,5-2 m) och massa för att balansera upp den långa väggen bakom. Ingen mer ros eller stockros. Jag vill ha en lättskött rabatt som imponerar på förbipasserande :D
Lignoser eller perenner?
 
På tal om vitlök så har jag haft 3 såna som blommat i år. Det är rester från de vitlökar jag satte förra våren (fel, jag vet, men jag testade...) som blommat. Jag tog hand om blomresterna när de vissnat, antar att det är vitlöksfrön på dem. Tänkte prova att så dem lite senare i höst - samtidigt som jag gör ett nytt försök att så röd, gul och purjolök...
 
Jag skulle vilja ha tips på växter till vår solrabatt. Den är solig och torr, ca 50 cm djup och kanske 5 m bred med en svart trävägg bakom. Aningens blåsigt läge. Efter att jag tagit bort stockrosorna (pga rost) och flyttat en ros som inte trivdes så finns nu flera hål att fylla. Söker växter med höjd (upp till 1,5-2 m) och massa för att balansera upp den långa väggen bakom. Ingen mer ros eller stockros. Jag vill ha en lättskött rabatt som imponerar på förbipasserande :D
Solhattar, stäppsalvia, kantnepeta! Inte så höga men maffiga om man sätter i större sjok, tex.

Och prydnadsgräs för att få lite höjd, borde kunna bli väldigt fint mot en mörk fond. Tuvrör 'Karl Foerster' är en favorit hos mig :)
 
Igår plockade jag och sonen in 6kg tomater som nu står på spisen och ska bli puré/Ketchup. Hoppas den blir lika god som förra året 🤩
IMG_20200919_110021_291.jpg
 
Imorse var marken frosttäckt. Så jaghar dragit upp pumpor och squash och slängt på komposten.
Detta sorgliga år hade de ändå knappt växt.

Har fått några pumpor av okänd sort.
Satte uchiki kuri och butternut. De få frukter jag fått ser inte ut som någon av dem. Små stenhårda och gula som ser ut som fula päron. ugnsbakade en för att testa och den var trådig och besk.
De hamnar på komposten.
 

Bifogade filer

  • 20200920_164810.jpg
    20200920_164810.jpg
    135,6 KB · Visningar: 17
Jag köpte lite roliga sorter på Hemköp i morse på väg till jobbet. Enda jag vet vad det är är en butternut och en blue hubbard(?) fast jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Funderar på att skala alla, klyfta, hälla på lite salt och ugnsbaka?
 
Jag köpte lite roliga sorter på Hemköp i morse på väg till jobbet. Enda jag vet vad det är är en butternut och en blue hubbard(?) fast jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Funderar på att skala alla, klyfta, hälla på lite salt och ugnsbaka?

Butternut och kanel är riktigt bra kompisar kan jag tipsa om!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 572
Senast: niardasp
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 205
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp