Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite i chock över min potatis. Jag gjorde som man inte ska göra, använde de matpotatisar som hade grott i våras istället för att köpa utsäde. :o Slängde ut dem och täckte med ett tjockt lager gammalt och otjänligt hö. Under sommaren slängde jag även på massor med bortrensade brännässlor och lite annat ogräs, vattnade sporadiskt när det var som varmast och annars inte gjort något alls.

Ikväll när jag kom hem från jobbet hade mamma tagit reda på potatisarna som hundarna eller hönsen grävt fram, tror mer på de senare. Vilka potatisar! :eek: Helt enorma! Jag ska lägga ut bild i morgon, men en del är över en dm stora trots att de inte varit nedgrävda utan bara övertäckta! Mamma trodde aldrig det skulle bli något av det. :D
 
Lite i chock över min potatis. Jag gjorde som man inte ska göra, använde de matpotatisar som hade grott i våras istället för att köpa utsäde. :o Slängde ut dem och täckte med ett tjockt lager gammalt och otjänligt hö. Under sommaren slängde jag även på massor med bortrensade brännässlor och lite annat ogräs, vattnade sporadiskt när det var som varmast och annars inte gjort något alls.

Ikväll när jag kom hem från jobbet hade mamma tagit reda på potatisarna som hundarna eller hönsen grävt fram, tror mer på de senare. Vilka potatisar! :eek: Helt enorma! Jag ska lägga ut bild i morgon, men en del är över en dm stora trots att de inte varit nedgrävda utan bara övertäckta! Mamma trodde aldrig det skulle bli något av det. :D
Jag har bättre utdelning på kylskåpsrenspotatis än köpt utsäde. :D
Och hö (eller halm eller annat) funkar skitbra med potatis - förutom här, där sniglarna blir saliga och bosätter sig i potatislandet.
 
Jag skulle vilja ha tips på växter till vår solrabatt. Den är solig och torr, ca 50 cm djup och kanske 5 m bred med en svart trävägg bakom. Aningens blåsigt läge. Efter att jag tagit bort stockrosorna (pga rost) och flyttat en ros som inte trivdes så finns nu flera hål att fylla. Söker växter med höjd (upp till 1,5-2 m) och massa för att balansera upp den långa väggen bakom. Ingen mer ros eller stockros. Jag vill ha en lättskött rabatt som imponerar på förbipasserande :D
Lavendel är för låg? Har massa men inte höjd.
 
Några av mina halmodlade potatisar. 😊
96FA23DB-533C-4852-B201-1AA6017FA9CB.jpeg
 
Lavendel är för låg? Har massa men inte höjd.
Ja för låg tyvärr.

Här är en bild som visar ungefär hur det ser ut. Jag vill att växterna ska komma upp mer på höjden. Eftersom rosenspirean (i mitten) verkar trivas rätt bra tänker jag att jag kanske skulle försöka hitta någon mer, lite högre, spirea. Men jag tycker egentligen att spireor är väldigt tråkiga ☺️

1C694940-FDC2-4872-BA86-C6B7D4BAC703.jpeg
 
@Mia_R @Scata Beskriv gärna hur ni gjort er täckodling, material, hur tjocka lager osv. för det verkar väldigt intressant :)
Helt ovetenskapligt hade jag kartong i botten, öste på med gammal halm så det täckte, slängde på måfå ut grön och/eller gammal potatis med ingen eller långa groddar. Inte för tätt men jag hade väl en ca 1 m bred och drygt 10-15 m lång bädd som jag täckte med ännu mer halm/gammalt hö, minst 2 - 3 dm, och allt eftersom brännässlor som först fått vissna lite på en pressening innan även det lades ut på bädden. Kan ha hamnat en eller två skottkärror med hönsskit och strö när jag tänker efter, men det tror jag hamnade längre bort från potatisarna.

Som sagt sporadisk vattning, långa svordomar över hundar som sprang genom eller höns som rafsade men resultatet förvånade mig verkligen. Nu har vi inte tagit upp allt utan bara det hönsen sprättat fram så jag vet inte om de är stora och få, stora och många eller några bjässar och några små. Det tilltalade mitt lata jag som inte behövt kupa eller rensa ogräs på hela sommaren. :D

Det fungerar att låta potatis ligga kvar, har jag hört, och skörda året efter. :angel:
 
Helt ovetenskapligt hade jag kartong i botten, öste på med gammal halm så det täckte, slängde på måfå ut grön och/eller gammal potatis med ingen eller långa groddar. Inte för tätt men jag hade väl en ca 1 m bred och drygt 10-15 m lång bädd som jag täckte med ännu mer halm/gammalt hö, minst 2 - 3 dm, och allt eftersom brännässlor som först fått vissna lite på en pressening innan även det lades ut på bädden. Kan ha hamnat en eller två skottkärror med hönsskit och strö när jag tänker efter, men det tror jag hamnade längre bort från potatisarna.

Som sagt sporadisk vattning, långa svordomar över hundar som sprang genom eller höns som rafsade men resultatet förvånade mig verkligen. Nu har vi inte tagit upp allt utan bara det hönsen sprättat fram så jag vet inte om de är stora och få, stora och många eller några bjässar och några små. Det tilltalade mitt lata jag som inte behövt kupa eller rensa ogräs på hela sommaren. :D

Det fungerar att låta potatis ligga kvar, har jag hört, och skörda året efter. :angel:
Jag har gjort på liknande sätt, men på blottad mark. Saknar bra utrymme för kartongvarianten, men vet att det funkar att göra som du gjort, @Mia_R från andra som gjort likadant.



I mina lådor har jag (lager för lager, uppifrån och ner)
ull
jord eller jord och sand
hästgödsel
pinnar och annat skräp från trädgården
kartong
 
Ja för låg tyvärr.

Här är en bild som visar ungefär hur det ser ut. Jag vill att växterna ska komma upp mer på höjden. Eftersom rosenspirean (i mitten) verkar trivas rätt bra tänker jag att jag kanske skulle försöka hitta någon mer, lite högre, spirea. Men jag tycker egentligen att spireor är väldigt tråkiga ☺

Visa bifogad fil 57551
Finns låga rosor. Jag har en låg rosa supertaggig, minirosor i klasar som blommar hela sommaren. Den är ungefär den höjden. Den är inte alls skör, jag behandlar den inte speciellt milt, den stod där när jag flyttade in. Får knappt gödsel och inget vatten. (jag gillar snarare gammeldags rosor i mörkrött och den är så taggig så den får styvmodersbehandlingen :D).

Sedan finns ett tvåårigt "ogräs" som är jättefint, Purpurklätt, det blir högt (år två). Om man tittar på gamla gårdar i Skåne i torrt läge verkar de självså sig år efter år så de verkar perenna. (Höstanemoner tror jag vill ha mycket fuktigare än som du sa torr full sol söder?). Solhatt är ju fint med.
 
Senast ändrad:
Finns låga rosor. Jag har en låg rosa supertaggig, minirosor i klasar som blommar hela sommaren. Den är ungefär den höjden. Den är inte alls skör, jag behandlar den inte speciellt milt, den stod där när jag flyttade in. Får knappt gödsel och inget vatten. (jag gillar snarare gammeldags rosor i mörkrött och den är så taggig så den får styvmodersbehandlingen :D).

Sedan finns ett tvåårigt "ogräs" som är jättefint, Purpurklätt, det blir högt (år två). Om man tittar på gamla gårdar i Skåne i torrt läge verkar de självså sig år efter år så de verkar perenna. (Höstanemoner tror jag vill ha mycket fuktigare än som du sa torr full sol söder?). Solhatt är ju fint med.
(Fast helt ärligt skulle jag odlat björnbär och vindruvor längs den väggen :D Ha! svart vägg, har mina björnbär mot en sådan och fick massor i år. Älskar björnbär och vindruvor skulle jag gärna vilja ha men har inte plats. Tänk vilken längd, björnbär, tayberry, vindruvor, kiwi, fikon. Alltså om man bor uhm inte högre än Uppsala. Det skulle dock inte imponera så mycket på förbipasserande kanske :D utom att de skulle rysa lite inför risken att fastna i taggarna.)
 
(Fast helt ärligt skulle jag odlat björnbär och vindruvor längs den väggen :D Ha! svart vägg, har mina björnbär mot en sådan och fick massor i år. Älskar björnbär och vindruvor skulle jag gärna vilja ha men har inte plats. Tänk vilken längd, björnbär, tayberry, vindruvor, kiwi, fikon. Alltså om man bor uhm inte högre än Uppsala. Det skulle dock inte imponera så mycket på förbipasserande kanske :D utom att de skulle rysa lite inför risken att fastna i taggarna.)
Jag tror det var ett björnbärsår i år för jag hade också mängder med bär och mina växer inte intill någon vägg utan som ogräs under träd. Björnbär med taggar på skulle jag undvika att plantera av det skälet, de är verkligen besvärliga när de sprider sig.
 
Jag köpte lite roliga sorter på Hemköp i morse på väg till jobbet. Enda jag vet vad det är är en butternut och en blue hubbard(?) fast jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Funderar på att skala alla, klyfta, hälla på lite salt och ugnsbaka?
Det är supergott. :) Tips att ha på grillen och kör dem rätt hårt, annars blir de bara mjuka.
Annars:
Amerikansk pumpapaj
Matpaj med tärnad pumpa och fetaost (grönkål är nog gott med!)
Riv och använd i bröd eller bakverk typ morotskaka eller sockerkaka
Koka, mixa till puré och gör pumpalatte, soppa, frys in i platta påsar, använd istället för en del av mjölken i äggstanningen till paj etc.

Tips att kolla recept på Hebe frukt och grönt, man kan filtrera på grönsak och de har en massa skoj recept som jag testat några gånger. :) Mycket bra för att laga mat i säsong.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 156
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 111
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp