Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det var ett björnbärsår i år för jag hade också mängder med bär och mina växer inte intill någon vägg utan som ogräs under träd. Björnbär med taggar på skulle jag undvika att plantera av det skälet, de är verkligen besvärliga när de sprider sig.
Jag har inte många taggar på mina faktiskt :D de är super. Men zon 4 som jag har är på absoluta gränsen för björnbär tydligen (enligt odla) så jag är superglad över mina. Får varje år men inte såhär mycket vanligen. Har plockat många liter, brukar äta från busken vanliga år så att säga.
 
Jag har inte många taggar på mina faktiskt :D de är super. Men zon 4 som jag har är på absoluta gränsen för björnbär tydligen (enligt odla) så jag är superglad över mina. Får varje år men inte såhär mycket vanligen. Har plockat många liter, brukar äta från busken vanliga år så att säga.
Då är dina nog inte av den besvärliga sorten. Som jag förstått så är de mera förädlare sorterna med färre taggar inte alls lika invasiva som de mera ursprungliga. Plus att de ger mer och större bär tror jag.
 
Då är dina nog inte av den besvärliga sorten. Som jag förstått så är de mera förädlare sorterna med färre taggar inte alls lika invasiva som de mera ursprungliga. Plus att de ger mer och större bär tror jag.
Jag fick ju tag i mina genom att tänka björnbär är gott, ta en random kruka på plantskolan och peta ned den i jorden så det är ren tur faktiskt. Självklart borde man läst på. Samtidigt, nu i våras när jag läste på om smultron fanns bara en enda sort på alla plantskolor jag var på, samma sort, inte den jag ville ha, så jag bara gav upp och tog dem. Så jag hade nog inte kunnat göra bättre om jag försökt :laugh:.

Om jag hade läst på skulle jag också iofs fått reda på att de antagligen inte skulle hinna mogna hos mig :D.
 
(Fast helt ärligt skulle jag odlat björnbär och vindruvor längs den väggen :D Ha! svart vägg, har mina björnbär mot en sådan och fick massor i år. Älskar björnbär och vindruvor skulle jag gärna vilja ha men har inte plats. Tänk vilken längd, björnbär, tayberry, vindruvor, kiwi, fikon. Alltså om man bor uhm inte högre än Uppsala. Det skulle dock inte imponera så mycket på förbipasserande kanske :D utom att de skulle rysa lite inför risken att fastna i taggarna.)
Rosor vill jag inte ha fler pga all ohyra. I år har jag haft larvangrepp i tre omgångar. Och mjöldagg. Och ev sån där fläcksjuka, fast det går inte riktigt att avgöra om det är det pga alla larver.

Jag har två taggfria björnbärsplantor i rabatten som verkar trivas men behöver spaljeras upp bättre. Kanske skulle satsa på fler såna då. Vin tror jag inte kommer funka pga lite för blåsigt.

tack för tips!
 
Är det förresten någon som sett oformad liguster? Det verkar bara säljas som häckplantor. Givetvis kan man köpa häckplantor och låta dem växa till sig, men om nu ingen annan gör det (?) kanske det finns en anledning till det, typ att det inte är fint :confused:
 
@Mia_R @Scata Beskriv gärna hur ni gjort er täckodling, material, hur tjocka lager osv. för det verkar väldigt intressant :)
Nu har andra redan svarat med hur dom gör och jag gör väl något liknande.
Direkt på grässvålen lade jag kartonger och tidningar så stort som jag hade tänkt göra "landet", sen pinnar och löv i botten (lämpligt att börja en höst alltså), gammalt hö som hästarna trampat ner och skitit i, gräsklipp ovanpå det, massor med löv som topping.
Året efter fyllde på med gräsklipp och lade ut potatisar, täckte med det jag hade - gammalt hö/halm/gräsklipp... sen hade jag semester hela sommaren i stugan, dvs lät naturen sköta bevattningen. Jag borde ha varit hemma mer och lagt på mer material under sommaren, men då har skörden blivit gigantisk :angel:
Nu sätter jag aldrig tidiga sorter utan bara Asterix och Amandine, för dom tål lagring i stallet hela vintern och våren.
När dom som blir kvar (det blir alltid kvar) groddat på våren så får dom gå ut på landet till nästa års skörd.

I år provar jag en lägda med att slänga ut överblivna groddade potatisar, som borde ha blivit satta i våras, redan nu. Vi får se vad det blir för resultat av det ;)
 
Rosor vill jag inte ha fler pga all ohyra. I år har jag haft larvangrepp i tre omgångar. Och mjöldagg. Och ev sån där fläcksjuka, fast det går inte riktigt att avgöra om det är det pga alla larver.

Jag har två taggfria björnbärsplantor i rabatten som verkar trivas men behöver spaljeras upp bättre. Kanske skulle satsa på fler såna då. Vin tror jag inte kommer funka pga lite för blåsigt.

tack för tips!

Plantskolan jag brukar handla i har en liknande vägg i ett liknande läge och har varvat klematis och havtorn i den rabatten, riktigt fint!
 
Kan inte ni bara bestämma var jag ska plantera hallon och amerikanska blåbär? De står fortfarande i sina krukor... Ska regna till helgen så tänkte plantera nu. Snaaaark jag kan bara inte komma på var det blir bäst. Risken att mannen hugger av dem finns ju så bäst är väl att hägna in oavsett placering... :meh:
 
Kan inte ni bara bestämma var jag ska plantera hallon och amerikanska blåbär? De står fortfarande i sina krukor... Ska regna till helgen så tänkte plantera nu. Snaaaark jag kan bara inte komma på var det blir bäst. Risken att mannen hugger av dem finns ju så bäst är väl att hägna in oavsett placering... :meh:
Plantera inte hallon bredvid något annat för då invaderar hallonen de skjuter iväg sina rotskott åt alla håll och tar gärna över :crazy:
Blåbären hade jag satt i en pallkrage :)
 
Såhär kan det tydligen gå om man inte tar upp all potatis på hösten :angel:
Jag satte ingen röd potatis i år. :D
 

Bifogade filer

  • FB8AB51B-B25F-4545-864C-3FC5DC35C367.jpeg
    FB8AB51B-B25F-4545-864C-3FC5DC35C367.jpeg
    41,3 KB · Visningar: 18
Precis klar med att så 6-7m vintersallat, skall så en omgång till i nästa vecka. Hoppas det lyckas, har aldrig odlat vintersallat innan och det vore inte dumt med sallad i december eller ännu längre om det blir en mild vinter.
 
Då är dina nog inte av den besvärliga sorten. Som jag förstått så är de mera förädlare sorterna med färre taggar inte alls lika invasiva som de mera ursprungliga. Plus att de ger mer och större bär tror jag.
Jag bor också i zon 3-4 det är bara vissa bjönbärssorter som överlever här, så de blir aldrig invasiva. Det är nog mer av ett problem i de varmare delarna av landet.
 
Råkade visst åka förbi Cramers på vägen hem... :angel: Särbon ville ha en staketdruva (Zilga) och jag hittade en rosenkvitten som ska klara av att bo här så jag kunde inte låta bli.

Helt underbart ställe och supertrevlig personal. Första jag började prata med visade sig ha gått på högstadiet i min håla (hens far jobbade där) och hen visste vem pappa var! :rofl:

120202215_121734826125775_595334346998484844_n.jpg


Tack och lov (för min plånbok) fanns det inga intressanta rosor :D
 
Mina höstsådder har grott. :) Allting i grönsakslådan; rädisor, röd sallat, spenat, morot och asiatisk bladkål. I perennlådan har det också börjat gro, mest backnejlika men lite annat också. Någon har varit och krafsat i ett hörn så det kanske blir en surpris vad som gror var. :p

Känner mig inte jätteduktig på att ta hand om skörden just nu. Hade en tanke om att mjölksyra morötter och vitkål men det var en märkligt hög tröskel att ta sig över. I annat fall blir det bara test av lagring i jordkällaren. Har ganska mycket gröna bönor och borlottibönor ute men när det bara är jag som äter blir jag inte så pepp på att ta hand om det, när frysen dessutom redan är full. De får nog sitta kvar tills plantorna vissnar och sen får jag torka bönorna. Det brukar inte bli så stor mängd men kanske kan bli en maträtt eller två av det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 330
· Visningar
43 784
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 948
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp