Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kände att mina nästan växte mig ur huset innan jag kunde plantera ut dem det här året, då satte jag dem första Jan. :D I år har spindlarna dessutom lagt beslag på växbordet, men det ska jag nog kunna lösa.
Kanske kan jag helt enkelt knipsa chilisarna lite hårdare den här gången och ändå sätta tidigt?
 
Reklam från Blomsterlandet.. :angel:
Screenshot_20201217-202348.jpg
 
Den ser ut precis som den brukar se ut när man köper den, fast klyftorna och skalen är mjuka och färska :) Annars är ju skalet torkat och fnasigt, och klyftorna lite hårdare. Så jag gissar att vitlöken man brukar köpa i butik är en torkad version?
Har provat att odla några små vitlökar i ett par år nu och jag tycker förutom att de är mycket mindre att de är nästan omöjliga att skilja från sådana i affären när de legat och torkat på trappan ngn dag.
 
Vitlök ska gödslas som fan.
Jisses jag måste verkligen skärpa mig. Har precis fattat att squashen vill ha gödning. Tycker att de inte är så noga med att beskriva exakt hur man ska göra i odlingsböcker och på nätet, eller så begriper jag bara inte. Har problem med hur mycket vatten det ska vara också.

När man läser en bok om pallkragen så låter det som att problemen är att sätta upp den och hälla i jord och välja gröda. Inte hur man ska få eländet att överleva, jag förstår verkligen varför bonde är ett yrke. Ja jag har bara haft trädgård några år :D perenner och rosor fungerar ok, krukväxter inga problem (som tur är är mina tomater krukväxter), men det är så himla svårt att lyckas få något ätbart att växa. Och de som får mycket mat ur en pallkrage enligt kvällspressen måste vara något slags nära mytiska varelser.
 
Jisses jag måste verkligen skärpa mig. Har precis fattat att squashen vill ha gödning. Tycker att de inte är så noga med att beskriva exakt hur man ska göra i odlingsböcker och på nätet, eller så begriper jag bara inte. Har problem med hur mycket vatten det ska vara också.

När man läser en bok om pallkragen så låter det som att problemen är att sätta upp den och hälla i jord och välja gröda. Inte hur man ska få eländet att överleva, jag förstår verkligen varför bonde är ett yrke. Ja jag har bara haft trädgård några år :D perenner och rosor fungerar ok, krukväxter inga problem (som tur är är mina tomater krukväxter), men det är så himla svårt att lyckas få något ätbart att växa. Och de som får mycket mat ur en pallkrage enligt kvällspressen måste vara något slags nära mytiska varelser.
Kan hålla med lite. Men jag har lärt mig att plantera i typ 50% gödsel (ko eller häst). Jag hade helt enkelt inte jättemycket jord, men däremot obegränsad mängd hästgödsel när jag byggde min köksträdgård. Jag fyllde helt enkelt pallarna med 75% hästgödsel och toppade med jord. Det är första säsongen jag har fått utdelning! Trots det gödslade jag nog vitlöken för lite. :angel: i år har jag planterat i bokashijord och ska näringsvattna + lägga på gräsklipp nästa år.
 
Jisses jag måste verkligen skärpa mig. Har precis fattat att squashen vill ha gödning. Tycker att de inte är så noga med att beskriva exakt hur man ska göra i odlingsböcker och på nätet, eller så begriper jag bara inte. Har problem med hur mycket vatten det ska vara också.

När man läser en bok om pallkragen så låter det som att problemen är att sätta upp den och hälla i jord och välja gröda. Inte hur man ska få eländet att överleva, jag förstår verkligen varför bonde är ett yrke. Ja jag har bara haft trädgård några år :D perenner och rosor fungerar ok, krukväxter inga problem (som tur är är mina tomater krukväxter), men det är så himla svårt att lyckas få något ätbart att växa. Och de som får mycket mat ur en pallkrage enligt kvällspressen måste vara något slags nära mytiska varelser.

Man behöver varken vara bonde eller mytisk varelse. :) En god tumregel är att allting som växer gärna vill ha näring. Sen finns det givetvis undantag. Någon exakt vetenskap behövs inte så länge man inte odlar för försäljning. Min odling är främst pallkrageodling, har bara potatis på friland än så länge, och tomaterna i växthus.
 
Man behöver varken vara bonde eller mytisk varelse. :) En god tumregel är att allting som växer gärna vill ha näring. Sen finns det givetvis undantag. Någon exakt vetenskap behövs inte så länge man inte odlar för försäljning. Min odling är främst pallkrageodling, har bara potatis på friland än så länge, och tomaterna i växthus.
Joo, jag tror att det kanske känns lätt när man kan :D men det är jättesvårt när man inte har någon aning som jag. Tex att ha näring kan man ju förstå, och att gödsla lite men 75%- 50% gödsel är ju sådana oerhörda mängder att man inte direkt kommer och tänka på det. Jag har nog mer haft jord och så någon näve gödsel här och där i början.

Men jag har ju blivit bättre. I år hade jag nog 30% gödsel i alla fall, knyckt från stallet och det gick mycket bättre. Fortfarande inte mycket till spenat men squashen blev i alla fall för mycket och bönorna fungerade, bortsett från att de sedan möglade och blev gnagda när de skulle torka på stam som var så lätt och enkelt. :cautious:
 
Kan hålla med lite. Men jag har lärt mig att plantera i typ 50% gödsel (ko eller häst). Jag hade helt enkelt inte jättemycket jord, men däremot obegränsad mängd hästgödsel när jag byggde min köksträdgård. Jag fyllde helt enkelt pallarna med 75% hästgödsel och toppade med jord. Det är första säsongen jag har fått utdelning! Trots det gödslade jag nog vitlöken för lite. :angel: i år har jag planterat i bokashijord och ska näringsvattna + lägga på gräsklipp nästa år.
Mer gödsel helt enkelt :D Hur mycket vatten? någon tanke?
 
Jisses jag måste verkligen skärpa mig. Har precis fattat att squashen vill ha gödning. Tycker att de inte är så noga med att beskriva exakt hur man ska göra i odlingsböcker och på nätet, eller så begriper jag bara inte. Har problem med hur mycket vatten det ska vara också.

När man läser en bok om pallkragen så låter det som att problemen är att sätta upp den och hälla i jord och välja gröda. Inte hur man ska få eländet att överleva, jag förstår verkligen varför bonde är ett yrke. Ja jag har bara haft trädgård några år :D perenner och rosor fungerar ok, krukväxter inga problem (som tur är är mina tomater krukväxter), men det är så himla svårt att lyckas få något ätbart att växa. Och de som får mycket mat ur en pallkrage enligt kvällspressen måste vara något slags nära mytiska varelser.
Alltså - grunden i all odling är gödsel :D

Emellanåt odlar jag i nästan ren hästdynga - beroende på hur väl jag lyckats vända ner skiten ;)
 
Joo, jag tror att det kanske känns lätt när man kan :D men det är jättesvårt när man inte har någon aning som jag. Tex att ha näring kan man ju förstå, och att gödsla lite men 75%- 50% gödsel är ju sådana oerhörda mängder att man inte direkt kommer och tänka på det. Jag har nog mer haft jord och så någon näve gödsel här och där i början.

Men jag har ju blivit bättre. I år hade jag nog 30% gödsel i alla fall, knyckt från stallet.

Jag är också nybörjare. Det är ju smått omöjligt att sätta sig in i varenda gröda direkt, så jag satsar på att bli lite bättre för varje säsong helt enkelt. För mycket vanlig jord är nog ett jättevanligt "misstag" som jag också gjort. När jag anlade pallkrageträdgården tidigt i somras blandade jag hejvilt av gödsel (50%) och sen skitjord med en del sand som vi hade fått av ett åkeri och så jord på påse som jag redan hade. Helt okej utdelning.

Angående vatten så är mitt tips där att täckodla så mycket som möjligt! Sparar vatten och kväver ogräs, kan inte bli bättre. :D
 
Världens sämsta svar - lagom. :D beror helt på. Vad odlas? I pallkragen/kruka/i marken? Hur varmt är det? Hur mycket skiner solen?

Jag brukar helt enkelt stoppa ner fingrarna och känna efter. Men tycker generellt samma sak där, mycket vatten. Tycker att jag vattnar ihjäl mig vissa somrar.

Det är verkligen ett projekt jag hoppas få på plats nästa år - självbevattning! Ugh, kommer spara mig både tid och irritation.
 
Alltså - grunden i all odling är gödsel :D

Emellanåt odlar jag i nästan ren hästdynga - beroende på hur väl jag lyckats vända ner skiten ;)
Men det står liksom inte så i boken om pallkrageodling :rofl: vänd ned 100% hästdynga, strö jord på ytan, häll en sjö över. Akta dig för att odla rädisor o spenat runt midsommar de får bara feeling och sänder upp blommor. Morötter tar en eeevighet att komma upp. Det står, ta en pallkrage, fyll den med jord, spenat och rädisor är lättodlade... barn gillar de tidiga morötterna... (tidiga, trooooligt, tar i alla fall till juli innan de verkar ätbara) Vattna och gödsla lite.

(eller typ, ta en säck jord, skär ett hål och odla din squash där, inte för att jag provat, men det antyder helt klart att man kan odla squash i jord, vilket har gått sådär.)
 
Världens sämsta svar - lagom. :D beror helt på. Vad odlas? I pallkragen/kruka/i marken? Hur varmt är det? Hur mycket skiner solen?

Jag brukar helt enkelt stoppa ner fingrarna och känna efter. Men tycker generellt samma sak där, mycket vatten. Tycker att jag vattnar ihjäl mig vissa somrar.
Jo men... hur ska det kännas på fingrarna? fuktigt hela tiden eller torrt?

Det står ju mycket vatten sällan. Så då tar man såklart första året och häller en kanna tio liter över pallkragen en gång i veckan. Det är mycket (hela tio liter!) och sällan... men om det regnat så är det ju klart utan...

I år läste jag hur mycket vatten regn gav och lyckades till slut hitta en jämförelse med vattenkannor. Visar sig att det är måååååånga kannor och ett litet regn inte förslår mycket.

Jag tänker vidhålla att det krävs kunskap och erfarenhet för att odla :laugh: men att det verkar så självklart för folk som kan och skriver om det att de inte skriver ut hur man egentligen gör. Som kokböcker från 40-talet, ta ett höns, krydda med några nypor, sätt i ugnen i god värme tills klart. Där har man till slut börjat förstå att man kan behöva förklara allt.:rofl:
 
Jag tänker vidhålla att det krävs kunskap och erfarenhet för att odla :laugh: men att det verkar så självklart för folk som kan och skriver om det att de inte skriver ut hur man egentligen gör. Som kokböcker från 40-talet, ta ett höns, krydda med några nypor, sätt i ugnen i god värme tills klart. Där har man till slut börjat förstå att man kan behöva förklara allt.:rofl:

Men kunskap och erfarenhet är ju sånt som kommer! Jag tänker fortsätta hävda att man lär sig längs vägen och är du inte nöjd med boken så finns det fler. :)
 
Men kunskap och erfarenhet är ju sånt som kommer! Jag tänker fortsätta hävda att man lär sig längs vägen och är du inte nöjd med boken så finns det fler. :)
Ah, nej jag la ned den boken för länge sedan. Var bara fascinerad av fenomenet och hur lite hjälp den gav. Tex kvällspressens artiklar som jag såg ibland på vägen, ta en pallkrage och två säckar ICA jord, vattna ibland så har du grönsaker för hela familjen :). Några år senare är jag faktiskt på god väg och kommer förr eller senare att lära mig genom just erfarenhet. Med lite mer vatten och gödsel varje år. Jag har ju lärt mig perenner och krukväxter, buskar och har lyckat planterat om mina träd som sagt så det ska såklart även gå med grönsaker (andra än squash och gurka) med tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 754
Senast: Glimra
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 269
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
398
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp