Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fundering:

Nu är robotgräsklipparen äntligen på plats i trädgården :love::heart (i alla fall i en bit av den till att börja med, resten får fixas efterhand 🥵) Jag har dock ett par partier jag tänker mig att den inte ska klippa och i något av dem kommer det upp lite blommor här och där i gräset. Skulle dock vilja ha lite blomsteräng för den biologiska mångfaldens skull på resterande gräsplättar också, kan man bara så in det (och i så fall vad?) i gräsmattan, eller tar det sig inte alls då? 🤔
 
Fundering:

Nu är robotgräsklipparen äntligen på plats i trädgården :love::heart (i alla fall i en bit av den till att börja med, resten får fixas efterhand 🥵) Jag har dock ett par partier jag tänker mig att den inte ska klippa och i något av dem kommer det upp lite blommor här och där i gräset. Skulle dock vilja ha lite blomsteräng för den biologiska mångfaldens skull på resterande gräsplättar också, kan man bara så in det (och i så fall vad?) i gräsmattan, eller tar det sig inte alls då? 🤔
Vet du vad du har för jordart? Ängar vill ha torr, näringsriktig jord helst. Men visst kan du bara så i :)
 
Vet du vad du har för jordart? Ängar vill ha torr, näringsriktig jord helst. Men visst kan du bara så i :)

Väldigt lerigt tyvärr :cautious: Hjälper det om man slänger ut ett par säckar jord och krattar runt lite tro? Tillsammans med någon såndär fröpåse med ängsfrömix och vad de nu heter.

Behöver absolut inte bli överväldigande mycket blommor, men jag vill liksom inte att hela gräsmattan ska bli golfbanegreen, utan att det ska finnas något även i gräsmattan här och där för insekter.
 
Väldigt lerigt tyvärr :cautious: Hjälper det om man slänger ut ett par säckar jord och krattar runt lite tro? Tillsammans med någon såndär fröpåse med ängsfrömix och vad de nu heter.

Behöver absolut inte bli överväldigande mycket blommor, men jag vill liksom inte att hela gräsmattan ska bli golfbanegreen, utan att det ska finnas något även i gräsmattan här och där för insekter.
Ta hellre sand isåfall ;)
 
Fundering:

Nu är robotgräsklipparen äntligen på plats i trädgården :love::heart (i alla fall i en bit av den till att börja med, resten får fixas efterhand 🥵) Jag har dock ett par partier jag tänker mig att den inte ska klippa och i något av dem kommer det upp lite blommor här och där i gräset. Skulle dock vilja ha lite blomsteräng för den biologiska mångfaldens skull på resterande gräsplättar också, kan man bara så in det (och i så fall vad?) i gräsmattan, eller tar det sig inte alls då? 🤔
Gräv bort grässvålen på små rutor och blanda upp befintlig jord med mull, så in ängsväxter. :) Behöver klippas på sensommaren och sen gärna igen innan vintern så man håller efter gräs/ogräs. När det blommar på dessa ytor kan fröna spridas av sig självt. Gör nya små ytor årligen och så in eller plantera pluggplantor av ängsblommor. :)
Tung lera kan vara tufft men tillför mycket mull för att lätta upp jorden så kan det nog gå bättre.
Ängsfröer har också svårt med konkurrens och lär inte gro så mycket i tät gräsmatta, man får luckra upp och sedan årligen hålla efter. Man kan försöka efterlikna slåtter med efterföljande bete så efter att man slagit på sensommaren kan man klippa med gräsklippare resten av hösten. Bra att få in ängsskallra som är halvparasitisk på gräs och hjälper till att decimera gräset något.
 
Väldigt lerigt tyvärr :cautious: Hjälper det om man slänger ut ett par säckar jord och krattar runt lite tro? Tillsammans med någon såndär fröpåse med ängsfrömix och vad de nu heter.

Behöver absolut inte bli överväldigande mycket blommor, men jag vill liksom inte att hela gräsmattan ska bli golfbanegreen, utan att det ska finnas något även i gräsmattan här och där för insekter.
Som @Scata så, häll ur sand med lite jord i och frön :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 505
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 572
Senast: niardasp
·
Svar
549
· Visningar
28 991
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp