Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det småregnar. Idag också. Andra dagar har det störtregnat.

Trädgårdslandet börjar mer bli en jämngrön matta. Det är smått hopplöst att rensa ogräs när marken är plaskvåt.

Men perennerna är hysteriskt frodiga och gröna bland allt ogräs.
Jösses vilka skillnader. Sedan 28 maj har vi fått 0,2 mm regn fördelat på två tillfällen. :p
Dock var maj väldigt regnigt så är väl ingen katastrof.
 
Kul med moroten! Har själv helt missat den sorten innan. Ska så nu och tänker mig mycket sen höst/vinterskörd eller övervintrad i jorden.
Angående romanesco/broccolo så har jag sått den två år men inte heller lyckats. Försökte googla igår men det verkar inte finnas särskilda odlingsråd för den? Antingen blir det inget huvud eller så knyter sig inte huvudet utan är löst från början och sen blir blomstjälkarna jättelånga. Jag tror mamma lyckades få ett bra huvud för två år sedan och det odlades som all annan kål. Vill minnas att jag läst någonstans att vissa kålsorter gillar mer lerjord och det kanske gällde denna? Vi har sandig morän som grund.

Har också fått ner en rad av St Valery i morotslandet i år med liknande plan för konsumtion och lagring, fick för mig att jag hade den i fjol också men det var nog fel när jag tittar i anteckningarna.

Liknande erfarenhet även av broccolo, blev ändå några hyggligt kompakta i fjol men inte de där perfekta pyramidformerna utan lite glesare innan stjälkarna spretar iväg - men ger mig inte heller så lätt! Egentligen tyckte jag att de tar de alldeles för stor plats i förhållandet till utbytet men ja, här står jag nu ändå med ett gäng förodlade små liv som vill flytta ut i det fria ASAP. Tillsammans med ett otal andra små kålkompisar.
 
Dagens blomma, rosa fylld akleja med flera plantor. Minns den inte sen tidigare. ☺️
IMG_20210614_094015091.jpg
 
Tack för era svar @vilde @Ninnurur @manda - det var intressant att läsa :up:
Jag trodde att rötterna inte skulle söka sig till hörnen enligt teorin utan ta sig framåt även i mitten av sidorna, låter ju lite knasigt då.

Och intressant att läsa om hur Stockholm har löst det, har inte tänkt på det förut men det är ju självklart att jorden under gator och sånt är kompakt :idea::up:
 
Jag måste göra en bra regndans för igår fick vi en rejäl skur på kvällen! :banana:
Känns bra inför fredagens utlovade +30 och sol.

För övrigt fyllde jag år igår och fick en vit rhododendron i present. :love: Vet precis var den ska bo bredvid parkeringen!
 
Fan. Lokala handelsträdgården har utförsäljning. Ska jag köpa allt jag kommer över för 30% rabatt eller vänta till lördag och ta det som blev över för 50% ?
Svåra beslut.

Angenämt problem ändå! Jag högg på 30 % nedsatt för stora krukor i fjol, behövde flera stycken och var rädd att jag skulle få ihop tre av fyra om jag hade väntat. Men hade det inte varit för det eller om jag ställt in mig på något alldeles särskilt, typ något större träd som det bara fanns ett par stycken av, så hade jag nog haft is i magen till halva priset.
 
Snodde åt mig ett gäng klotpilskvistar av en vän och nu har de satt rötter och blivit nergrävda längs ena sidan av uppfarten typ 2 m in på gräsmattan. Lurar dock på om jag ska flytta in dem ytterligare en meter 🤔 Resterande ska sättas mot de där misärgrannarnas håll. Jag har bara inte bestämt riktigt exakt var jag ska sätta dem än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 512
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 623
Svar
549
· Visningar
29 196
Senast: MiaMia
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp