Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade komma hem med ett chilean potato tree idag! Ingen aning om vad den heter på svenska, men en solanum crispum "glasnevin" är det i alla fall! Den såg så fin och pigg ut och kostade bara förtio spänn. :angel: Den ska få bli sambo med min klätterhortensia som ju har så trista blommor.

1618917891670.png
 
Senast ändrad:
Finns det något man har hemma som kan fungera på rådjur? De har passerat och tagit en tulpan inatt (tacksam för att de bara provsmakade). De kommer säkert tillbaka inatt, nu när de har smakat och jag hinner inte ordna fårull eller åka och handla något.

I värsta fall bygger vi in rabatterna lite akut, men det är så jobbigt :laugh:
Jag tyckte att det hjälpte med att pudra med cayennepeppar när jag hade rådjursinvasion.
 
Skapa bra förhållande för maskarna låter som en bra idé. De kommer att tacka dig! När vi flyttade till huset så var det väldigt torrt (blåsigt syd-sydväst-läge och jorden var väldigt kompakt och hård. Damen vi köpte av menade att det inte gick att gräva djupare än 20 cm någonstans på tomten. Grannen hade däremot bra jord och vi märkte att vi faktiskt hade en del mask när vi grävde för häcken som ger skugga och skapar en fuktigare och mindre vindpinad trädgård.

Nu nästan fyra år senare så är trädgården uppenbarligen ett maskparadis. De har massor av avenbokslöv att smaska på, massor av nedklippta växtdelar, och ju bättre maskarna trivs desto bättre tycks växterna trivas. Den större delen av trädgården har dessutom blivit en dröm att gräva i.
Här är det ju iofs lättgrävt :cautious: 🤣
 
Finns det något man har hemma som kan fungera på rådjur? De har passerat och tagit en tulpan inatt (tacksam för att de bara provsmakade). De kommer säkert tillbaka inatt, nu när de har smakat och jag hinner inte ordna fårull eller åka och handla något.

I värsta fall bygger vi in rabatterna lite akut, men det är så jobbigt :laugh:
De ska tydligen inte gilla människohår heller, enligt min gamla farmor :angel:

Vi testade Revira förra året (kanske iofs inget gemene man har liggande hemma) då rådjuren verkar älska att hänga runt i vår trädgård. Fungerade faktiskt himla bra!
 
Fick rensat 2/3 rabatt idag medan barnen hoppade på studsmattan. Känns som att jag ligger långt efter i rensning och perennklippning men det får väl helt enkelt ta den tid det tar. ☺️

Det hade varit underbart att iaf klippt alla perenner innan helgen.
 
Här i Bershire, södra England är våren i full blom. Några bilder i från i dagarna, pysslade på infall ihop två klätterstöd, en för en fristående ros som börjat växa till sig och en till en klematis som växer tillsammans med en ros som inte ger stöd nog åt den att klättra. Använde mig av kvistar från en forsythia jag beskärde.



Collage trellises and springred.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 925
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 289
· Visningar
42 722
Svar
688
· Visningar
36 008
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp