Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huskvarna och upp till Gränna, även kallat Äppeldalen. :) Det finns många magnolior och persikoträd i norra Huskvarna... Även västra sidan i Jönköping närmast Vättern har zon 1-2. Så avis! Men 150-200 höjdmeter gör sitt till. :grin:

Ja det var ju verkligen helt fel håll. Som göteborgare i exil har jag just börjat vänja mig vid västgötskan, vågar mig nog inte på småländskan oavsett zon 😅
 
Det upptäcker du efter ett par år när de skickat pallkragen full med rotskott och även tagit sig utanför i gräsmattan.... Omöjliga att räkna 😀

Jag klipper hallonskott med gräsklipparen hela sommaren. Även väldigt många meter från hallonhäcken.
Haha. :p Ja jag kommer inte på nån vettig plats att sätta hallonen. Men så kom jag på mina pallkragar som står jättesoligt men med berg nästan direkt under så det går inte att gräva ner hallonen direkt i marken där. Klipper gräset runt om. :) Så de kan härja på där bäst de vill, nästan inget annat gror där. Lite gräs, lite ljung och gråfibblor i princip.
 
Det upptäcker du efter ett par år när de skickat pallkragen full med rotskott och även tagit sig utanför i gräsmattan.... Omöjliga att räkna 😀

Jag klipper hallonskott med gräsklipparen hela sommaren. Även väldigt många meter från hallonhäcken.
På tal om hallon, jag har satt några längs kanten på köksträdgården, det är fritt för dom att skicka rotskott där (köksträdgården har markduk, så in i den kommer dom inte) Men jag har gräsmatta runt och tycker inte det blev så bra. Markduk runt plabtorna känns dumt då de faktiskt får sprida sig lite. Hur har ni andra gjort?
 
På tal om hallon, jag har satt några längs kanten på köksträdgården, det är fritt för dom att skicka rotskott där (köksträdgården har markduk, så in i den kommer dom inte) Men jag har gräsmatta runt och tycker inte det blev så bra. Markduk runt plabtorna känns dumt då de faktiskt får sprida sig lite. Hur har ni andra gjort?
Vad är problemet? att de sprider sig i gräsmattan?
Det är väl bara att klippa med gräsklipparen?
 
På tal om hallon, jag har satt några längs kanten på köksträdgården, det är fritt för dom att skicka rotskott där (köksträdgården har markduk, så in i den kommer dom inte) Men jag har gräsmatta runt och tycker inte det blev så bra. Markduk runt plabtorna känns dumt då de faktiskt får sprida sig lite. Hur har ni andra gjort?
Våra härjar fritt men i år klippte vi faktiskt ner ganska mycket för de invaderade vårt friland lite för mycket.
 
Det blev fem hallon med plats för en till. Hade fyra köpta från förra året och en rejäl gammal planta i landet som vi grävde upp. Fick nog inte med hela roten så det kommer säkert mer i landet också. Hällde i en skottkärra gödsel så det blev breddfullt, de kommer nog ha det gött där. :) Plantan från landet är dock inte med på bilden.
IMG_20210502_110445580~2.jpg
 
Vad är problemet? att de sprider sig i gräsmattan?
Det är väl bara att klippa med gräsklipparen?
Nej, på att det växer en massa gräs runt som är svårt att klippa/hålla snyggt. :) om det hamnar i gräsmattan en bit bort kommer jag bara köra över det med klipparen.
 
Har tyvärr ingen aning om prisklass generellt men blev väldigt sugen på att spana in det där Månsgård krukstopp vid Rydebäck när jag susade förbi på motorvägen idag. En spaning på deras Facebook antyder att det är tekniskt möjligt att ruinera sig helt där, men att de verkar ha ett stort sortiment och åtminstone olika prisklasser.

Jag köpte en del stora krukor på rea i Förslövs bedårande lilla handelsträdgård förra året, de hade nersatt 30 % i början på juli eller något sådant och sedan tror jag det var 50 % på hösten. Inte så stort men bra urval och fina både växter och saker.
Jag bor ju bara 15min bort från månsgårds krukstopp 🙈 får bli en tur dit
 
Suck, det är något mycket bekant över de teoretiska odlingsskisserna för 2021..... länge tycker jag att jojomensan det här går ju riktigt bra, lite för lite plats för ärtor och bönor kanske. Kanske samma med kålen. Och så har jag kanske 30 sättpotatisar till som inte fick plats. Men de får jag väl gräva upp några kvm till för ”någon annanstans”. Så tittar jag en gång till och bara ojsan. Jag hade ju ett fyrtiotal omplanterade rotselleri också stående i växthuset. Och majs. Och squash. Och var ska dillen och persiljan bo? Och säkert mer som jag glömt bort nu. #theworldisnotenough #odlingshybris

5545D3F7-74FA-4F0A-9D23-CF5AB9A21117.jpeg
 
På tal om hallon, jag har satt några längs kanten på köksträdgården, det är fritt för dom att skicka rotskott där (köksträdgården har markduk, så in i den kommer dom inte) Men jag har gräsmatta runt och tycker inte det blev så bra. Markduk runt plabtorna känns dumt då de faktiskt får sprida sig lite. Hur har ni andra gjort?
Här får hallonen (än så länge) härja någorlunda fritt då jag tänkte ge mig på att få en ordentlig hallonhäck på ena sidan av gården. Hittills består den bara av några stackars klena skott som vi hittade i gräsmattan och ett par köpta små buskar som vi grävde ner som utfyllnad. Håller tummarna att de tar sig och breder ut sig rejält, men antar att jag kommer ångra det uttalandet om ett par år :angel:
 
Jag har runda balkonglådor med ett 'hål' i mitten för att sitta fast. Problemet är att räcket de ska sitta på inte har en vägg som jag kan skruva fast dem i. Tesa dubbelsidig tejp (som påstås vara starkt nog) för utomhus bruk inköpt. Tänker se till att ena sidan är så nära räcket som möjligt. Men frågan är vad isolera för att stabilisera på andra sidan? Tänker mig kanske folie men tar extremt gärna emot förslag :idea:
 
Suck på möss. All min fiberduk lades i en samlalåda med lock, och ändå tog sig en mus in i lådan och dog. Den har på något konstigt sätt tryckt sig in under locket och sen inte kommit ut. Så all fiberduk kastades och vi står lite still i växthuset då vi inte kan montera klätternät förrän fiberduken kommer upp. Växthuset står nämligen i gassande sol från morgon till eftermiddag vilket gör att det krävs fiberduk eller liknande för att skydda plantorna från den skarpa solen.

Bjuder på bild men vi är långt ifrån klara då de omålade bitarna ska målas när det blir väder för det. Och tid.
 
Inredning av trädäck påbörjat 👍
Iofs bara en dynlåda just nu men iaf 😁
IMG_20210502_162004.jpg


Och hur kan det komma sig att dynlådor är så infernaliskt dyra?
Nu hittade vi en som var nersatt till 1000kr (från 1700) men bara det är ju mycket pengar för en plastlåda liksom. Och de flesta i samma storlek kostar runt 3500-5000kr. Det är ju helt sjukt 😱
 
Hiss för växthuset! 😍 👍 Diss för musjävlar, speciellt på ställen där de inte ska vara. 😡 👎 Orimligt att de tar sig in i sådana lådor med lock.

Ja, vi är supernöjda speciellt då vi fått det mesta gratis då det skulle kastas :D
Allt vi köpt är är plintarna till botten, plasten, färg och lite skruv/gångjärn. Min man höftar fram att det kostat oss 1500-2000 kr totalt. Vilket är väldigt billigt då det är ca 16 kvm och stenbelagt med plattor på insidan.
 
Inredning av trädäck påbörjat 👍
Iofs bara en dynlåda just nu men iaf 😁
Visa bifogad fil 68830

Och hur kan det komma sig att dynlådor är så infernaliskt dyra?
Nu hittade vi en som var nersatt till 1000kr (från 1700) men bara det är ju mycket pengar för en plastlåda liksom. Och de flesta i samma storlek kostar runt 3500-5000kr. Det är ju helt sjukt 😱

Håller med dig. Jag är dock för snål för att köpa det så jag offrade en klädgarderob i hallen för våra dynor (utemöbler + växthusets sittyta ):angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 463
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
38 854
Senast: sthu
·
Svar
498
· Visningar
26 625
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp