Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck, det är något mycket bekant över de teoretiska odlingsskisserna för 2021..... länge tycker jag att jojomensan det här går ju riktigt bra, lite för lite plats för ärtor och bönor kanske. Kanske samma med kålen. Och så har jag kanske 30 sättpotatisar till som inte fick plats. Men de får jag väl gräva upp några kvm till för ”någon annanstans”. Så tittar jag en gång till och bara ojsan. Jag hade ju ett fyrtiotal omplanterade rotselleri också stående i växthuset. Och majs. Och squash. Och var ska dillen och persiljan bo? Och säkert mer som jag glömt bort nu. #theworldisnotenough #odlingshybris

Visa bifogad fil 68819
Haha! The struggle is real 😂
 
Jag tänkte mig dela på den uråldriga gula liljan som stått nere i dungen, så nu har jag grävt upp den men hur fasiken ska man kunna hitta lökarna i den rothärvan utan att massakera hela alltet :confused:

20210502_173410.jpg
 
Jag tänkte mig dela på den uråldriga gula liljan som stått nere i dungen, så nu har jag grävt upp den men hur fasiken ska man kunna hitta lökarna i den rothärvan utan att massakera hela alltet :confused:

Visa bifogad fil 68836
En högst amatörmässig gissning, men går det inte att tvätta ur all jord/rötter med vatten? Noll koll på det här med lökar, så vet inte om man skulle dränka dem med den metoden 🤷🏻‍♀️
 
Inredning av trädäck påbörjat 👍
Iofs bara en dynlåda just nu men iaf 😁
Visa bifogad fil 68830

Och hur kan det komma sig att dynlådor är så infernaliskt dyra?
Nu hittade vi en som var nersatt till 1000kr (från 1700) men bara det är ju mycket pengar för en plastlåda liksom. Och de flesta i samma storlek kostar runt 3500-5000kr. Det är ju helt sjukt 😱
Helt enig! Har velat köpa en länge nu men drar mig hela tiden. Vill ha en regntät och då kostar det. Suck.
 
En högst amatörmässig gissning, men går det inte att tvätta ur all jord/rötter med vatten? Noll koll på det här med lökar, så vet inte om man skulle dränka dem med den metoden 🤷🏻‍♀️
Provade och det gick inte alls att få nån fason på de där meduzarötterna 😅

Brutaldelade således och jag vet inte jag, men inte fasiken är det löklikt direkt O_o

20210502_180654.jpg
 
Bra trädgårdsdag men jobbigt! Utöver hallonen har jag planterat om all kål i tunneln. Rensat runt äppelträdet och lagt på gödsel som mulch. Gödslat en stor bädd och sått/satt; vintermorot Extremo, minimorot Royal chanteney, rödbeta och resten av sättlöken. Rensat runt och gödselvattnat aprikosträdet. Mannen har grävt i stora frilandet, så skönt att få hjälp med grovjobbet! Annars hade jag aldrig orkat göra allt det andra.

Nöjd med diverse krukor och tråg som sparats. Trågen man kan ta på Blomsterlandet är ju perfekta att plantera om i. :) Ca 50/50 gödsel och GG's trädgårdsjord.
IMG_20210502_141455745.jpg
 
Alltså det måste bli varmt nu. Jag vill ha ut mina tomater och gurkor i uterummet NU. Det är belamrat i fönsterna och jag är less.

Har satt potatis i alla fall.
 
Håller med dig. Jag är dock för snål för att köpa det så jag offrade en klädgarderob i hallen för våra dynor (utemöbler + växthusets sittyta ):angel:
Vi hade våra i matrummet hela förra säsongen. Men de tar mycket plats, det inte klokt ut och vårt matrum används dagligen så vi behövde en lösning. Men surt är det
 
Vår norrsida ser för tråkig ut, och det är såklart entrésidan ut mot gatan. Jag skulle så gärna vilja anlägga en perennrabatten där med perenner som trivs i skugga, det finns ju ändå en hel del sådana. Frågan är bara hur man ska göra när man vill ha en rabatt vid fasaden. Vi har 20cm-sten runt hela huset så minst 20cm ut måste den ligga. Jag funderar på om jag ska göra den upphöjd med likadan stenar? Då hamnar den ju delvis ovanför grunden, kan det göra skillnad? Man har ju läst så mycket om hur värdelöst det är för grunden med rabatter invid fasaden.
 
Grävde upp en tuva med gräs och pärlhyacinter :meh:

Jisses så en sommar med dålig ork förstör för rabatter och trädgård. Det var en rotfilt som hette duga. Men jag fick loss rätt många lökar. Så ett par kvadratdm är rensat....
Du får snart pli på den igen :)

För lite större arbeten , som när jag flyttade alla krusbärsbuskarna förra året, använder jag maskiner från jordbruket för annars är det för tungt.
 
Grävde upp en tuva med gräs och pärlhyacinter :meh:

Jisses så en sommar med dålig ork förstör för rabatter och trädgård. Det var en rotfilt som hette duga. Men jag fick loss rätt många lökar. Så ett par kvadratdm är rensat....
Här har de hamnat i den kalla, norrländska myllan efter att ha vattenbadat några dagar först och jag hoppas de trivs och så småningom ynglar av sig i ohemula mängder 😁
20210502_185622.jpg
 
Äh! Nu gick jag bärsärk i stället för den prydliga planeringen som ändå inte höll, och körde ner ett gäng sparrisplantor i en rad mitt i morotslandet. Och sedan i med en massa olika morotsfröer så att ingen svartrot får plats. Ingen minns en fegis!

Nu vilopaus före sista söndagsrycket, förhoppningsvis kommer löken också på plats i kväll innan det blir mörkt. I så fall bara sallaten som måste ut i morgon för sedan väntar flera dagars regn. Men då är i alla fall potatis, lök, morötter och sallat på gång. Och betorna och kålen + rotselleri och några bondbönor på g i krukor och byttor, så inte så stressande som det jag vill ha i direkt i jorden för att det ska sätta fart. (Lever ännu med en optimistisk idé om att lyckas frigöra lite ny odlingsyta typ nästa helg.)
 
Laddar för jobbet att skrämma igång min älskade jordfräs. Landet är klart att angripa nu. Det har varit alldeles för blötkladdigt länge, men nu så.

Den är lite ålderstigen men om jag torkar tändstiftet på kokplattan och öser på med startgas brukar det lösa sig. Bara jag orkar dra. :)
 
Björkarna har musöron, så nu har jag gått över rosorna och lavendeln med sekatören. Rabatterna fick sig en snabbrensning också, det är kruttorrt i jorden och lättrensat. Nu ska det bli regn i veckan och då lär naturen, inklusive ogräset, explodera.
Tulpanerna fick sig en omgång av tricogarden i en förhoppning att få vara ifred från kaninskrällena. De flesta av tulpanerna är visserligen lite skyddade av rosornas taggar, då de hamnade lite väl nära när jag rumsterade om i den rabatten. Måste flytta lite på dem sen.
DSC_2086.JPG
 
Björkarna har musöron, så nu har jag gått över rosorna och lavendeln med sekatören. Rabatterna fick sig en snabbrensning också, det är kruttorrt i jorden och lättrensat. Nu ska det bli regn i veckan och då lär naturen, inklusive ogräset, explodera.
Tulpanerna fick sig en omgång av tricogarden i en förhoppning att få vara ifred från kaninskrällena. De flesta av tulpanerna är visserligen lite skyddade av rosornas taggar, då de hamnade lite väl nära när jag rumsterade om i den rabatten. Måste flytta lite på dem sen.
Visa bifogad fil 68861
Vad fint med de rosa tulpanerna till de rödaktiga bladen :heart!
 
Planterat om tomaterna - vardagsrummet :rofl: Så är det när man har en frimärksstor balkong och alldeles för mycket annat på den. Men jösses jag som trodde jag köpt för mycket jord. Det har redan gått åt rejält mycket. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 128
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 347
Senast: Blyger
·
Svar
31
· Visningar
1 090
Senast: Bufera
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp