Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min tulpanrsbatt har börjat blomma 🤩
Bara 3 sorter än så länge men ändå
IMG_20210505_192348_285.jpg
 
Sådde vitlök i höstas och den ser ut att tagit sig bra. När ska den skördas? Kan man klippa i groddarna(gissar de kan vara goda :up: )eller dör löken då?
 
Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
 
Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
Jag blandar barkmull och kogödsel i min sand (kan ju knappast kallas jord här ens). Vet inte om det är rätt dock 🤷‍♀️
 
Sådde vitlök i höstas och den ser ut att tagit sig bra. När ska den skördas? Kan man klippa i groddarna(gissar de kan vara goda :up: )eller dör löken då?
Jag klipper ibland enstaka blad som grönt och det verkar mina klara. Fast jag har aldrig sått, bara planterat lökar. Tror att de måste ha fått lite storlek först?
Jag använder en hel del lökblast. Min luftlök får bidra med massor under sommaren :)
 
Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
Jag bor på sandås. jag har torvblandad hästskit som jordförbättring. Blir finemang.
Tror att det funkar med vilken brunnen skit som helst. Det jorden behöver är ju mull.
 
Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
Jag tror det är bra som jordförbättring men kanske lite tveksam att så i, men jag har inte testat. Det man kan tänka på är att torven binder kväve så lite extra kväve kan behövas för en del växter. Kvävet frigörs dock efterhand så det går inte till spillo utan kommer växterna tillgodo men det är en process som tar år.
 
Min jord i växttunneln är så torr och sandig. Har för mig jag hört nåt om att blanda med torv och även lägga på ett lager överst att så i. Vad tror ni om det?
Och blanda i hästgödsel först.
Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver. :)

Jag bor på sandig morän/isälvssediment med tunt jordlager och har jordförbättrat enbart med brunnen eller färsk hästgödsel i några år nu. Den bädd som jag haft i bruk längst är nu mörkare i sin färg, mer mullhalt och mer mask. Såhär ser min jord ut generellt jämfört med brunnen hästgödsel :laugh: (en fördel är mycket god dränering):
dsc_0373_52486ee6ddf2b354f6c60f22.jpg
 
Känner ni er lite understimulerade och uttråkade någon dag. Gå in på valfri trädgårdsgrupp på Facebook och yppa ordet lupin 😂 det är helt sjukt vad vissa kan bli provocerade av denna växt. Men beklagar man sig över kirskål, då minsann ska man veta att alla inte tycker det är ogräs och dåligt 🙄
 
Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver. :)

Jag bor på sandig morän/isälvssediment med tunt jordlager och har jordförbättrat enbart med brunnen eller färsk hästgödsel i några år nu. Den bädd som jag haft i bruk längst är nu mörkare i sin färg, mer mullhalt och mer mask. Såhär ser min jord ut generellt jämfört med brunnen hästgödsel :laugh: (en fördel är mycket god dränering):
Visa bifogad fil 69029

Oj, det var sandigt! Men du borde kunna odla fantastisk sparris?
 
Blanda i massor med gödsel och mull, löv, små grenar klippta i småbitar och vad du har att tillgå. Jag hade inte tagit ren torv utan i så fall istället barkmull. Allra överst kan du lägga ett tunt lager med en finare jord just för att förenkla sådden som du skriver. :)

Jag bor på sandig morän/isälvssediment med tunt jordlager och har jordförbättrat enbart med brunnen eller färsk hästgödsel i några år nu. Den bädd som jag haft i bruk längst är nu mörkare i sin färg, mer mullhalt och mer mask. Såhär ser min jord ut generellt jämfört med brunnen hästgödsel :laugh: (en fördel är mycket god dränering):
Visa bifogad fil 69029
Så ser det ut här också.
BoKlok håller på att bygga ett gäng hus borta vid skolan och det ligger numera stora sandberg på det området 🤷‍♀️
 
Oj, det var sandigt! Men du borde kunna odla fantastisk sparris?
Har faktiskt aldrig tänkt tanken då sparris alltid fallit under min upplevda version av krånglig växt. Men kunde inte låta bli att kolla nu och tja, det verkar inte så knepigt ändå? Tror allt som älskar god dränering skulle trivas här. Problemet är väl ogräsrensning då vi har alla härliga ogräs som vitklöver, kirskål, kvickrot, lupin m.m. 🙃
 
Alltså är det inte en brottslig handling att ge en medberoende odlare incitament att utöka sin odling? :cautious:
Jag vet inte hur man löser ogräsfrågan riktigt men i övrigt ser jag ingen annan lösning än att vi måste börja odla sparris. 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 090
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 275
Svar
15
· Visningar
560
Senast: alazzi
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp