Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En del av mina sistköpta dahlior har fått ligga helt oberörda i sina påsar då jag inte såg några skott. Nu ser jag skott men då har regnet gjord min jord i skottkärran för så jag måste ut till växthuset och ta jord från de förberedda pallkragarna. Och givetvis är det dörren närmast ut dit blockerad av dubbla skåp. Ge mig sol och värme istället så de kan stå i växthuset och växa :D
 
Tja, med risk för att ytterligare lägga vägen till det kompletta odlingsfördärvet: Sparris verkar närmast odödlig av min mycket begränsade erfarenhet, jag har sått från fröer och "glömt dem" i krukor i ett par år - och när jag tänker att de är stendöda och att det bara finns ogräs i krukorna så nog fasen är där ändå en liten envis stängel eller flera som stolt letar sig upp.

Visst, ogräsrensning är ju alltid trevligt om det funkar så smärtfritt som möjligt. Men överlever de att stå på den lilla ytan i en torr kruka med jord, och att jag sedan river och drar bort stora grästuvor från de ännu ganska späda sparrisrötterna ett par år i rad, så kan det ju knappast vara så att de säckar ihop och dör knall och fall om det råkar finnas lite ogräs i marken där de faktiskt ska växa?

Det krångligaste för mig hittills har varit att jag tycker jag har lite för lite sandjord.... men nu har jag ändå grävt ner en tredjedel av de drygt 30 plantorna i ett av odlingslanden och har gjort mig någon sorts plan för var de resterande ska ta vägen.
 
Jag har ingen aning om vad jag håller på med öht. Det kom hem några små gröna växter som jag försökt plantera om.

Vad gör jag med två fuchsiaplantor som ska ut i en kruka på balkongen? Jag har planterat om dem i lite större odlingskrukor men vad göra nu?
 
Tja, med risk för att ytterligare lägga vägen till det kompletta odlingsfördärvet: Sparris verkar närmast odödlig av min mycket begränsade erfarenhet, jag har sått från fröer och "glömt dem" i krukor i ett par år - och när jag tänker att de är stendöda och att det bara finns ogräs i krukorna så nog fasen är där ändå en liten envis stängel eller flera som stolt letar sig upp.

Visst, ogräsrensning är ju alltid trevligt om det funkar så smärtfritt som möjligt. Men överlever de att stå på den lilla ytan i en torr kruka med jord, och att jag sedan river och drar bort stora grästuvor från de ännu ganska späda sparrisrötterna ett par år i rad, så kan det ju knappast vara så att de säckar ihop och dör knall och fall om det råkar finnas lite ogräs i marken där de faktiskt ska växa?

Det krångligaste för mig hittills har varit att jag tycker jag har lite för lite sandjord.... men nu har jag ändå grävt ner en tredjedel av de drygt 30 plantorna i ett av odlingslanden och har gjort mig någon sorts plan för var de resterande ska ta vägen.
Låter ju onekligen lite för bra för att man ska låta bli, eller hur? Jag hade ändå tänkt flytta om bärbuskar i landet för att få plats med lite fler pallkragar där inne, och ätbara perenner tycker jag om. :idea:
 
Jag kan också meddela att majsen redan grott i princip allihopa så de åkte snabbt som attan ut från bastu-tvättstugan och står i söderfönster i trappen. Tämligen svalt pga dragigt golv, så de ska nog växa lagom snabbt. Idag hade även gurka och en pumpa tittat upp och får bo i köksfönstret. Inte direkt svalt men inte bastu i alla fall. Växtkraft. :love:
 
Hittade röda gullvivor i trädgården imorse, vi har bara haft gula tidigare 😍

Skulle så gärna vilja ha liljekonvaljer, men vågar man plantera det i trädgård där hunden går lös?
Vi bor i skogen och det finns liljekonvalj lite överallt, i trädgården och i skogen finns även andra giftiga växter. Vår hund äter inte på växter, bär eller frukt. Men jag gissar att alla får göra sina egna ställningstaganden efter sin hund. :) (pssst... jag beställde rosa liljekonvalj som jag ska plantera nu :love: )
 
Vi bor i skogen och det finns liljekonvalj lite överallt, i trädgården och i skogen finns även andra giftiga växter. Vår hund äter inte på växter, bär eller frukt. Men jag gissar att alla får göra sina egna ställningstaganden efter sin hund. :) (pssst... jag beställde rosa liljekonvalj som jag ska plantera nu :love: )

När ska man plantera dem? Har googlat men hittar bara info om hur man planterar dem, inte när.
 
Då hade jag planterat liljekonvaljer. Kom ihåg att en planta kan bli ett stort bestånd! Det största som uppmätts var på 80 m² har jag för mig, från en moderplanta.
Det kan ju vara värt att tänka på ja. Stör de andra växter när de sprider sig? Hörnet i trädgården där jag tänkte sätta dem gränsar till hallonbuskarna, men det kan väl inte vara någon fara?
 
Behöver bolla lite... Som ni vet så försvann ju två rosor för mig i leveransen och dom skulle skicka två nya. Igår hämtade jag ut paketet och där låg bara en ros...🤦🏻‍♀️ Så det var bara att börja ringa och krångla igen...

MEN, hur gör jag med rosen jag har? Den är inte planterad i kruka utan var en liten ”buske” med rotsystem.. Den skulle stå i vatten ca ett dygn och dra innan den sätts i jord. Men kollar jag vädret nu så väntas det minusgrader i natt och i morgon natt.

Kan jag plantera ut den ändå eller blir det för kraftig övergång att gå från 20 grader varmt till minus? Kan den stå i vattenbad fram tills på söndag? (Satte den i går kväll) Eller bör jag plantera ner den i en kruka inomhus och plantera ut den sen när vädret är stabilare?

Är rosen New dawn..
 
Alltså kan vi sluta med de här minusgraderna om nätterna snart eller så att man vågar ställa ut sina utekrukor där de ska bo? Jag blir ju helt nervös av dessa konstanta temperaturskiftningar, och uteplatsen ser inte alls ut som jag hade räknat med att den skulle göra vid det här laget 🙄
 
Alltså kan vi sluta med de här minusgraderna om nätterna snart eller så att man vågar ställa ut sina utekrukor där de ska bo? Jag blir ju helt nervös av dessa konstanta temperaturskiftningar, och uteplatsen ser inte alls ut som jag hade räknat med att den skulle göra vid det här laget 🙄
Här vänder det på söndag :love: Sen har ju vi risk för frostnätter in i juni men till måndag så kommer de riktiga plusgraderna på nätterna, jösses vad man längtar nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 977
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 308
· Visningar
43 330
Senast: Mabuse
·
Svar
695
· Visningar
36 590
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 935
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp