Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått plattor omlagda av proffs, det blev så fint!
IMG-20210419-WA0000.jpg
Det var jag som la dem för typ 5 år sen, och nu efter 1,5 kurser i markprojektering så inser jag hur kasst gjort det var :D det hade ju redan vuxit gräs över mycket och blivit sjögång på dem så. Men nu ska det hålla länge hoppas vi!
 
Senast ändrad:
Jag började förodla dahliorna i plastpåse, så här fem dygn senare har tre av fyra gröna skott och alla har sugrötter ute. Men dom står på golvvärme i husets ljusaste rum, som tydligen går upp till 26 grader när solen ligger på och jag är lite nojig att det ska torka ut där i påsarna. Jorden är betydligt torrare så här några dygn senare, har bara vågat spraya lite för att det inte ska ruttna. Kan man börja vattna oftare nu när rötterna börjat komma, eller kan det vara idé att plantera om till krukor som rymmer mer och då förhoppningsvis håller fukten bättre?
 
Jag började förodla dahliorna i plastpåse, så här fem dygn senare har tre av fyra gröna skott och alla har sugrötter ute. Men dom står på golvvärme i husets ljusaste rum, som tydligen går upp till 26 grader när solen ligger på och jag är lite nojig att det ska torka ut där i påsarna. Jorden är betydligt torrare så här några dygn senare, har bara vågat spraya lite för att det inte ska ruttna. Kan man börja vattna oftare nu när rötterna börjat komma, eller kan det vara idé att plantera om till krukor som rymmer mer och då förhoppningsvis håller fukten bättre?
Stoppa ner fingret och känn efter! Vattna lite om det känns torrt. Alla mina 37 bor i plastpåsar. :D
 
Har ikväll skissat lite på hur jag kan plantera i landet. En start, och ofta något jag ändrar i stundens hetta. :laugh: det ska bli kul att ha mycket förädlade plantor och mycket mindre direktsådd. Det känns lite tryggare med utplantering och snabbare resultat. Jag ser så mycket fram emot att anamma potager-stilr , den blommande köksträdgården. Så himla pepp!

Sen har jag planterat ingefära som grott och börjar skjuta skott. :heart Första gången jag testar det. Skulle gärna peta in exotiska växter här och var i trädgården på sommaren, en hög mörkröd kanna står högt på listan och ingefäran går agera inkörsport. :d

Och just det. Jag har hittat en gammal skräphög utanför trädgården där någon dumpat en kaprifol. Den är helt grotesk och har tagit över två större träd helt. Mina planer på klätterväxter i vissa träd kommer inte inbegripa kaprifol... Men jag kommer definitivt gå dit på kvällen i sommar för doften och titta på nattfjärilar. 🥰 (Och plocka skräp...)
 
Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.
 
Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.

Jag planterade just mina rakt ned i leran, orkad inte jordförbättra så lång sträcka :o Kan återkomma med utfall, för nu har jag fått ned mina 50 plantor :D💪
 
Inga planer för dagen men till helgen ska jag börja så lite i min nya rabatt. Det ska bli lite blommande växter i första hand. Sen kommer jag nog komplettera med plantor under säsongen efter tycke och smak så får jag se hur rabatten blir i slutändan. Har inte nån direkt plan men vill att det ska blomma och ha lite volym. Kanske nån krydda som kan övervintra får flytta in där också.
 
Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul! :(

Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.

Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.

Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.

Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. :( Både självhushållandet och planerna på företag. Är helt less.
Det har kommit en ny sjukdom på tomater och chili/paprika, det skrevs om det någonstans, ska se om jag hittar..
 
Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul! :(

Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.

Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.

Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.

Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. :( Både självhushållandet och planerna på företag. Är helt less.
Potatisbladmögel kan smitta tomter, de har ju ett stort problem med det i Storbritannien vet jag.
 
Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.
Blanda upp med kompost och eller stallgödsel (den mullrika sorten, ko, häst, får, etc), så blir lerjorden jättefin. Det gäller att gräva vid rätt tillfälle med lerjord annars är den ju fantastiskt men känslig för kompaktering (att bli ihoptryckt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
232
· Visningar
15 804
Senast: Roheryn
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 266
· Visningar
41 991
Svar
667
· Visningar
34 653
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 929
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp