Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 69248
Nu behöver jag er hjälp!

Vi har en lekstuga som egentligen inte fyller någon funktion och är i rätt risigt skick. Jag skulle vilja anlägga rabatter invid varje långsida för att pigga upp. Det blir öster- och västerläge, och långsidan på lekstugan är ca: 3m. Zon 4.
Övre bilden är öst och den nedre väst. På västsidan behöver jag ta hänsyn till trädets rötter, i övrigt kan rabatterna vara så breda som behövs.

Jag vill ha någorlunda underhållsfritt, vilket för mig innebär att jag inte vill ha något som behöver tas upp och övervintras eller liknande. Jag skulle vilja kombinera perenna växter med icke perenna samt med någon slags marktäckare kanske?

Kommer plantera minst en ros (Leonardo daVinci). Har också tänkt plantera rosenskära och höstanemoner. Jag tycker om vitt och rosa, inte så förtjust i lila. Är förtjust i ”vilda blommor” typ ängsblommor och ”gamla torparblommor”.

Snälla hjälp mig med förslag på vad jag kan plantera! Kollar på olika sidor som säljer fröer men jag blir helt yr för det finns så oändligt mycket fint! Omöjligt att välja 😳
Kanske inte det svar du vill ha men sälj den och gör en stor rabatt istället.
Vi hade en lekstuga här när vi flyttade hit och då var avflyytande barn 17 resp 19år så den var inte direkt i ngt bra skick.
Fick 500kr för den samt bortforsling 😁
 
Om man inte har tillgång till gödsel, vad kan man använda då som är likvärdigt? :o
Kommer inte hinna så något i år troligtvis men planerar för nästa år, vi kommer inte ha tillgång till något gödsel. Så ja, vad gör man då? Bara köpa pellets?
 
På temat ”hur långt är ett snöre” så vill jag fråga er hur bred en lagom bred gång är när det kommer till odlingsbäddar och odlingskvarter? :idea:
 
På temat ”hur långt är ett snöre” så vill jag fråga er hur bred en lagom bred gång är när det kommer till odlingsbäddar och odlingskvarter? :idea:
Det beror på 🤣
Vi har en bred gång sol löper rakt igenom vårt trädgårdsskafferi, den är så pass att vi enkelt kan köra med skottkärran.

Övriga gångar är 40cm vilket jag tycker är fullt tillräckligt för oss. Jag prioriterade så mycket odlingsyta som möjligt. Någon gång blev lite svår att gå i i slutet av odlingssäsongen men de allra flesta gick jättebra.
 
Igår åkte de första tomaterna ut 😁
IMG_20210509_171832.jpg
 
Du kan även kolla på vattenkar för häst på Granngården. De är ju godkända för livsmedel.

Tack men de blir för stora. De jag hittade iaf. De ska hängas över tomaterna i växthuset för att dels utnyttja höjden men också minimera om vi får in tvestjärtar igen att de äter på paprikorna. Vi använder vitlökspulver, eller om det är vitpeppar? Mycket effektivt men de passar gärna på nattetid när vi inte är där.
 
På temat ”hur långt är ett snöre” så vill jag fråga er hur bred en lagom bred gång är när det kommer till odlingsbäddar och odlingskvarter? :idea:
Det beror ju också på underlag. Om du har gräs - se till att du kommer emellan med gräsklipparen. :) Jag ska flytta ihop 2 av mina 3 pallkragar som står på gräsmattan av den anledningen, tänkte inte hela vägen där.
 
Kanske inte det svar du vill ha men sälj den och gör en stor rabatt istället.
Vi hade en lekstuga här när vi flyttade hit och då var avflyytande barn 17 resp 19år så den var inte direkt i ngt bra skick.
Fick 500kr för den samt bortforsling 😁
Hade jag fått bestämma så absolut, men min kille använder den som förråd till alla hundratals tomat- och chilikrukor (hinkar 😅) så den får stå kvar. Den ser bedrövlig ut, det är därför jag ska gömma den bakom ljuv fägring, haha
 
Här är det redan över 16 grader! Men det är bara idag det ska vara fint. Sen ska det regna i en vecka.... och jag som måste sitta inne och jobba hela dagen! Jag vill sitta i trädgården och sola!
 
Kan det inte bara bli (mycket) varmare snart så man kan slänga ut de övervintrade chilisarna? De är så stora och tar upp alla golvfönster. Plus, vill ha mina pellisar där 😍

Meeeeen, det lär dröja oavsett värmen. Vi har inte ens fått upp duken på våra tunnelväxthus än 🤷‍♀️😅
 
Om man inte har tillgång till gödsel, vad kan man använda då som är likvärdigt? :o
Kommer inte hinna så något i år troligtvis men planerar för nästa år, vi kommer inte ha tillgång till något gödsel. Så ja, vad gör man då? Bara köpa pellets?

Om man inte kan få ta gödsel från någon stack så finns det att köpa i påse precis som jord också:

1620630993995.png


Så jag antar att man köper en påse sådant :up:
 
Sorkskrämma, funkar det? Köper nog en idag i lite desperation. Det går sådär med att skaffa katt. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 200
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 399
Senast: sthu
·
Svar
51
· Visningar
2 104
Senast: Tarnin
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp