Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har koll på hur stor kruka en jätteverbena behöver? Jag har köpt tre små plantor, målbilden är en stor och fyllig kruka på altanen (och eventuellt en av plantorna på test på friland) men jag känner mig osäker på hur stort utrymme de behöver. Har aldrig haft någon verbena förut. Har köpt på mig några 40L kärl så det vore optimalt :D
 
Har för första gången tagit stickling från en av mina dahlior. Tog den för en vecka sedan lite drygt och den står i soligt fönster under en plastpåse. Men vad gör man med den nu? Tänkte plantera ut mina dahlior utomhus ikväll men hur länge ska man vänta med sticklingen?
 
Är det någon som har koll på hur stor kruka en jätteverbena behöver? Jag har köpt tre små plantor, målbilden är en stor och fyllig kruka på altanen (och eventuellt en av plantorna på test på friland) men jag känner mig osäker på hur stort utrymme de behöver. Har aldrig haft någon verbena förut. Har köpt på mig några 40L kärl så det vore optimalt :D
De får inte ett jättestort rotsystem, men blir snyggast av att plantera några tillsammans tycker jag. :)
 
Har för första gången tagit stickling från en av mina dahlior. Tog den för en vecka sedan lite drygt och den står i soligt fönster under en plastpåse. Men vad gör man med den nu? Tänkte plantera ut mina dahlior utomhus ikväll men hur länge ska man vänta med sticklingen?
Är det en stjälkstickling så ingen stam/knölbit med?

Jag hade låtit den stå kvar inomhus/mer skyddat ett tag till så den hinner utveckla ordentligt med rötter först.
 
Alltså, det är en lång strånk med blommor på toppen. Du vill nog ha något mer i krukan :)
Åh, varje planta har 3-4 stänglar var, jag trodde de producerade fler med tiden :nailbiting: Får nog sätta ner dem med en låg dahlia då och satsa på fler nästa år.
 
Åh, varje planta har 3-4 stänglar var, jag trodde de producerade fler med tiden :nailbiting: Får nog sätta ner dem med en låg dahlia då och satsa på fler nästa år.
Jag hade enbart jätteverbena i en zinkbalja förra året och tyckte att det var jättefint. :) hittade en bild där halva baljan syns. Om man toppar plantorna förgrenar de sig rejält.
Screenshot_20210510-161644.jpg
 
För oss fungerade det. De täcker ju bara ett visst område dock
Hoppas på effekt! Mannen handlar sorkskrämma och pallkragar till mig idag. :love: Så nu kan jag göra färdigt i växthuset inför utplantering av de sköra växthusplantorna. Men det får bebiskammare där ett tag till...

Märkte idag att det blir mer och mer stackmyror där inne och jag gissar de har hittat göttiga tillhåll under takpannorna som ligger på plasten på utsidan. Det blir att lyfta pannor och trampa myrägg. Har dock också jättemånga hungriga spindlar i tunneln som är sugna på lite käk! Visste ni att spindlar är helt formidabla jägare? :devil:
 
Dagens plan var att klippa ner rosorna vid dörren. De är alldeles för stora, man krockar med dem när man går upp för trappan..
Meeen jag vet inte var jag ska göra av allt klipp, hur jag ska klippa utan att skära sönder armarna och jag hittar inte grensaxen.

Så istället oljade jag in gräsklipparens hus. Det var rätt trevligt det med.
 
Är det en stjälkstickling så ingen stam/knölbit med?

Jag hade låtit den stå kvar inomhus/mer skyddat ett tag till så den hinner utveckla ordentligt med rötter först.
Ja, precis! Ingen knöl är med.
Jag låter den stå inne ett tag till och ser om den klarar sig och får rötter. Tack 😊
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Kanonväder här idag. Har 29 grader i uterummet just nu och allt utom chili och paprika är där ute och ska så förbli (mest pga lathet, orkar inte bära dem in och ut dagligen). Sått lite nytt idag men även planterat om en del. Ska vattna i trädgården lite ikväll.
 

Bifogade filer

  • BA41424F-9A64-4B47-8ED4-E964BD623C00.jpeg
    BA41424F-9A64-4B47-8ED4-E964BD623C00.jpeg
    440,3 KB · Visningar: 35
Jag hade enbart jätteverbena i en zinkbalja förra året och tyckte att det var jättefint. :) hittade en bild där halva baljan syns. Om man toppar plantorna förgrenar de sig rejält.
Ja så fint :love:

Hur stora var stammarna när du toppade? Hur många plantor hade du i baljan?
 
Lite grönt från våra potatisar har börjat titta upp 😊 Har satt de i hink detta året pga. platsbrist. Några pallkragar var tvungna att flyttas inför vår utbyggnad. Misstänker att hinkarna är lite för små men fick potatisarna av min mamma och kändes onödigt att inte chansa :p
 
Förresten, är det bara mina odlingslådor som "råkar" se ut såhär innan jag lägger på kogödsel?

Det finns alltså jord under också som sjunkit och så fyller jag på med detta för jag orkar inte fixa undan eller köpa tonvis med ny jord 🙄
IMG_20210510_174811.jpg
 
Bar ut tomater, citronträd och snackspaprikorna förut till växthuset. Planen var att de skulle bäras in. Resultatet blev dock att tomaterna planterades ut samt lindades in med fiberduk ihop med citronträden. Vi kommer ha nattemperaturer på 7-8 grader så de får vara inlindade iaf den närmaste tiden även om de står i växthuset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 975
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 320
Svar
694
· Visningar
36 555
Senast: geting
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 935
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp