Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten, är det bara mina odlingslådor som "råkar" se ut såhär innan jag lägger på kogödsel?

Det finns alltså jord under också som sjunkit och så fyller jag på med detta för jag orkar inte fixa undan eller köpa tonvis med ny jord 🙄
Visa bifogad fil 69300

Synen är bekant, jo. Jag har väl de senaste åren öst i totalt ett 50-tal skottkärror med välbrunnen hästgödsel i varje odlingsfyrkant a 12 kvm. Flera gånger toppat till brädden, och nästa år minus en decimeter. Har också ganska sandhaltig jord där.

Minst ihopsjunket nu är det där jag i fjol öste på gammal hösilage på toppen och odlade potatis. Eftersom jag har rikligt av både den varan och gammal hästgödsel nära till hands, så ska jag prioritera upp hösilagetäckningen på fler bäddar i år och se om alla håller sig bättre i höjd.

Här en icke-hösilagetäckt del (men lite halm tryckte jag nog in vid jordgubbarna)
8B8C2951-60BE-4D28-8E4D-A23BE3741E7B.jpeg
 
Alltså såna här bågar man köper till pallkragar som man kan ha fiberduk över. Hur sjutton får man dem att sitta kvar? Förra året hade jag bågarna på en helt annan låda och då satt de superbra hela säsongen. I år tänkte jag ha dem på den pallkrage de egentligen var köpta till, men de viker sig, lossnar och allt blir typ kaos efter en dag eller två, så hur gör man? Man tycker ju ändå när de säljer bågar till pallkragar att de ska passa, men det känns som ”klorna” är för breda?! Någon som har något tips?
 
Alltså såna här bågar man köper till pallkragar som man kan ha fiberduk över. Hur sjutton får man dem att sitta kvar? Förra året hade jag bågarna på en helt annan låda och då satt de superbra hela säsongen. I år tänkte jag ha dem på den pallkrage de egentligen var köpta till, men de viker sig, lossnar och allt blir typ kaos efter en dag eller två, så hur gör man? Man tycker ju ändå när de säljer bågar till pallkragar att de ska passa, men det känns som ”klorna” är för breda?! Någon som har något tips?

Jag har köpt sådana som man sätter i där sprintarna i hörnen egentligen ska sitta. Tycker att de är betydligt stabilare än de mamma har med sådana där klor som du beskriver.
 
Idag ska jag sätta potatis och jag funderar på vad jag skulle kunna liva upp de bäddarna med? Det måste ju vara något som inte störs av varken blast eller rötterna 🤔 många säger bondböna, det funkar halvbra tycker jag. Eller planterar jag dem fel i förhållande till varandra? Funderar även på någon solros, inte så hög.. eller vad om helst som ni testat. Hit me!
 
Kan man döda mossa i gräsmattan genom att odla potatis i hösilage på den?
Ja, i den mening av du kväver gräsmattan. Jag har sett många som lägger ut kartong/tidningspapper direkt på gräset och toppar med ””bös” som potatisen läggs i. Sen får man fylla på med hösilage allteftersom potatisen växer (istället för att kupa den).
 
Idag ska jag sätta potatis och jag funderar på vad jag skulle kunna liva upp de bäddarna med? Det måste ju vara något som inte störs av varken blast eller rötterna 🤔 många säger bondböna, det funkar halvbra tycker jag. Eller planterar jag dem fel i förhållande till varandra? Funderar även på någon solros, inte så hög.. eller vad om helst som ni testat. Hit me!
På Trädgårdstider planterade de ju dahlia och potatis ihop 😉
 
Minnet sviker. Funkar jordgubbar och lök intill varann?

Jag håller på och flyttar jordgubbarna till ett nytt ställe och där vore det perfekt med en lång rad lök intill. Eller blir de ledsna på varann och tynar?
 
När brukar rudbeckior titta fram egentligen?

Jag vill göra om min rabatt med två rosor till en rosa-vit rabatt med rosorna kvar och de ska få tillskott av Queen Elizabeth. Men jag planterade en massa egensådda rudbeckior där förra året samt egensådd bolltistel, och de sistnämnda har börjat titta upp riktigt fint men de förra inte alls. Det hade ju varit gött att börja göra om snart, lagom tills jag kan plantera ut mina nya frösådda perenner jag vill ha där. :d
Jag har dock lagt på ett tjockt lager brunnen hästskit som mulch så det kanske dröjer innan de orkar sig upp hela vägen... :laugh:
 
Har planterat om 5 av mina dahliasticklingar idag och de hade fått jättefina rötter 😍
Hur är det med dessa sticklingar, kommer de bilda knölar så att jag har fler dahliaknölar nästa år eller blir dessa mer som en ettårig blomma?
 
Vildtulpanerna i gräsmattan blommar för fullt, tog ett par bilder som jag lägger upp senare. Kul att se hur de vrider blomman efter solen även om alla inte verkar helt synkade. Och det är bitvis hela mattor med vildtulpanblad så om de fortsätter sprida sig i den här takten kommer gräsmattan vara mer gul än grön i framtiden. Sen har ett gäng andra blommor också invaderat gräset, de som blommar nu är pärlhyacinter och vitsippor samt svalörten såklart.
 
Ah det lät ju lite smartare. Ska nog kika efter såna istället. Men surt när man liksom köpt ett ”kit” och så funkar det inte.
Hade svarta med "klor", två på ena sidan och en liksom i mitten på andra sidan? Tillsammans med de silverfärgade snigelkanterna (som har ett hål som passar den ensamma klon) så satt de som gjutna.
 
Vågar jag hoppas på att klematisen jag planterade förra året har överlevt eller är det grannens syren som försöker sig på ett inbrottsförsök?
IMG_20210511_175744.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
232
· Visningar
15 774
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
61 62 63
Svar
1 256
· Visningar
41 780
Svar
650
· Visningar
34 134
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 924
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp