Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några av mina gräsmatteblommor för tillfället:
8NVnbJh.jpg


6Ufy7Wc.jpg


Vita blommor som jag alltid glömmer namnet på, växer inte i gräset utan under träden. Någon kanske vet namnet?

rBttGq6.jpg


7ICRYlS.jpg
Fantastiskt vackert! Tycker det vita ser ut som scilla (blåstjärna) av något slag
 
Den sena och kalla våren (åtminstone i min zon) har gjort att de lökar och andra växter som blommar tidigt har hållit utan att blomma över. När nu allt annat slår ut så är det en salig blandning av blommor och färger.

Det är kitsch på hög nivå i trädgården! Tidiga påskliljor, sena påskliljor, pingstliljor, tidiga tulpaner, sena tulpaner, pärlhyacinter, penséer, vintergröna, silverpäronträdet. Det är en salig blandning av gult, rosa, orange, blått, lila, vitt, osv. :D Nu är det vår!
 
Några av mina gräsmatteblommor för tillfället:
8NVnbJh.jpg


6Ufy7Wc.jpg


Vita blommor som jag alltid glömmer namnet på, växer inte i gräset utan under träden. Någon kanske vet namnet?

rBttGq6.jpg


7ICRYlS.jpg
Aftonstjärna :love:

Tack för fin inspiration - ska definitivt sätta vildtulpaner i höst! För de är väl lite mindre ätna på av rådjur än vanliga tulpaner vill jag minnas..? 🤔
 
Mitt stackars persikoträd som rådjuren stammat upp åt mig har inte många grenar kvar. Men den lever och tycks vara glad - kan räkna till nära på 10 knoppar! Har ju sett att många andras träd redan blommat men den kalla våren gjorde att jag trodde min skulle ge upp. Varför blomma i Arktis liksom... Men nu kommer de! Och förhoppningsvis under en tid utan mer risk för frost förrän järnnätterna. :love: Vi ska få runt 24 grader och sol idag så de kanske slår ut idag!
 
Hej massinlägg. Men jag är så inspirerad i trädgården just nu. Har ingen häst och det märks på vad man hinner med, även med barn! Är ständigt frustrerad över vad jag inte hinner med men får inse att jag får mycket mer gjort än förra året när jag även hade hästen vid denna tiden.
Utöver den lilla söta boden har vi planer på en pergola bredvid verandan, där vi kan sitta i halvskugga vid matbord mellan syrenen och verandan. Matbordet står nu framför huset i full sol från kl 13-14 vilket är mastigt. Där vill vi istället ha våra nya solstolar och såklart - MASSOR av blommor i krukor. :love: De får mer än gärna dölja det jättefula elskåpet och ofärdiga delar av väggpanelen... :p

Jag har alltså huvudet fullt av tankar på vad jag har frösått och kan stoppa i krukor och vad jag kan fröså i sista stund nu. :angel: Samt vad jag har för krukor... Hit räknas också de stora balkonlådorna på verandaräcket. Jag ser framför mig högt och lågt och en härlig mix av färger, samt lite fina amplar på väggarna. När man bor i torp kan man ta i, ju mer lummigt och färger desto bättre. Lite tur i oturen så har en av mina regntunnor, en jättestor gammal metallbytta med handtag, rostat i botten och håller inte vatten längre. Jättesynd, verkligen. 🙃
 
Hade svarta med "klor", två på ena sidan och en liksom i mitten på andra sidan? Tillsammans med de silverfärgade snigelkanterna (som har ett hål som passar den ensamma klon) så satt de som gjutna.
Aha då är det säkert meningen att ha så. Jag är dock *peppar peppar* förskonad från sniglar då min rabatt är omgärdad av hus och grus. Jag testade igår att kila fast en blompinne emellan och får se om det funkar bättre. Annars kanske jag får köpa någon snigelkant ändå.
 
Sambon kom hem med två påsar sättlök igår efter att ha jobbat på en gård och nämnt att vi också odlar. Älskar detta odlingscommunity där folk bara kastar grejer efter en så fort man yppar att man har samma intresse! Även på odlingsutbildningen blir vi pådyvlade plantor och annat varje gång vi varit där och jobbat.

Mvh måste tydligen gå ut och göra en lökbädd nu.
 
Det är verkligen blomstertid i full gång nu. Eller alldeles snart.
Körsbärsträden blommar, likaså en massa annat. Hittar flera nya (för mig i trädgården) pollinatörer i min inventering. I veckans sommarvärme trivs vi!

Ska så lite i både pallkrage och inne i veckan. Majs, bönor och jag tror sallad.

Ser också mer och mer hur mycket jag har att rensa osv, tids nog.
 
Det är verkligen blomstertid i full gång nu. Eller alldeles snart.
Körsbärsträden blommar, likaså en massa annat. Hittar flera nya (för mig i trädgården) pollinatörer i min inventering. I veckans sommarvärme trivs vi!

Ska så lite i både pallkrage och inne i veckan. Majs, bönor och jag tror sallad.

Ser också mer och mer hur mycket jag har att rensa osv, tids nog.
Ja till idag har det vaknat en hel del insekter! Såg nu att bärbuskarna börjat blomma och det var en strid ström av insekter dit. Hade också tänkt fokusera lite mer på pollinerarna och kanske inte inventera dem, men försöka ha lite hum hur många arter/organismgrupper jag kan få ihop. :) Det roliga är att när man börjar titta ordentligt så hittar man en helt oväntad mångfald i en helt vanlig trädgård!
 
Aftonstjärna :love:

Tack för fin inspiration - ska definitivt sätta vildtulpaner i höst! För de är väl lite mindre ätna på av rådjur än vanliga tulpaner vill jag minnas..? 🤔
Aftonstjärna :love: Nu har jag sagt det högt hundra gånger så hoppas det sitter kvar i minnet tills nästa vår. Stjärna kom jag ihåg men kunde inte komma på vad mer :)

Här är ganska mycket rådjur och vildtulpanerna har klarat sig men de är så många att det nog inte märks om rådjuren tar en del.
 
Är lite sugen på att testa låta ett hörn av gräsmattan växa upp och se vad som händer med floran. Gräsmattan är redan på sina ställen väldigt artrik (somliga kanske skulle kalla det full med ogräs... Jag vägrar).

Bjuder på körsbärsträden så länge :love: krusbär och rosenrips blommar också. Oxbären närmar sig... Ev är måbären igång också förresten.
 

Bifogade filer

  • 20210511_165852.jpg
    20210511_165852.jpg
    345,2 KB · Visningar: 15
Ja till idag har det vaknat en hel del insekter! Såg nu att bärbuskarna börjat blomma och det var en strid ström av insekter dit. Hade också tänkt fokusera lite mer på pollinerarna och kanske inte inventera dem, men försöka ha lite hum hur många arter/organismgrupper jag kan få ihop. :) Det roliga är att när man börjar titta ordentligt så hittar man en helt oväntad mångfald i en helt vanlig trädgård!
Ang mångfald: absolut! Har ca 70 djurarter uppskrivna i min. Majoriteten fåglar och pollinatörer.

Min inventering är väl inte så standardiserad men skriver upp allt jag lyckas arta. Dagfjärilarna är jag insnöad på sen exjobbet och har jobbat bla med bin senaste året så jag börjar nörda ner mig där med.
 
Förra årets kristi him skördade jag nästan en årsförbrukning rabarber. I år är den lite senare så jag väntar nog ett par veckor, men nån provsmak får vi säkert till.
Till nästa år ska jag nog försöka sätta mig in i att man tydligen bör dela plantan då och då...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210512-120057.png
    Screenshot_20210512-120057.png
    577,6 KB · Visningar: 20
Hopplösa att fröså under kontrollerade former, men att frodas i singel under bron på eget bevåg, det går finfint tydligen 🤷‍♀️

Visa bifogad fil 69382

:D Det är sedan gammalt! En kollega som även är trädgårdsmästare brukar hävda att det bästa sättet att få koriander att gro är att råka tappa en påse frö över en stenlagd uteplats. Enligt beprövad erfarenhet får man frodiga korianderplantor i springorna och kan skörda för en hel livstid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 178
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Svar
46
· Visningar
1 731
Senast: sthu
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp