Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inventerat min frösamling och den har växt hmmm mer än vad jag trodde, hade halvt glömt bort en lite större beställning 🙈 men nu har iaf gjort en hyfsat bra plan på vad jag kan så om vi kommer oss till sommarhuset i sommar, vad som kan höstsås och vad som helt enkelt bara får vänta till nästa år. Nu är nästa steg att klura på var alla dom frön jag ska så i år ska hamna i. Hoppas verkligen vi kommer oss till sommarhuset i år 🤞och att jag orkar få på plats alla pallkragar och att så miljoner med frön 🙈

Tills den tiden kommer så har jag dahlior på g och en nyinköpt vildvin som ska planteras i nånting. Hur stor plats behöver egentligen en sådan,? jag på att hoppas den ska täcka mkt av vårt 5 m långa tradiga staket vid uteplatsen ^^
Frön är hemska, det är frön överallt i köket från flera år tillbaka dessutom men jag misslyckas med att plantera alla hela tiden. (vet inte ens om jag skulle vara upprörd eller nöjd över att en påse squashfrön jag köpte förra året bara hade tre frön :cautious: den är ju i alla fall inte kvar i år. Morötterna är hemska de tar aldrig slut.)
 
Jag skulle ha tre potatisar till en potatiskruka men råkade bli med ett helt nät. Bor ju på en gammal potatisåker som består av lera. Tror ni man kan gräva lite hål i gräsmattan runt en plantering och ploppa ned potatisarna där, täcka med lite jord och hoppas att de tja bryter ny mark? överlever? blir potatisar? eller behöver de mer omvårdnad än så.
Nog stor risk för angrepp av knäpparlarver på potatisen.
 
Frön är hemska, det är frön överallt i köket från flera år tillbaka dessutom men jag misslyckas med att plantera alla hela tiden. (vet inte ens om jag skulle vara upprörd eller nöjd över att en påse squashfrön jag köpte förra året bara hade tre frön :cautious: den är ju i alla fall inte kvar i år. Morötterna är hemska de tar aldrig slut.)
Tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om det är fler som köper för mycket frö och har över eller om det bara är jag. Trots alla dessa år av odling har jag fortfarande inte lärt mig hur många plantor man faktiskt får ut av en enda påse och köper alltid "lite extra" frön för säkerhets skull.
 
Tycker mina jordgubbsplantor växer långsamt, det borde vara färdiga bär nu om jag fått bestämma. Inte ens isbergssalladen går att skörda än, bara lite vintersallat som såddes i höstas. Hög tid för lite varmare väder tycker jag så allt kan komma igång ordentligt.
 
Jag glömde passionsfrukten ute igårkväll. När jag vaknade var den täckt med snö. Nu behöver jag all tumhållning ni har för att den inte ska vara död. Känns ju jävligt tråkigt när vi har kämpat med den så dant. Hoppas hoppas verkligen att den överlever. Jag vill ha passionsfrukt till hösten ju.
 
Tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om det är fler som köper för mycket frö och har över eller om det bara är jag. Trots alla dessa år av odling har jag fortfarande inte lärt mig hur många plantor man faktiskt får ut av en enda påse och köper alltid "lite extra" frön för säkerhets skull.
Det ingår att ha för mycket frö. ;) Är ju så olika hur mycket man får i en påse också. Kommer jag så 2500 vallmoplantor i år? Kanske inte. Men de ger mycket frö och är enkla att samla in så man får ju mängder i varje påse...
 
Är det någon som kan säga vad som växer i jorden hos mina tomatplantor? Det fanns igår i ytterligare ett par krukor, men då mer orangefärgat. Det försvann när jag strök över det med fingret. Är detta farligt för plantorna :nailbiting::nailbiting:
 

Bifogade filer

  • 20210422_084316.jpg
    20210422_084316.jpg
    466,1 KB · Visningar: 25
Mina arbetare har kommit och överlevt en stormnatt i brevlådan. :banana:
Har placerat ut dem i alla fönster på nedervåningen. Blommorna på övervåningen får flytta ner några veckor, så slipper jag ha baggar i sovrummen. Att ha levande baggar öht triggar och jobbar med mina hjärnspöken tillräckligt. :crazy::nailbiting:

Nu har jag asmånga över. Vore ju bra om de kom till användning nånstans.
 
Är det här typ den kallaste april på länge eller? Vi ska få 10 cm snö idag. Nästa vecka ska det också snöa... Att det snöar nån gång i april är väl vanligt... Men såhär pass? Usch. Verkligen usch.
 
Hörrni, jag ska välja växter till bäddar på en gata jag projekterar. Det är en solig plats men också väldigt lutande längsmed så bäddarna kommer vara blötare i södra änden och torrare åt norr. Behöver ha träd/buskar/solitärer, perenner och marktäckare. Jag är så stressad och låst i hjärnan nu så jag har inga idéer själv men behöver ha lite förslag till handledning 12.10. Har ni några idéer? Det är ju fiktivt så pris är ingen jättegrej.
 
Hörrni, jag ska välja växter till bäddar på en gata jag projekterar. Det är en solig plats men också väldigt lutande längsmed så bäddarna kommer vara blötare i södra änden och torrare åt norr. Behöver ha träd/buskar/solitärer, perenner och marktäckare. Jag är så stressad och låst i hjärnan nu så jag har inga idéer själv men behöver ha lite förslag till handledning 12.10. Har ni några idéer? Det är ju fiktivt så pris är ingen jättegrej.

Iris, rosor, nävor, praktlysing, såpnejlika (låg eller hög), ormbunke (jag har en som står soligt men fuktigt), höstanemon, digitalis, rudbeckia och lavendel.
 
Hörrni, jag ska välja växter till bäddar på en gata jag projekterar. Det är en solig plats men också väldigt lutande längsmed så bäddarna kommer vara blötare i södra änden och torrare åt norr. Behöver ha träd/buskar/solitärer, perenner och marktäckare. Jag är så stressad och låst i hjärnan nu så jag har inga idéer själv men behöver ha lite förslag till handledning 12.10. Har ni några idéer? Det är ju fiktivt så pris är ingen jättegrej.

Ätbart? Ringblomma, solros, jordgubbar, smultron, hosta, äpple, plommon är det jag kommer på nu :)
 
Hörrni, jag ska välja växter till bäddar på en gata jag projekterar. Det är en solig plats men också väldigt lutande längsmed så bäddarna kommer vara blötare i södra änden och torrare åt norr. Behöver ha träd/buskar/solitärer, perenner och marktäckare. Jag är så stressad och låst i hjärnan nu så jag har inga idéer själv men behöver ha lite förslag till handledning 12.10. Har ni några idéer? Det är ju fiktivt så pris är ingen jättegrej.
Jag är ju inget proffs på växter men det jag har i full sol och sand är rosor, pioner, stäppsalvia, violkungsljus och kurilerkörsbärsträd
 
Här finns hur många planer som helst. 🙄 Eller delplaner, inordnade i en masterplan som togs fram förra året med stöd av ett inhyrt trädgårdsproffs.
En stort delprojekt är en sittplats i en sluttning (hela tomten består strängt taget av sluttning :meh: ). Den platsen har i framkant fått en kurvad stödmur på gjuten grund, och är urgrävd i bakkant. I framkant på insidan av muren, och som en full cirkel runt bakkanten, blir det en halvmeter bred plantering med bl a lavendel. Jag har frösått typ 300 lavendelplantor med uselt utfall, ett 30-tal har grott, så planen nu är att istället köpa de kanske 70-80 plantor som åtgår.
Murjäveln byggde jag med (bokstavligen) blod, svett och tårar förra sommaren av fyra ton murstenar av det fina märket. Igår fick jag hjälp av en granne med lastbilskran och kranskopa att flytta bort kvarvarande 3-4 ton jord och ersätta med 2-3 ton grus. Nu återstår att fylla upp med nåt ton planteringsjord för planteringen på insidan av stödmuren. Och greja nån bra kantavskiljning, köpte 35 meter korrugerad plåtremsa igår men insåg sen att den inte kommer inte att funka längs bakkanten pga att där är kurvat även i höjdled. Som det ju blir om man gräver ur en cirkel i en sluttning. 🙄
Det blir klart vilket år som helst, och säkert hyfsat snyggt, även om det känns litet uppgivet just nu.
 
Hjälp! Hade en gång som tonåring när jag odlade många gånger på samma ställe. Dock var det ju säkert tio år sedan en potatis satte sin rot, fot, i den gräsmattan senast.
Knäpparlarverna finns ju i grässvålen och ger sig sen på potatisen men testa och se, man vet aldrig säkert vad som kommer att hända och det är ju ingen kostnad eller stort arbete att prova om det inte skulle lyckas :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 497
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 437
Senast: Tilly_85
·
Svar
533
· Visningar
28 302
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp