Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det svårt? Här har de redan börjat blomma över 🙄
Jättelätt! Klipp ner blommorna så du har så lite grönt som möjligt med (blir beskt annars). Ta lika delar blommor, vatten och socker. T.ex. 5 dl blommor, 5 dl socker, 5 dl vatten. Ha i 5-10 blåbär för en riktigt lila färg. Koka upp allting, låt koka ca 10 min. Sila av blommorna. Om konsistensen är väldigt rinnig, koka upp igen och låt koka 10-15 min till. Konsistensen blir trögare när den kallnat så koka inte allt för länge. :)
Man kan också göra saft på dem.

Sirapen smakar viol!
IMG_20210608_192253_274.jpg


Lila är syren, ljusrosa är rabarber!
 
Köpte en expanderbar vattenslang för drygt en månad sen och har vattnat med den varje dag i kanske tre veckor men nu släppte fästet och den har dessutom spruckit :mad:
Ska de verkligen inte hålla längre än så O_o:confused: Tror märket var Hozelock

Den ska hålla betydligt längre... jag har en billig no-name från typ Rusta eller Dollarstore som hållit i tre säsonger och jag har inte varit ett dugg rädd om den. Reklamera säger jag.
 
Jättelätt! Klipp ner blommorna så du har så lite grönt som möjligt med (blir beskt annars). Ta lika delar blommor, vatten och socker. T.ex. 5 dl blommor, 5 dl socker, 5 dl vatten. Ha i 5-10 blåbär för en riktigt lila färg. Koka upp allting, låt koka ca 10 min. Sila av blommorna. Om konsistensen är väldigt rinnig, koka upp igen och låt koka 10-15 min till. Konsistensen blir trögare när den kallnat så koka inte allt för länge. :)
Man kan också göra saft på dem.

Sirapen smakar viol!
Visa bifogad fil 71498

Lila är syren, ljusrosa är rabarber!
Spännande! Måste prova detta :)
 
IMG_20210611_171947_797.jpg


Dagens trädgårdsbild. :love: Jag gör ingenting för dessa strandirisar. De fanns där sedan förr och växer rakt i gräset invid "dammen" (en stor grop som fylls med vatten vid nederbörd och sedan sinar). De har nog aldrig blommat så mycket som de gör i år, och jag tror det gäller syrenerna också. Någon mer som upplever ovanligt riklig blomning nu?
 
.
Visa bifogad fil 71512

Dagens trädgårdsbild. :love: Jag gör ingenting för dessa strandirisar. De fanns där sedan förr och växer rakt i gräset invid "dammen" (en stor grop som fylls med vatten vid nederbörd och sedan sinar). De har nog aldrig blommat så mycket som de gör i år, och jag tror det gäller syrenerna också. Någon mer som upplever ovanligt riklig blomning nu?
ALLT blommar och växer fantastiskt i år. Utom blåbären i skogen. Knappt sett en enda blomknopp.
 
:banana:
Valnötterna jag fick från en kompis träd har grott!

Satte dem i krukor i en pallkrage i tunnelväxthuset. Tunneln har varit utan plast i under vintern och nu är den åter igång och jag jag vattnar mycket eftersom jag odlar tomater där.

Nu gäller det att hålla liv i dem. Vi bor i zon IV men mammaträdet är gammalt, så jag hoppas bäbisarna ärvt härdigheten. :)
 
Kan man använda gräsklipp (från vanlig gräsmatta) till att kupa potatis med? Eller blir det risk för mögel...?

Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, bladmögel sprids väl på annat sätt och jag har framgångsrikt täckt med stora drivor gammal hösilage som ju packar ihop sig rätt mycket den också. Var ute och bäddade in årets odling rejält igår, ev lägger jag på lite till när den har sjunkit lite.

F5E132AD-77AE-4548-A64E-A2EF82123512.jpeg
 
Känner att mina Tiny Tim inte blev så rackarns Tiny :cautious: Just den här är lite skev, varit blåsigt under arbetsdagen, så den är högre än vad som riktigt framkommer på bilden. Har läst att den inte ska toppas eller tjuvas, undrar mest hur tusan det ska hinna bli något av alla blommor.
DSC_0418.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 516
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 669
Svar
551
· Visningar
29 259
Senast: Mia_R
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 901
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp