Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag ska åka bort några dagar, hur räddar jag mina växter, ffa tomater men även sommarblommor, kryddväxter (ffa basilika) från att dö av törst? Kan jag lägga lecakulor över, eller kanske svart/genomskinlig plast?

Edit: Ta in dem och ställa dem skuggigt?
Ställ dom skuggigt och gärna svalt.
 
Tittar just nu på QI och de förklarade just att när man planterar träd så är det bättre att gräva fyrkantiga hål än runda hål att plantera dem i.
20210613_221939.jpg

Enligt dem så växer rötterna i ett runt hål längs typ minsta motståndet och svänger åt sidan vilket kan leda till att rötterna växer bara runt och kväver till slut trädet. Medan i ett fyrkantigt hål så är det inte lika lätt att vända typ 90 grader eller mer för en rot, så då gräver den sig igenom den hårdare jorden istället.

Jag kom genast tänka på den här tråden när jag hörde detta och tänkte informera vidare utifall ni inte känner till detta. Har inte hört det förut själv.
 
Om jag ska åka bort några dagar, hur räddar jag mina växter, ffa tomater men även sommarblommor, kryddväxter (ffa basilika) från att dö av törst? Kan jag lägga lecakulor över, eller kanske svart/genomskinlig plast?

Edit: Ta in dem och ställa dem skuggigt?

Det finns många varianter på tillfällig "semestervattning" på youtube, här är en ganska lättfixad:
 
Gräsklipp, halm, hö eller annan grönmassa gör stor skillnad för att bevara fukten i jorden. Liksom att kunna ha vattenförvaring i ytterkrukan på något sätt. Sen finns det ju semestervattnare (snören i plaströr), plastbollar av olika slag som fylls med vatten och sticks ner i jorden (kan ju även funka med plastflaskor t ex) och "manuella" droppbevattningslösningar.
 
Tittar just nu på QI och de förklarade just att när man planterar träd så är det bättre att gräva fyrkantiga hål än runda hål att plantera dem i.
Visa bifogad fil 71695
Enligt dem så växer rötterna i ett runt hål längs typ minsta motståndet och svänger åt sidan vilket kan leda till att rötterna växer bara runt och kväver till slut trädet. Medan i ett fyrkantigt hål så är det inte lika lätt att vända typ 90 grader eller mer för en rot, så då gräver den sig igenom den hårdare jorden istället.

Jag kom genast tänka på den här tråden när jag hörde detta och tänkte informera vidare utifall ni inte känner till detta. Har inte hört det förut själv.
Fast man planterar inte träd i så kompaktare jord så att rötterna inte kan sprida sig. Gör man det så spelar inte formen på hålet någon roll, trädet kommer dö ändå.
 
Fast man planterar inte träd i så kompaktare jord så att rötterna inte kan sprida sig. Gör man det så spelar inte formen på hålet någon roll, trädet kommer dö ändå.
De tänkte kanske att oavsett hur o-kompakt jord det är runt omkring så vill rötterna ändå mot möjliga minsta motstånd? Och jord som har grävts upp och sedan lagts ned igen är nog mindre kompakt än den jord som finns kvar runt omkring oavsett hur bra den är?
Jag har dock ingen aning vad de baserade det på. Jag litar på QI för mycket kanske 😂

Jag är nyfiken, hur kompakt ska jorden vara så att trädet dör som du skriver? Hittar man sådan kompakt jord i en vanlig trädgård?

Tillägg: Oj, jag googlade just på detta och råkade tydligen snubbla på en het diskussion i trädgårdsvärlden om just detta. Det finns nog betydligt bättre vetande än mig så jag överlämnar bara den information QI gav mig och så får man bestämma själv om man tror på det eller inte, jag är inte tillräckligt kunnig för diskussionen i fråga :)
 
Senast ändrad:
Tittar just nu på QI och de förklarade just att när man planterar träd så är det bättre att gräva fyrkantiga hål än runda hål att plantera dem i.
Visa bifogad fil 71695
Enligt dem så växer rötterna i ett runt hål längs typ minsta motståndet och svänger åt sidan vilket kan leda till att rötterna växer bara runt och kväver till slut trädet. Medan i ett fyrkantigt hål så är det inte lika lätt att vända typ 90 grader eller mer för en rot, så då gräver den sig igenom den hårdare jorden istället.

Jag kom genast tänka på den här tråden när jag hörde detta och tänkte informera vidare utifall ni inte känner till detta. Har inte hört det förut själv.
Det ligger en hel del i det men man skall inte ta det för bokstavligt och börja gräva fina fyrkantiga hål. Enligt teorin skulle då växtens alla rötter söka sig till och koncentreras i fyra punkter (hörnen) och det är ju inte så bra, den logiska slutsatsen av teorin måste vara att man skall gräva taggiga, ojämna hål :)

Men formen på hålet inte det viktigaste, utan det är att man gräver tillräckligt stort och djupt så att rötterna har utrymme att växa till i lucker jord utan att möta motstånd.

Jordens struktur har större betydelse än många tror, även för frösådda växter, och avgör i princip rotsystemets utveckling.
 
Jag är nyfiken, hur kompakt ska jorden vara så att trädet dör som du skriver? Hittar man sådan kompakt jord i en vanlig trädgård?
Träden brukar kanske inte dö av att planteras i för kompakt jord men de stannar i växt och vill inte ta fart. Och ja, jorden kan vara ganska ordentligt packad i en trädgård, dels av maskiner men även bara av att man gått på samma ställe. Sen beror det mycket på vilken jord man har, olika typer av jord är olika känsliga för markpackning.
 
Senast ändrad:
Fick dessa idag. :love: kul morotsort, tydligen en bra tävlingsmorot så den borde väl ge fina rötter. Och jordmandel, det blir ett spännande experiment nästa år! Fint när vänner hjälper till med beroendet. :angel:
Visa bifogad fil 71673

Men vad säger ni, snart får det väl komma ett ordentligt regnväder? Vi har bara fått en liten skvätt på rätt länge nu...

Moroten hade jag första gången förra året och jag är mäkta imponerad. :) Riktigt bra! Sått den även i år.

Romanescon hade jag också, men det blev aldrig något med den? :cautious: Mycket märkligt. Har sått den även i år.
 
De tänkte kanske att oavsett hur o-kompakt jord det är runt omkring så vill rötterna ändå mot möjliga minsta motstånd? Och jord som har grävts upp och sedan lagts ned igen är nog mindre kompakt än den jord som finns kvar runt omkring oavsett hur bra den är?
Jag har dock ingen aning vad de baserade det på. Jag litar på QI för mycket kanske 😂

Jag är nyfiken, hur kompakt ska jorden vara så att trädet dör som du skriver? Hittar man sådan kompakt jord i en vanlig trädgård?

Tillägg: Oj, jag googlade just på detta och råkade tydligen snubbla på en het diskussion i trädgårdsvärlden om just detta. Det finns nog betydligt bättre vetande än mig så jag överlämnar bara den information QI gav mig och så får man bestämma själv om man tror på det eller inte, jag är inte tillräckligt kunnig för diskussionen i fråga :)
Alltså. Rötterna växer inte i jorden, de växer i porerna mellan jordpartiklarna. I Stockholm använder man sig av kolmakadambäddar. Dvs sten med näring. Stora sporer för rötterna att växa i men också ett material som inte blir kompakterat och därför fungerar bra i hårda miljöer.
 
Nu var jag tvåa på bollen men vad jag förstått hade Stockholms stad mycket problem med gatuträd som inte tog sig/dog pga av maskiner kompakterad jord/nya grävjobb nära äldre träds rötter. Deras lösning var inte formen på hålet utan att fylla med ”skelettjord” som består övervägande av makadam, men också av jord och laddad biokol. Intressant tycker jag och säkert värt att prova för den som bor på kraftigt kompakterad mark.

För boende i Stockholm går det att hämta begränsade mängder biokol på återvinningscentralen trädgård i Bandhagen. :D

Fastän jag lovat att inte köpa mer växter innan plantorna jag har hemma kommit i jorden, så fick jag med daglilja, solhatt och en fantastisk akleja från granngården sist jag åkte förbi. Mycket nöjd.
7EF11E4D-B242-47A1-8C3B-51A5E8BCBDD3.jpeg
 
Planterade mina 42 stycken dahlior igår! Ska ner med jätteverbena mellan tänkte jag. Måste köpa mer putsnät som staket, jag hade alldeles för mycket hjälp av trädgårdsterroristerna när jag gjorde den nya bädden. Nu är det ett blått nät fäst på vita hagstolpar, det ser helt bedrövligt ut. :laugh:
 
Moroten hade jag första gången förra året och jag är mäkta imponerad. :) Riktigt bra! Sått den även i år.

Romanescon hade jag också, men det blev aldrig något med den? :cautious: Mycket märkligt. Har sått den även i år.
Kul med moroten! Har själv helt missat den sorten innan. Ska så nu och tänker mig mycket sen höst/vinterskörd eller övervintrad i jorden.
Angående romanesco/broccolo så har jag sått den två år men inte heller lyckats. Försökte googla igår men det verkar inte finnas särskilda odlingsråd för den? Antingen blir det inget huvud eller så knyter sig inte huvudet utan är löst från början och sen blir blomstjälkarna jättelånga. Jag tror mamma lyckades få ett bra huvud för två år sedan och det odlades som all annan kål. Vill minnas att jag läst någonstans att vissa kålsorter gillar mer lerjord och det kanske gällde denna? Vi har sandig morän som grund.
 
Nu var jag tvåa på bollen men vad jag förstått hade Stockholms stad mycket problem med gatuträd som inte tog sig/dog pga av maskiner kompakterad jord/nya grävjobb nära äldre träds rötter. Deras lösning var inte formen på hålet utan att fylla med ”skelettjord” som består övervägande av makadam, men också av jord och laddad biokol. Intressant tycker jag och säkert värt att prova för den som bor på kraftigt kompakterad mark.

För boende i Stockholm går det att hämta begränsade mängder biokol på återvinningscentralen trädgård i Bandhagen. :D

Fastän jag lovat att inte köpa mer växter innan plantorna jag har hemma kommit i jorden, så fick jag med daglilja, solhatt och en fantastisk akleja från granngården sist jag åkte förbi. Mycket nöjd. Visa bifogad fil 71708
Vi är väl bekanta med Björn Embrén och Örjan Ståhl vid det här laget :D
 
Det småregnar. Idag också. Andra dagar har det störtregnat.

Trädgårdslandet börjar mer bli en jämngrön matta. Det är smått hopplöst att rensa ogräs när marken är plaskvåt.

Men perennerna är hysteriskt frodiga och gröna bland allt ogräs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 531
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 705
Svar
556
· Visningar
29 578
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 905
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp