Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har oljat altanen :up: tur att den är liten, det gick snabbt och bra.

Altandörren i bakgrunden lutar nog ut att den försvinner och ersätts med en fancy smancy ny och fin. Den skulle nog gå att renovera, men ärligt talat har jag fått nog av grejer som går att renovera nu.
IMG_20210420_104531.jpg
 
Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul! :(

Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.

Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.

Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.

Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. :( Både självhushållandet och planerna på företag. Är helt less.
 
Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul! :(

Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.

Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.

Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.

Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. :( Både självhushållandet och planera på företag. Är helt less.
Fy vad trist! Jag har hört att många har problem med tomat efter att ha planterat i ekologisk jord. Den innehåller vinass och är roten till många problem för växter.
 
@Philosophia kan du inte skicka hit lite maskar? Jag blir så glad vid de få tillfällena då jag får se någon.
Antar att de inte är så förtjusta i ren sand så jag kämpar på med att få till lite bättre förhållanden för dem och växterna.

Skapa bra förhållande för maskarna låter som en bra idé. De kommer att tacka dig! När vi flyttade till huset så var det väldigt torrt (blåsigt syd-sydväst-läge och jorden var väldigt kompakt och hård. Damen vi köpte av menade att det inte gick att gräva djupare än 20 cm någonstans på tomten. Grannen hade däremot bra jord och vi märkte att vi faktiskt hade en del mask när vi grävde för häcken som ger skugga och skapar en fuktigare och mindre vindpinad trädgård.

Nu nästan fyra år senare så är trädgården uppenbarligen ett maskparadis. De har massor av avenbokslöv att smaska på, massor av nedklippta växtdelar, och ju bättre maskarna trivs desto bättre tycks växterna trivas. Den större delen av trädgården har dessutom blivit en dröm att gräva i.
 
Kontakta rölunda och hör om de har analyserat jorden och berätta om dina problem! Jag har använt den jorden i flera år utan problem, dock inte i år.

Många har övergått till icke-ekologisk jord i år på grund av problemen.

Har även använt eko-jord från Hasselfors så vem jag ska skylla på just nu blir knepigt! Vissa tomater har klarat sig alldeles utmärkt, så det är bara en del som kommer hamna på komposten. Märkligt är det iaf.
 
Jag fick färdigt min pallkrage i helgen så nu har jag fått ner ruccola, portlak och rädisor. Hoppas på att det blir plats till mina ärtor med som jag misstänker snart vill flytta till större. Borde jag ha en mellanlandning för ärtorna innan dom flyttar in i pallkrage? Just nu står dom tillsammans i en gammal tomat förpackning ☺️
 
Bättre att hämta några kärror gödsel från stall eller eller köra hem i säckar och blanda med bra torvmull så det inte blir för skarpt. Jag bara lägger tidningar i botten på pallkragar och öser på med så brunnen gödsel jag kan hitta i stacken och vanlig planteringsjord eller ren torv. Sedan växer allt super men bara om pallarna står på exakt rätt plats på tomten.
 
Finns det något man har hemma som kan fungera på rådjur? De har passerat och tagit en tulpan inatt (tacksam för att de bara provsmakade). De kommer säkert tillbaka inatt, nu när de har smakat och jag hinner inte ordna fårull eller åka och handla något.

I värsta fall bygger vi in rabatterna lite akut, men det är så jobbigt :laugh:
 
Finns det något man har hemma som kan fungera på rådjur? De har passerat och tagit en tulpan inatt (tacksam för att de bara provsmakade). De kommer säkert tillbaka inatt, nu när de har smakat och jag hinner inte ordna fårull eller åka och handla något.

I värsta fall bygger vi in rabatterna lite akut, men det är så jobbigt :laugh:

Blodmjöl uppslammat i vatten på en tygtrasa uppsatt på en pinne?

Edit: Eller be sambon pinka lite omkring där :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 101
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 280
Svar
24
· Visningar
753
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp