Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon odlat linser (gröna/puy) och har någon recension om det? Nej, jag har ingen plats för dem och ja, det var möjligen en påse som åkte med hem bland köpen av hästfoder och kattlådesand under kvällens besök på Granngården.

Så att om någon har odlat så skulle jag föredra ett svar i stil med att de tar yttepyttepyttelite plats, och blir ändå massor av jättegoda och nyttiga linser och att de är superlättodlade.
Jag har odlat linser ett par gånger. Förra året gotländsk lins. De är JÄTTEJOBBIGA att få ut ur skidorna. Varje skida innehåller bara 2 linser. Räkna lätt med en timmes jobb för 1-2 rensade deciliter linser.

Men de tog ingen vidare plats. Skötte sig själva. Fixerar kväve medan de gör sin grej. Ganska oansenliga. Kul att prova men jag kommer nog inte göra om det.
 
Jag har odlat linser ett par gånger. Förra året gotländsk lins. De är JÄTTEJOBBIGA att få ut ur skidorna. Varje skida innehåller bara 2 linser. Räkna lätt med en timmes jobb för 1-2 rensade deciliter linser.

Men de tog ingen vidare plats. Skötte sig själva. Fixerar kväve medan de gör sin grej. Ganska oansenliga. Kul att prova men jag kommer nog inte göra om det.

Tack för bra info! Då fanns det någon hake med detta ändå... får se hur jag gör, det hade varit roligt med någon portion egenodlad linsgryta men inget jag lär lägga många dyrbara kvm odlingsyta på då.
 
Jag testar en sort med extra kort tid från sådd till frukt "country gentleman" får se om den hinner få kolvar i år. Förra året sådde jag en variant som inte hann gå färdigt tyvärr.
Jag tror jag gjorde ganska smarta val med både majs och vattenmelon. Jag minns faktiskt inte helt på vilka grunder jag gjorde valet men båda sorter ska vara bra i vårt klimat och snabba på att mogna. Majsen ska vara supersöt och vattenmelonen är ganska liten och förhoppningsvis väldigt söt. Men blir det en riktigt kall skitsommar tror jag det kommer gå dåligt oavsett om sorterna är extra bra eller inte. :p Förra året hade jag svårt med tomater även i växthuset...
 
Kompostjord. Var köper man det? Heter det nåt annat?
Hittar inget i påse vid googling men i vår stad finns det en kommunal jord- och grusförsäljning. De säljer kompostjord som görs av det trädgårdsavfall som slängs på sortergårdarna. Det verkar generellt vara en produkt man får köpa lite större kvantiteter av. Jord på påse verkar enbart vara torvbaserad?
 
Hittar inget i påse vid googling men i vår stad finns det en kommunal jord- och grusförsäljning. De säljer kompostjord som görs av det trädgårdsavfall som slängs på sortergårdarna. Det verkar generellt vara en produkt man får köpa lite större kvantiteter av. Jord på påse verkar enbart vara torvbaserad?
:cautious:
Du fick fram samma svar som jag.
Då får jag klara mig på vanlig jord.
 
Kikade runt lite i trädgården nu på morgonen, och såg att i mina utekrukor som står ute året runt att det är på väg upp liljor i en av dem :love:

Jag vet inte om jag nämnt att jag köpte asiatiska liljor på Lidl för några år sen för att ha inne. De tappade bladen så de åkte ut i en zinkbalja som jag lät vara efter säsongen. Liljorna var inte så känsliga och växer som hejsan i baljan varje år. Varje vår får jag ta bort lökar för att det blir för trångt annars i zinkbaljan. Lökarna har jag testat att plantera ut lite här och där i trädgården inklusive i de nämnda krukorna. Förra året hoppade vår då valp/unghund sönder plantorna i en kruka då det tydligen var en ypperligt bra språngbräda från trappan och ner i gräset. Den krukan har inga liljor på väg :meh:
 
Är det någon som har koll på fruktträd i kruka? Köpte 2 pelarträd av sen äppelsort tidigare i år, satte dom i stora krukor med vad jag tror var vanlig planteringsjord. Borde jag ge dom någon mer form för näring? Funderar på att plantera krasse under träden , kanske det blir lite mager jord för äpplena då? 🤔🍎🍎
 
Det har börjat regna så smått och mer komma. Tycker mig se att det blir grönare för varje timme utomhus. :)

Såg idag också att en frösådd dahlia som blivit rätt stort plötsligt har dukat under, likt vissa tomater. Märkligt! Jag kan inte säga att jag förstår varför. Verkar inte ha något angrepp och jag använder inte ekologisk gödning som det varit problem med. Det mesta går bra men vissa plantor har tvärdött.
 
Sååå besviken... Hade beställt två clematis och två klätterrosor som jag väntat länge på, idag kom dom fram och jag hämtade ut dom. Låg bara två clematis i kartongen... :down:

Kontaktat företaget iallafall och hoppas dom tror på mig att det bara var clematisen som kom så jag får två nya rosor skickade. Jag har ju betalt det redan också såklart...🙄

Fick svar igår efter en hel del mejlande fram och tillbaka att dom skickar två nya rosor och ett presentkort på 100kr. :up:
 
Pumpa, Squash och meloner är nu sått 👍

Blir lite fundersam på vad som menas i den här instruktionen dock, ngn som har koll? Gäller knippsandet
IMG_20210504_101249.jpg
 
Pumpa, Squash och meloner är nu sått 👍

Blir lite fundersam på vad som menas i den här instruktionen dock, ngn som har koll? Gäller knippsandet
Visa bifogad fil 68943

Mangomelon/Queen Annes pocket melon va? Jag odlade den för några år sedan och gjorde inget märkvärdigt, den stod i växthuset med oftast öppen dörr så den blev pollinerad ändå och gav några små söta meloner utan extra nypande eller penslande. Jag var nöjd med det, ville mest ha testat den sorten. Men det är ju möjligt att den hade gett mycket mer om jag följt instruktionerna bättre.
 
Det förstår jag, men jag begriper inte hur jag ska nypa rent praktiskt. Skulle typ behöva en bild 🙈
Nu lär det väl dröja ett tag dit men ändå,, plötsligt står man där
Du räknar bladen på huvudstammen och nyper av någon cm ovanför 5 eller 7 bladparet (bladen sitter ju två och två=bladpar). De grenar som går ut från huvudstammen nyper du av efter att du har 2-3 bladpar på grenen.
 
Mangomelon/Queen Annes pocket melon va? Jag odlade den för några år sedan och gjorde inget märkvärdigt, den stod i växthuset med oftast öppen dörr så den blev pollinerad ändå och gav några små söta meloner utan extra nypande eller penslande. Jag var nöjd med det, ville mest ha testat den sorten. Men det är ju möjligt att den hade gett mycket mer om jag följt instruktionerna bättre.
Ja precis ☺️
Men då behöver jag åtminstone inte bli helt rädd för att göra fel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 132
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 348
Senast: Blyger
·
Svar
43
· Visningar
1 187
Senast: Enya
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp